Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 20:24
  #25
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Varför månen? Det är väl mycket enklare att kolonisera havsbotten under Arktis. Blir mycket lägre CO2-utsläpp då man slipper bärraketer för att ta sig dit.
Jag menar att om det inte är någon som lyckats kolonialisera Månen sedan första gången människan satte sin fot där är det högst osannolikt att en bemannad rymdfärd till Mars helt plötsligt skulle ge någon större effekt.

Så ja vill man rädda mänskligheten är det bra mycket enklare att bygga sig något sånt här på jorden.
Citera
2018-06-17, 20:31
  #26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
På månen finns inget vatten, ingen atmosfär och gissa vad det finns på Mars, medges att det krävs Terraforming men det kan göras även med den teknologi vi har idag. Och nej det kommer inte att bli enkelt men i slutändan måste vi sprida oss för att överleva som ras. Men du kanske inte håller med?
Om så är fallet berätta för mig varför du är emot detta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_water

Om vi "måste överleva som ras" genom att göra Mars beboeligt är det nödvändigt att börja med Månen då det är bra mycket mer kostnadseffektivt att bygga och skicka ut tunga farkoster från Månen än från Jorden vilket är omöjligt utan att skicka upp det del för del som sedan skulle behöva monteras någonstans ändå.

Det går inte att börja med Mars helt enkelt.
Citera
2018-06-17, 22:23
  #27
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Vad nytta, är du så enfaldig? Vi måste sprida oss för att överleva som ras. Som det nu är det enda som krävs är en yucatan meteor för att förinta oss, och jag har inte hört talas om några ionkanoner
på Jorden, har du?

Nu är det du som är enfaldig!

Tror du verkligen världen kan samarbeta för ett sådant kromosomprojekt? När världen har de politikerna vi har?
Citera
2018-06-18, 03:01
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Nu är det du som är enfaldig!

Tror du verkligen världen kan samarbeta för ett sådant kromosomprojekt? När världen har de politikerna vi har?
Kan och kan det vet jag inte, saken är bara den att vi måste, dessutom behövs inte hela världen
arabländerna kan inte bidra med något och Afrika är ett svart hål och vad kan man säga om SydAmerika? men resten då, betänk potentialen som Nordamerika, Europa, Ryssland, Kina, Australien
samt Japan besitter.
Citera
2018-06-18, 03:05
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_water

Om vi "måste överleva som ras" genom att göra Mars beboeligt är det nödvändigt att börja med Månen då det är bra mycket mer kostnadseffektivt att bygga och skicka ut tunga farkoster från Månen än från Jorden vilket är omöjligt utan att skicka upp det del för del som sedan skulle behöva monteras någonstans ändå.

Det går inte att börja med Mars helt enkelt.
medges men det där med vatten på månen är bara gissningar, vad som däremot finns är helium 3 vilket kan vara väldigt användbart.
Citera
2018-06-18, 04:10
  #30
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Jag skulle lira ett "svårt" onlinespel och skylla på ms-lagg

Får lite "hur långt är ett snöre?"-vibbar av frågeställningen.
Citera
2018-06-18, 04:23
  #31
Medlem
Resa ett kors och förklara planeten kristnad.


Eventuell Marsbas bör vara från början försed med kapell. Senare skulle man kunna överföra reliker från Jorden till Mars för att undvika att de skadas eller förgörs vi eventuellt krig. Mitt förslag är att de första permanenta bosättarna i Mars bör vara driftiga munkar och och hålla hus i ett kloster. Munkars är mentalt mer stabila än genomsnittlige astronauten, är lydiga och har inget större "ego" som kan sätta rymdäventyr på spel.
Citera
2018-06-18, 05:50
  #32
Medlem
quotethiss avatar
Rekommenderar boken The Future of Humanity av Michio Kaku - finns som ebok, innan jag köpte den läste jag de första 80 sidorna som var gratis, lovar spännande läsning.
Citera
2018-06-18, 07:25
  #33
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Kan och kan det vet jag inte, saken är bara den att vi måste, dessutom behövs inte hela världen
arabländerna kan inte bidra med något och Afrika är ett svart hål och vad kan man säga om SydAmerika? men resten då, betänk potentialen som Nordamerika, Europa, Ryssland, Kina, Australien
samt Japan besitter.

Ett sådant här megaprojekt, vad för tidsplan anser du är rimligt att genomföra, att kolonisera Mars för 'rasens' bevarande...?

Om man tycker (från politikerhåll) att det inte ens är ekonomiskt/ideologiskt möjligt att skapa en koloni, vetenskaplig eller industriell, på månen så tror jag inte Mars är möjligt än på hundratals år.

Min uppfattning är att har man pengar nog att kolonisera Mars så har man också pengar nog att rädda Jorden från alla problem vi har för närvarande. Ska man bränna pengar så borde man först och främst bränna dom för planetens goda.
Citera
2018-06-18, 09:54
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Ett sådant här megaprojekt, vad för tidsplan anser du är rimligt att genomföra, att kolonisera Mars för 'rasens' bevarande...?

Om man tycker (från politikerhåll) att det inte ens är ekonomiskt/ideologiskt möjligt att skapa en koloni, vetenskaplig eller industriell, på månen så tror jag inte Mars är möjligt än på hundratals år.

Min uppfattning är att har man pengar nog att kolonisera Mars så har man också pengar nog att rädda Jorden från alla problem vi har för närvarande. Ska man bränna pengar så borde man först och främst bränna dom för planetens goda.
Återigen en enda Yucatan meteor så är det slut. detta är inte som filmen Armageddon, vad jag vet
har ingen några rymdskepp kvar för närvarande. Visst det kommer att ta lång tid och kosta enorma summor men det måste göras.
Citera
2018-06-19, 06:05
  #35
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Återigen en enda Yucatan meteor så är det slut. detta är inte som filmen Armageddon, vad jag vet
har ingen några rymdskepp kvar för närvarande. Visst det kommer att ta lång tid och kosta enorma summor men det måste göras.

Vi har inte haft en Yucatan meteor på dom senaste 65 miljonerna år. Vad får dej att tro att det finns nån i faggorna just nu?
Har du tittat för mycket på Hollywood på för sena kvällar? Sluta med det om det påverkar dej så illa.
Citera
2018-06-19, 07:29
  #36
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Ett sådant här megaprojekt, vad för tidsplan anser du är rimligt att genomföra, att kolonisera Mars för 'rasens' bevarande...?

Om man tycker (från politikerhåll) att det inte ens är ekonomiskt/ideologiskt möjligt att skapa en koloni, vetenskaplig eller industriell, på månen så tror jag inte Mars är möjligt än på hundratals år.

Min uppfattning är att har man pengar nog att kolonisera Mars så har man också pengar nog att rädda Jorden från alla problem vi har för närvarande. Ska man bränna pengar så borde man först och främst bränna dom för planetens goda.
Pengar och pengar, det som behövs är samarbetande länder.
Och ett politiskt ledarskap som inte väjer för petitesser såsom "gnälliga väljare."

Jag tvivlar på att mänskligheten kommer att bli en multiplanetär civilisation så länge vi begränsas av nationalekonomiska gränser.
Dvs det kommer inte att ske förrän Jorden blir en global civilisation.
Och global civilisation kommer det inte att bli förrän vi utvecklat konkurrerande "superhögkulturer."
Som tex den mellan Väst och Öst.


Det är det som kommer att etablera mänsklighet som Mångplanetär art.
Med både Jorden och Mars som bebodda.

Det är just det, att vi ÄR där, som är själva poängen - och vinsten.
Den konkurrenssituation det kommer att ge upphov till kommer att vara Ovärderlig för den mänskliga teknologiska utvecklingen.

Tänk dig själv, två planeter (Mars och Jorden) som båda har växande population, med avancerad industri och forskning. Som Båda har det akuta behovet av att utveckla och effektiveras Rymdfarten.
För att kunna resa snabbt, billigt och säkert mellan planeter alltså.
Det är sådant som vi alla kommer att tjäna på.

Det är ju bara det som kommer att öppna upp Stjärnorna för oss.
Annars är vi fastlåsta här, och kan bara vänta på att bli utrotade. På att bli ett minne som ingen ens vet är ett minne.
Vi Måste helt enkelt dela upp oss och börja sprida vår art genom galaxen. Inte bara Solsystemet alltså, utan Galaxen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback