• 1
  • 2
2018-06-02, 23:03
Medlem
Jag tänker bland annat på hur vi lever i samhället idag, med pengar och koncept av rätt och fel osv.
Det är bara ett spel. Visserligen spelar alla med hög insats, men det är fortfarande bara ett spel och det är ingen naturlag att det skall vara såhär eller ens behöver vara såhär i ett mänskligt samhälle.

Andra saker kommer av människans sätt att tänka. Vår hjärna.

Ett exempel är indelning av saker i olika objekt. Det finns egentligen inga objekt, utan det är något som människor har hittat på.

Ta t.ex. en trästol som står på ett trägolv i en stuga.

Stolen består av delar från olika träd, som i sin tur består av döda celler som består av olika atomer av mineraler från marken som träded sugit upp. Men golvet är ju percis samma sak.

Vad är det som gör stolen till ett objekt? Den är ju bara en hög sammanflätade atomer precis som golvet?

När jag sitter på stolen, vad skiljer den från mig? Jag består av atomer, det gör stolen också. Lite olika atomer men ändock atomer.

De flesta cellerna i kroppen är olika typer av organismer som inte är en del av dig, t.ex. bakterier (ja det är sant). http://www.alltomvetenskap.se/nyhete...r-av-bakterier

Men ändå talar vi om stolen som objekt, och människor som olika personer.
Denhär uppdelningen är ju bara något som vi gör i vår hjärna, den finns inte på riktigt!

Hur många fattar egentligen det här?
Citera
2018-06-02, 23:06
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Jag tänker bland annat på hur vi lever i samhället idag, med pengar och koncept av rätt och fel osv.
Det är bara ett spel. Visserligen spelar alla med hög insats, men det är fortfarande bara ett spel och det är ingen naturlag att det skall vara såhär eller ens behöver vara såhär i ett mänskligt samhälle.

Ett exempel är indelning av saker i olika objekt. Det finns egentligen inga objekt, utan det är något som människor har hittat på.

Stolen består av delar från olika träd, som i sin tur består av döda celler som består av olika atomer av mineraler från marken som träded sugit upp. Men golvet är ju percis samma sak.

Vad är det som gör stolen till ett objekt? Den är ju bara en hög sammanflätade atomer precis som golvet?

När jag sitter på stolen, vad skiljer den från mig? Jag består av atomer, det gör stolen också. Lite olika atomer men ändock atomer.

De flesta cellerna i kroppen är olika typer av organismer som inte är en del av dig, t.ex. bakterier (ja det är sant). http://www.alltomvetenskap.se/nyhete...r-av-bakterier

Denhär uppdelningen är ju bara något som vi gör i vår hjärna, den finns inte på riktigt!

Forskarna begriper inte ens sig på hur ett medvetande uppstår, men average Svenssons tror jag bara lever och tar allt för givet.
Citera
2018-06-02, 23:12
Medlem
SYSTEMexes avatar
Alla förstår att vi är atomer. Sen lämnar många existensiella frågot till vetenskapsmän, som står maktlösa att besvara dessa frågor. Vad är medvetande? Vad skapar liv? Frågorna är för svåra att klura ut så de ser ingen ide med att grubbla på något man ändä inte kommer lista ut. Filosofi är vackert men skänker sällan någon speciell glädje åt gemeneman.
Citera
2018-06-02, 23:28
Medlem
Citat:

Jag förstår hur du menar men jag förstår inte vad du vill att vi ska diskutera.
Men det finns ju en skillnad på det du kallar objekt och levande individer. Det mest självklara är att levande individer har ett visst syfte, samt påverkar saker runt omkring denne på en lite mer avancerad nivå en vad en stol gör.
Människans syfte handlar ofta om att sprida vidare generna, hålla sig vid liv osv.
Citera
2018-06-02, 23:32
Medlem
krautbrains avatar
Vi är inte kapabla till det. Ingen är det. Vi är subjektiva till naturen. Våra sinnen är begränsade. Vårat intellekt lika så. Den som tror sig förstå fullt ut vad verkligheten är är oftast galen, full av högmod eller gravt desillusionerad. Visst finns det begåvade människor genom historien som sett djupare än andra. Vilka dessa är är väldigt subjektivt så vi är ändå lämnade i mörkret.
Citera
2018-06-02, 23:34
Medlem
Utopiantoss avatar
Och när man trycker fingret mot bordet så rör man egentligen inte bordet. Alltså, själva partiklarna rör inte varandra, utan det är bara energifält som repellerar varandra. Elektromagnetism. Stark och svag kärnkraft. I partikelaccelatorer så slungar man in partiklar i andra partiklar, så möjligen innebär det att partiklarna rör vid varandra när de kolliderar, men jag är inte säker.

Vi kan alla vara uppkopplade i ett Matrix, så kanske är våra kroppar egentligen vandrande träd eller något. All forskning vi gör, allt kan vara en del av denna datorsimulering. Så vi kan egentligen inte vara säkra på något alls.
Citera
2018-06-02, 23:39
Medlem
Citat:

Du har helt rätt, verkligheten om man verkligen verkligen tänker efter, blir bara helt absurd om man nöjer sig med vetenskapen och stannar där...
Om man saknar tro alltså.
Du får helt enkelt bli religiös.
Ateism är dårskap
Citera
2018-06-02, 23:42
Medlem
Oreokalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Och när man trycker fingret mot bordet så rör man egentligen inte bordet. Alltså, själva partiklarna rör inte varandra, utan det är bara energifält som repellerar varandra. Elektromagnetism. Stark och svag kärnkraft. I partikelaccelatorer så slungar man in partiklar i andra partiklar, så möjligen innebär det att partiklarna rör vid varandra när de kolliderar, men jag är inte säker.

Vi kan alla vara uppkopplade i ett Matrix, så kanske är våra kroppar egentligen vandrande träd eller något. All forskning vi gör, allt kan vara en del av denna datorsimulering. Så vi kan egentligen inte vara säkra på något alls.

Jag tror t o m att någon forskare inom strängteorin hittade nån gammal datorkod i botten https://m.youtube.com/watch?v=cvMlUepVgbA
Citera
2018-06-03, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-do-u-meanhi
Jag förstår hur du menar men jag förstår inte vad du vill att vi ska diskutera.
Men det finns ju en skillnad på det du kallar objekt och levande individer. Det mest självklara är att levande individer har ett visst syfte, samt påverkar saker runt omkring denne på en lite mer avancerad nivå en vad en stol gör.
Människans syfte handlar ofta om att sprida vidare generna, hålla sig vid liv osv.

Jag tänker att de flesta av oss spenderar huvuddelen av vår tid i en dröm där vi inte reflekterar så mycket över verkligheten. Vi äter mat, och funderar på jobbet, och vad det är för film på tv i kväll. Ungefär så.

Men tyvärt tror jag att vissa inte ens förstår att det finns något bortom denhär drömmen. De kan inte se det, eller vill inte förstå.
Citera
2018-06-03, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wesdom
Du har helt rätt, verkligheten om man verkligen verkligen tänker efter, blir bara helt absurd om man nöjer sig med vetenskapen och stannar där...
Om man saknar tro alltså.
Du får helt enkelt bli religiös.
Ateism är dårskap

Det finns en religion där den här typen av reflektion som jag beskriver i min TS är en del av själva religionen. Nämligen Zen Buddism.

Men, det som är trisst med religioner är väl att de inte tenderar att bygga på någon vetenskaplig grund.

Det finns alltid en massa olika element av hittepå i religioner. Det är det som gör dem till religioner.
Citera
2018-06-03, 02:32
Medlem
Skogismyras avatar
Meditera.

Ge mystik en chans.

Sträva mot upplysning.
Citera
2018-06-03, 10:44
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Jag tror dom flesta vuxna vet om att livet är en dans med atomer
eller
något som händer inne i våra hjärnor, men hur hjälper det dig i dina vanliga dagliga problem.
Du måste ju undvika att bli frusen, hungrig och få fysisk smärta.
Det går liksom inte att undvika det. Man är tvungen att spela spelet och söka mat och värme och sällskap och allt vad vi behöver.

Men det här med pengar och begär efter folks åtrå mm. Det kan vi ändra om vi anstränger oss mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in