• 1
  • 2
2018-06-02, 08:37
Medlem
70-talsfilms avatar
Jag tog många lån runt 2006-2007. Efter att mitt liv och min ekonomi kraschat drog jag iväg utomlands och sket i att betala. Skulderna och betalninganmärkningarna har hopat sig hos Kronofogden. Det har gått mer än tio år nu och ibland får jag inkassobrev. Fast jag undrar nu:

Ligger dessa skulder kvar för evigt eller finns det en chans att de avskrivs?
Citera
2018-06-02, 08:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Jag tog många lån runt 2006-2007. Efter att mitt liv och min ekonomi kraschat drog jag iväg utomlands och sket i att betala. Skulderna och betalninganmärkningarna har hopat sig hos Kronofogden. Det har gått mer än tio år nu och ibland får jag inkassobrev. Fast jag undrar nu:

Så länge du påminns om skulden minst vart tionde år (skulder till privatpersoner) eller vart tredje år (skulder till företag) så ligger de självklart kvar för evigt.
Citera
2018-06-02, 08:54
Medlem
Självklart försvinner inte skulderna. Däremot kan du få hjälp med skuldsanering https://www.kronofogden.se/kanintebe...dsanering.html så kontakta Kronofogden så kande hjälpa dig.
Citera
2018-06-02, 09:07
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Så länge du påminns om skulden minst vart tionde år (skulder till privatpersoner) eller vart tredje år (skulder till företag) så ligger de självklart kvar för evigt.

Ok, tack för svaret. Men kan det inte hända att inkassoföretag tröttnar efter sisådär 10-15 år och bara lägger ner ärendet?
Citera
2018-06-02, 09:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ok, tack för svaret. Men kan det inte hända att inkassoföretag tröttnar efter sisådär 10-15 år och bara lägger ner ärendet?

Det bestämmer inte inkassoföretsgen, utan de som du har skulden hos. De flesta lägger aldrig ner en skuld eftersom det skulle skicka signaler att ”oss kan du blåsa på pengar om du är envis”.
Citera
2018-06-02, 09:12
Medlem
Citat:

Finns ingen regel eller lag som säger att en skuld ska avskrivas efter en viss tid.
Citera
2018-06-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det bestämmer inte inkassoföretsgen, utan de som du har skulden hos. De flesta lägger aldrig ner en skuld eftersom det skulle skicka signaler att ”oss kan du blåsa på pengar om du är envis”.

Det är nog möjligt, att det är så gällande lån. Dock finns det ju andra typer av skulder; hyresskulder, räkningar på mindre belopp o.s.v. - där är chanserna bättre att borgenären ger upp och skulden avskrivs.
Citera
2018-06-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Finns ingen regel eller lag som säger att en skuld ska avskrivas efter en viss tid.

Det finns ju preskriptionslagen.
Citera
2018-06-02, 09:41
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Det finns ju preskriptionslagen.

Vad säger preskriptionslagen?
Citera
2018-06-02, 09:55
Medlem
Citat:

Google är din bästa vän. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.htm
Citera
2018-06-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer

Nej, men det finns bokföringsrekommendationef om när fordringar ska skrivas ned. http://www.bokforingstips.se/artikel...rivningar.aspx

Om fordran är preskriberad så verkar det vara tokigt att den ska finnas kvar som en tillgång av värde. Civilrättsligt förmodar jag att den fortfarande finns men kan inte göras gällande.
Citera
2018-06-02, 10:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera