Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-01, 16:20
  #13
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Det finns inget som pekar på att liv består av något annat än delar av den materiella världen. Det finns såklart en möjlighet att vi har själar som inte är en del av den materiella världen. Men jag tycker inte det är värt att diskutera eftersom det finns oändligt med möjliga saker som inte är en del av den materiella världen. Kanske har varje sten en själ, kanske har alla objekt en andlig trollskog mellan dess atomer. Allt möjligt skulle kunna finnas bortom vad vi kan uppfatta, men vi måste ändå förhålla oss till den observerbara verkligheten om vi vill förstå vår tillvara så mycket som möjligt.
Citera
2018-06-01, 16:28
  #14
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trunsheos
Det har det ju. Vi pratar om hallucinationer och huruvida dessa beror på hallucinationer eller magi. Går man efter Ockhams rakkniv så är det mycket troligare med hallucinationer. Så jag frågar igen, blir jag synsk om jag konsumerar LSD eller är det bara hallucinationer? Eller tror du att man öppnar en portal till den riktiga sanningen om jag konsumerar LSD?

Det finns noll som tyder på att varesig själ eller magi existerar så det är inte ens meningsfullt att ta upp detta. Det som tänker är hjärnan, punkt. Problem solved.

Precis. Något som är roligt är när man ser inlägg om droger där det påstås att vissa droger är 'djupare' än andra. Vanligen avser man psykedelika och ibland (också) cannabis, medan t.ex. opiater och alkohol anses 'ytliga'. I själva verket är det förstås så att olika droger passar olika personligheter och ingen av dem verkar metafysiskt.
Citera
2018-06-01, 23:05
  #15
Medlem
Nej jag spårar nu. Nevermind!
__________________
Senast redigerad av nonexistence 2018-06-01 kl. 23:10.
Citera
2018-06-02, 01:42
  #16
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Intressant frågeställning.. antar att det har något med kommunikationen att göra

Vadå kommunikationen? Att vi kan kommunicera på en högre nivå än andra djur? Det är på grund av cerebrum.
Citera
2018-06-02, 12:56
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Är det bara hjärnan som tänker eller kan man blanda in ”sinnet” och ”själen” i själva tänkandet ?

Det skulle vara intressant att se vad ni har för synpunkter på detta.. om allt bara skulle handla om hjärnan, hur kommer det sig då att vissa på sin dödsbädd ter sig kunna förnimma exempelvis döda släktingar ?

Det måste ju onekligen ligga något mer avancerat bakom förmågan att tänka än bara hjärnan.

Min synpunkt är att det finns en dragningskraft som man inte riktigt kan mäta utan man får helt enkelt försöka förlika sig med att leva i nuet på riktigt, vissa använder begreppet för lössläppt med ignorans.

Djur etc förlikar sig med denna känsla ännu mer än vi människor när fara/föda/trygghet etc närmar sig.

Människan i sig har ett ego, egot får oss att känna oss storsinta. Men vi är väldigt fragila och det jag tror är att människan i sig vill känna en slags trygghet i gud då sådana frågor kan ingen akademiker fastslå då den som redan har korsat det andra stadiet redan är borta i sin konkreta existens och ligger där "livlös".

Men jag kan hålla med om att det finns något mer avancerat bakom vårat sätt att vara som människor och folk som påstår att demokrati det bästa styrelsesättet är väldigt naiva då vi människor fungerar bäst genom att samverka med varandra för att skapa och inte stjälpa som vi ser allt för mycket nu och vi har ingen som har ett rent hjärta som bestämmer över oss, vilket är väldigt problematiskt för vår existens.
Men om man tror på något större så förstår man dekadensen som kryper sig fram efter ett tag, och det har med människans natur att vara egoist.
__________________
Senast redigerad av Locho 2018-06-02 kl. 12:59.
Citera
2018-06-03, 00:43
  #18
Medlem
Claweds avatar
Människan är i sin helhet, inte mer än som mest, marginellt överlägsen djuren vad gäller medveten om tillvaron.

Med subtil kommunikation förstår djur det viktiga, och kommer ofta sanningen närmare än vad människor verkar göra, i ord, skrift och handling.
Det kan man se på relationsforum där folk ständigt misstolkar och söker svar på subtila inslag i beteenden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback