• 1
  • 2
2018-06-01, 11:32
Medlem
SektenAnderssons avatar
Är det bara hjärnan som tänker eller kan man blanda in ”sinnet” och ”själen” i själva tänkandet ?

Det skulle vara intressant att se vad ni har för synpunkter på detta.. om allt bara skulle handla om hjärnan, hur kommer det sig då att vissa på sin dödsbädd ter sig kunna förnimma exempelvis döda släktingar ?

Det måste ju onekligen ligga något mer avancerat bakom förmågan att tänka än bara hjärnan.
Citera
2018-06-01, 11:40
Medlem
Trunsheoss avatar
Blir jag plötsligt synsk om jag konsumerar LSD? Du är korkad.
Citera
2018-06-01, 11:59
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trunsheos
Blir jag plötsligt synsk om jag konsumerar LSD? Du är korkad.
det har absolut inget att göra med min frågeställning
Citera
2018-06-01, 12:06
Medlem
Trunsheoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
det har absolut inget att göra med min frågeställning

Det har det ju. Vi pratar om hallucinationer och huruvida dessa beror på hallucinationer eller magi. Går man efter Ockhams rakkniv så är det mycket troligare med hallucinationer. Så jag frågar igen, blir jag synsk om jag konsumerar LSD eller är det bara hallucinationer? Eller tror du att man öppnar en portal till den riktiga sanningen om jag konsumerar LSD?

Det finns noll som tyder på att varesig själ eller magi existerar så det är inte ens meningsfullt att ta upp detta. Det som tänker är hjärnan, punkt. Problem solved.
Citera
2018-06-01, 12:14
Medlem
Citat:
Är det bara hjärnan som tänker eller kan man blanda in ”sinnet” och ”själen” i själva tänkandet ?

Det skulle vara intressant att se vad ni har för synpunkter på detta.. om allt bara skulle handla om hjärnan, hur kommer det sig då att vissa på sin dödsbädd ter sig kunna förnimma exempelvis döda släktingar ?

Det måste ju onekligen ligga något mer avancerat bakom förmågan att tänka än bara hjärnan.
Jag förstår att du är religiös och att du vill mana oss att acceptera något större än vår biologi. Ändå är det så att vi inte ännu förstår oss på en bråkdel av hjärnans funktion. Om du är kristen så vet du att gud inte ville att vi skulle ta frukt från kunskapens träd, för det skulle pervertera oss och själva söka bli som gud. Det vill säga omnisienta; allvetande. Kristna försöker låta gud vara gud och låta bli att söka för mycket kunskap. Motsatsen hör ytterst till arvsynden. Jag håller helt med om att kunskap kan vara destruktiv för oss. Men det innebär inte att kunskap kan ersättas med tro på det metafysiska. Så är det bara för vissa.
Citera
2018-06-01, 12:31
Bannlyst
Hjärnan är den största "noden" i ett enormt nätvärk - ditt nervsystem, som även inkluderar hjärta och tarmsystem (däri finns nämligen också mängder av neuroner). Allt detta lever i och samverkar med ett komplext ekosystem av oräkneliga bakterier. Hur dessa mår beror bl.a. på din ursprungstarmflora och din kosthållning. Så nja, nä... hjärnan är som bara centralstyrningen och vad du tänker beror på ditt samlade systems tidigare erfarenheter, som styr hur "du" reagerar på extern stimuli.

Häftigt nog utan att behöva bli metafysisk!
Citera
2018-06-01, 12:36
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:

Hur kommer det sig att våra hjärnor fungerar exakt som hos djur? Bara att vi är mycket mer utvecklade, men dom fysiologiska funktionerna är mer eller mindre lika i alla djur. Vid vilken gräns övergår man från "djurhjärna" till "människohjärna"? Är det vid en viss IQ? Eller kan det vara så att allt stämmer överens med evolutionsteorin?
Citera
2018-06-01, 12:45
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Hur kommer det sig att våra hjärnor fungerar exakt som hos djur? Bara att vi är mycket mer utvecklade, men dom fysiologiska funktionerna är mer eller mindre lika i alla djur. Vid vilken gräns övergår man från "djurhjärna" till "människohjärna"? Är det vid en viss IQ? Eller kan det vara så att allt stämmer överens med evolutionsteorin?

Intressant frågeställning.. antar att det har något med kommunikationen att göra
Citera
2018-06-01, 12:48
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trunsheos
Det har det ju. Vi pratar om hallucinationer och huruvida dessa beror på hallucinationer eller magi. Går man efter Ockhams rakkniv så är det mycket troligare med hallucinationer. Så jag frågar igen, blir jag synsk om jag konsumerar LSD eller är det bara hallucinationer? Eller tror du att man öppnar en portal till den riktiga sanningen om jag konsumerar LSD?

Det finns noll som tyder på att varesig själ eller magi existerar så det är inte ens meningsfullt att ta upp detta. Det som tänker är hjärnan, punkt. Problem solved.
Hur är det med ”sinne” då ? Sitter verkligen allt mitt medvetande i hjärnan eller finns det aspekter utifrån som kan påverka ? Hur kommer det sig att många människor är så känsliga för ”andlighet” ?
Citera
2018-06-01, 13:01
Bannlyst
Citat:
Hur är det med ”sinne” då ? Sitter verkligen allt mitt medvetande i hjärnan eller finns det aspekter utifrån som kan påverka ? Hur kommer det sig att många människor är så känsliga för ”andlighet” ?

1 & 2: Vänligen se (FB) Vad är det som driver religiösa? - kort svar ja, utförligt kan det förklaras mycket bättre av andra än av mig om du vill veta mer.

3: Medfödd känslighet beroende på både arv och miljö, där religion här enklast kan liknas vid psykostillstånd.
Citera
2018-06-01, 14:55
Medlem
Citat:

De flesta (alla?) filosofer som tror att vi tänker verkar anse att vi gör det med hjärnan. Därmed inte sagt att resten av kroppen inte gör ett jobb på sidan; exempelvis kommer vissa sinnesintryck ända från fötterna exempelvis eller att vår mage har tillräckligt med neuroner för att motsvara hjärnan på ett kattdjur.

Hjärnan är den mest komplicerade strukturen i kosmos och det är rimligt att det är där som "tänkandet" sker.

Det är konceptuellt komplicerat att blanda in så vaga begrepp som "sinnet" och "själen" .. och i så mån att de överhuvudtaget nämns, så verkar de betraktas som attribut av hjärnan snarare än separata fenomen i sig själva.
Citera
2018-06-01, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Hjärnan är den mest komplicerade strukturen i kosmos och det är rimligt att det är där som "tänkandet" sker.

För att utveckla:

Människor kan fortsätta att leva och "tänka" trots att lemmar amputerats, människor kan få konstgjorda hjärtan, och näst intill vad som helst i en kropp verkar gå att byta ut.

Men om hjärnan förstörs eller avlägsnas är inget liv möjligt och det är inte möjligt att ersätta den. Det finns många exempel på människor med partiella hjärnskador som fått nedsatt kognitiv funktion.

De som får en stroke i rätt del av vänstra hjärnhalvan förlorar förmågan till språkförståelse. Det finns många liknande exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in