• 1
  • 2
2018-06-01, 05:28
Medlem
Pungsvings avatar
Alla som har långbilat vet hur frustrerande och svårt det är att hitta toalett snabbt och man måste stanna vartannan timme om man dricker kaffe eller läsk i bilen. Husbilar och större fritidsbåtar har toalett och det anses som ett krav. Ingen skulle ta flyget någonstans om det inte fanns toalett ombord.

Hur skulle en toalett realiseras och hur mycket dyrare skulle bilen bli? Jag kommer snart installera en själv för jag orkar inte längre. Har inte hittat ritningar på bibblan.
Citera
2018-06-01, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Alla som har långbilat vet hur frustrerande och svårt det är att hitta toalett snabbt och man måste stanna vartannan timme om man dricker kaffe eller läsk i bilen. Husbilar och större fritidsbåtar har toalett och det anses som ett krav. Ingen skulle ta flyget någonstans om det inte fanns toalett ombord.

Hur skulle en toalett realiseras och hur mycket dyrare skulle bilen bli? Jag kommer snart installera en själv för jag orkar inte längre. Har inte hittat ritningar på bibblan.

Ska man lämna förarsätet o krypa bakåt i bilen till ett bås, eller hur har du tänkt?
Eller ska varje stol vara en toalett?
Hur ska man tvätta händerna?
Hur trevligt är det för dina medpassagerare om du sitter o bajsar i bilen?
Lär ju stinka apa.
Nä, stanna bilen o gå på en riktig toa istället.
Citera
2018-06-01, 06:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag ser framför mig att du bygger ett säte med integrerad porta potti eller liknande, det skulle vara underbart, för då skulle du kunna sitta med byxorna neddragna och göra dina behov när som helst under färd.

Du skulle kunna ha typ en separett där urin leds genom en slang ned genom bilens golv ut på vägen och fekaliekorvarna samlas upp i en behållare som töms vid tillfälle.

Den enda nackdelen jag kan se är att när jag sitter för länge på toaletten domnar mitt vänsterben bort. Vad det beror på vet jag inte, men jag antar att själva toaringen trycker på någon nerv eller nåt liknande, det är hur som helst är det ett problem du måste ta med i beräkningen.
Citera
2018-06-01, 06:25
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nä, stanna bilen o gå på en riktig toa istället.
Alternativt se till att ha spade och toarulle lätt åtkomligt i bagaget.
Ring Expressens nöjesredaktion så att de kan plåta/filma när du springer ut och bajsar i skogen.
Vem vet du kanske skapar en ny trend?
Citera
2018-06-01, 07:41
Medlem
Gwildors avatar
Vuxenblöja skulle ju möjligtvis kunna vara ett smidigt alternativ för dig
Citera
2018-06-01, 08:01
Medlem
nittontrettons avatar
Jag har ett gammalt oljefat som jag svetsat fast ett stativ som passar dragkulan så brukar jag bara sitta där och göra mina behov.

Lämpligast efter en skogsväg, inte så charmigt att göra det mellan Stockholm och Uppsala.
Citera
2018-06-01, 09:26
Medlem
Fälttoalett

https://skanejakt.se/diverse/camping...or/falttoalett
Citera
2018-06-01, 09:57
Medlem
Denoms avatar
Inte särskilt sanitärt till att börja med.
Citera
2018-06-01, 09:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag ser framför mig att du bygger ett säte med integrerad porta potti eller liknande, det skulle vara underbart, för då skulle du kunna sitta med byxorna neddragna och göra dina behov när som helst under färd.

Du skulle kunna ha typ en separett där urin leds genom en slang ned genom bilens golv ut på vägen och fekaliekorvarna samlas upp i en behållare som töms vid tillfälle.

Den enda nackdelen jag kan se är att när jag sitter för länge på toaletten domnar mitt vänsterben bort. Vad det beror på vet jag inte, men jag antar att själva toaringen trycker på någon nerv eller nåt liknande, det är hur som helst är det ett problem du måste ta med i beräkningen.
Det blir kul om man krockar och sitter där i en blandning av blod, urin och avföring. Ett öde värre än Smögen.

De flesta kan ju hålla sig utan att bajsa betydligt längre än intervallet mellan urinerandet. Är det bara det senare som behöver lösas under färd kan man ju tänka sig något betydligt enklare och mer hygieniskt än att ersätta förarstolen med en klosett och då tänker jag på sådana kisspåsar som astronauter har när de är på långa rymdpromenader: https://history.nasa.gov/SP-368/s6ch2.htm

Om man är man så använder man något som är väldigt likt en kondom som "anslutning". Kondomen är via en slang förbunden med en påse som astronauterna har på låret men i en bil kan man ju ha den under sätet kanske.

Jag gillar NASA:s benämning för det som används om astronauten måste skita också i sin rymddräkt, fecal containment garment. Diaper=blöja låter ju alldeles för oglamoröst för en astronaut...
Citera
2018-06-01, 10:10
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det blir kul om man krockar och sitter där i en blandning av blod, urin och avföring. Ett öde värre än Smögen.

De flesta kan ju hålla sig utan att bajsa betydligt längre än intervallet mellan urinerandet. Är det bara det senare som behöver lösas under färd kan man ju tänka sig något betydligt enklare och mer hygieniskt än att ersätta förarstolen med en klosett och då tänker jag på sådana kisspåsar som astronauter har när de är på långa rymdpromenader: https://history.nasa.gov/SP-368/s6ch2.htm

Om man är man så använder man något som är väldigt likt en kondom som "anslutning". Kondomen är via en slang förbunden med en påse som astronauterna har på låret men i en bil kan man ju ha den under sätet kanske.

Jag gillar NASA:s benämning för det som används om astronauten måste skita också i sin rymddräkt, fecal containment garment. Diaper=blöja låter ju alldeles för oglamoröst för en astronaut...

Läs vad jag skrev igen! Urinen, urinet, vad heter det eg? Pisset helt enkelt, ska ledas ut direkt på vägen via en slang.

Det blir en defacto nettovinst med avseende på vilka kroppsvätskor man tvingas sitta i vid händelse av krock. Prova krocka när du är riktigt piss och skitnödig ska du få se vad som händer.

Med min lösning kommer man enbart vara nedsmetad med skit och blod, pisset ligger bakom en på vägen.

Din lösning med en fecal containment garment samt en sådan där uridom låter givetvis smakfull nog, den lyfter vi på hatten för, men det verkar dyrt och krångligt, pungsving ska bara behöva dra ned byxorna inför och dra upp dem efter avslutad färd, ett rymddräktsliknande gerät är alltför krångligt.
Citera
2018-06-01, 10:18
Medlem
Milldues avatar
Varför inte bara ta med sig en "porta potty" vid långresor ? Då kan man även ta med lite vatten och handrengöring på samma gång. Bara att stanna till vid en vägkant på någon diskret plats. Tvätta sig och sedan tömma sin portabla toalett då man får tid.

Att utföra sina behov inne i bilen blir väldigt ohygieniskt och lär sänka andrahandsvärdet ordentligt. Även hanteringen av att tömma blir en extra olägenhet om man har någon form av tank monterad i bilen.

En liten "porta potty" i bagagen är nog det vettigaste alternativet om man inte vill ta en promenad ut i skogen och göra ifrån sig där.
Citera
2018-06-01, 10:39
Medlem
:-D TS, varför inte bara göra ett hål rätt ner på marken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in