2018-06-01, 00:41
Medlem
TreMunkars avatar
Snälla någon, ge mig styrka innan jag hamnar på psyket. Jag har nyligen köpt en Macbook Pro 15.4 tum retina, med touch bar. I butiken sa dom att inte skulle vara några som helst problem att redigera 4k-material i Final cut pro X. Varje gång jag startar upp Final cut och börjar redigera går det en liten stund och sen får jag upp en ruta om att datorn börjar få slut på ramminnet och därefter en ruta om att datorn vill att jag ska tvångsavsluta Final cut. Därefter fryser det mer än den värsta istiden och jag får tvinga datorn att stänga av med en sk. "hård avstängning" genom att hålla ner startknappen (eller vad i helvetes jävlar den heter).

Därefter blir det samma sak igen. Vad i helvete är det för jävla fel? Snälla kan någon hjälpa mig innan jag hamnar på psyket, slänger datorn i Helvetesgapet, trär in mig i en jävla soppåse, lägger mig i bagageluckan och dumpar bilen i marianergraven.

Kom inte och släng med något äckligt " Köp en windowsdator xDDD Apple är sämst!!11^^ " . Hade jag varit så handikappad att jag inte fattade bättre så hade jag självklart valt en windowsdator.

Här kommer lite info om datorn innan någon svettig datorlök frågar efter den:
macOS High Sierra.
MacBook Pro (15-inch, 2017).
Proccesor: 2,8 GHz Intel Core i7.
Minne: 16 GB 2133 MHz LPDDR3.
Grafik: Intel HD Graphics 630 1536 MB.

Tack!
Senast redigerad av TreMunkar 2018-06-01 kl. 00:46.
Citera
2018-06-01, 00:48
Medlem
Trunsheoss avatar
Hur är det med andra format och andra program? 16gb låter väldigt lite för 4k redigering. Du får tänka på att det rör sig om fyra gånger så stora filer än full HD (aja). Skulle vara som att försöka redigera full hd med 4gb ram.
Citera
2018-06-01, 01:05
Medlem
sommarlovs avatar
Förr fick man koda om filer med MPEG Streamclip eftersom datorn inte orkade med filer hårt komprimerade.
Prova med att spara i annat format, exempelvis Apple Prores 422, är det skillnad?
Citera
2018-06-01, 01:23
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Jag tror också du har för lite minne för att kunna redigera 4K direkt utan att det segar och hänger sig.

Vad du behöver är "proxy editing".

( Tänk dig som när man klipper biofilm av traditionellt slag. Regsissören och hans klippare redigerar en positiv råkopia som gjorts från den negativa råfilmen. När man fått ihop det hela så får en slav klippa negativen på exakt samma ställen och sedan gör man distributionskopior från den klippta negativfilmen.)

Du behöver istället göra lågupplösta kopior av allt och sedan titta på dessa, bestämma var det skall klippas och vilka effekter som skall appliceras.

När du är klar har datorn en lång lista som den tuggar igenom på de högupplösta filmerna och renderar en 4K-film.

https://9to5mac.com/2016/07/08/how-t...k-proxy-media/
Citera
2018-06-01, 19:40
Medlem
1. Varför inte köpa en windows dator med 64gb ram (med triljoner bättre prestanda för halva priset)

2. "i7 med x ghz) säger mig ingenting.
Du måste skriva vilken modell det är (i7-xxxxx)

3. Kolla om du kan uppgradera rammängden, du har nog inga problem med att punga ut någon tusenlapp till när du ändå har valt apple!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in