• 1
  • 2
2018-05-31, 08:00
Medlem
Än en gång har ett vindkraftverk havererat så att turbinblad föll till marken.

Denna gång hände det vid anläggningen i Kullsta i Norrtälje kommun: Ett 55 meter långt turbinblad lossnade från kaftverkets rotor och "krossades mot marken".

Norrtälje tidning har ett antal artiklar om detta bakom betalvägg, men förstasidan bjuder på:
Citat:
Vindkraftsexpert: ”Vingen kan ha lossnat på grund av dåligt underhåll”

Enligt vindkraftsexperten Tor* Wiz*lius är det väldigt ovanligt att ett vindkraftverk tappar en
Citat:
Ansvariga om vindkraftolyckan: "Vi är minst sagt förvånade"
https://www.norrteljetidning.se/
Citera
2018-05-31, 09:47
Medlem
"än en gång"?
Citera
2018-05-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
"än en gång"?
Älvkarleby, Näsudden, Smedjeholmen och hela tornet i Vetlanda så vitt jag minns från Sverige.
Citera
2018-05-31, 14:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Älvkarleby, Näsudden, Smedjeholmen och hela tornet i Vetlanda så vitt jag minns från Sverige.
Näsudden, du menar inte det gamla jättekraftverket (stort för sin tid) från 80-talet eller? Tappade det något turbinblad?

Annars är det ju något som hänt på rätt många vindkraftverk. Det var väl tiotalet år sedan som främst Vestas tappade blad till höger och vänster. Så vitt jag minns rörde det sig om brister i skruvförband alla gångerna, aldrig något brott i glasfibern. Det var nog oftast felaktig åtdragning av skruvförbanden men kanske även att dessa varit underdimensionerade.

Nu ser man inte den delen av bladet eller navet på bilderna men jag skulle tro att det även denna gång är skruvförbandet där bladet fäster mot navet som brustit av ett eller annat skäl. Sånt borde ju inte behöva förekomma efter de utredningar som gjorts kan man tycka.
Citera
2018-06-01, 10:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Artikeln i trådstarten kräver ju betalning men här finns i alla fall några bilder på det havererade verket, dock inte så man ser bladinfästningen: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...en-rejal-small

Enligt en svingammal artikel skulle det finnas två vindkraftverk på platsen (Kullsta i Norrtälje kommun) men det kanske byggts fler sedan dess. Det var i alla fall ett av dessa som utsattes för sabotage genom beskjutning 2013: https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=5474396
"Någon hade skjutit mot kontrolltornet som sitter på 95 meters höjd."

(Kontrolltorn är förstås inte rätta ordet men skit i det nu.) Fast jag tror inte det har något med haveriet att göra och inte något nytt sabotage heller utan det är nog bladets skruvförband som släppt som på så många andra.

Ser ni vad det är för modell på kraftverket? Skulle kunna vara en Vestas av formen på nasellen (maskinrummet i tornets topp) att döma.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-06-01 kl. 10:37.
Citera
2018-06-02, 10:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag fick ett par bilder från en nyregistrerad användare som tagit ett par bilder med drönare eller något på kraftverket. Inte världens bästa kamera men det syns rätt tydligt att det är skruvförbandet som brustit i alla fall: https://postimg.cc/image/t4hvspnpj/
Vinge på marken: https://postimg.cc/image/8yedta26f/

Jag kan tyvärr fortfarande inte avgöra vad det är för fabrikat på verket.
Citera
2018-06-04, 01:58
Medlem
0j det var en stor vinge. 55 meters blad? Dvs 110 meters turbin -antagligen 2,3 MW. Ett sådant vindkraftverk kostar nog en 30 - 40 miljoner kr.
Så det är lönsamt om vingarna sitter. Är resten också skrot, eller går det att återanvända tornet och generatorn navet och växellådan?
Citera
2018-06-04, 09:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
0j det var en stor vinge. 55 meters blad? Dvs 110 meters turbin -antagligen 2,3 MW. Ett sådant vindkraftverk kostar nog en 30 - 40 miljoner kr.
Så det är lönsamt om vingarna sitter. Är resten också skrot, eller går det att återanvända tornet och generatorn navet och växellådan?
Det står att tornet har träffats av bladet och fått några bucklor så det behöver nog också bytas, kanske bara skadade sektioner och inte hela tornet. Maskineriet skulle jag tro klarat sig. Möjligen att vridmekanismen farit illa om turbinen snurrade några varv med bara två blad, det lär ju bli rejäl obalans men det blåste inte så mycket så det kanske inte blev så farlig kraft ändå.
Citera
2018-06-04, 09:15
Medlem
Citat:
Det mesta bör gå att återvinna - Verket gick nog inte särskilt många varv med grov obalans.

Alla flänsskruvarna i nav och torn skulle jag nog byta ut.
Men ffa. är det ju montage- och servicepersonalen samt deras företag som bör skrotas.
Citera
2018-06-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det mesta bör gå att återvinna - Verket gick nog inte särskilt många varv med grov obalans.

Alla flänsskruvarna i nav och torn skulle jag nog byta ut.
Men ffa. är det ju montage- och servicepersonalen samt deras företag som bör skrotas.

Ja mycket märkligt att hela vingen lossnar. Så stora konstruktioner dras ju alltid med exakt moment och efterkontroller. Men det kan ju skett en utmattning eller varit något dåligt stål från början. Alltså kan vara konstruktion eller inköp som gjort fel.
Men det är ju inte säkert det är hela sanningen om det står i en tidning. Dom brukar inte vara de styvaste att förstå mekanik.
Det brukar bli totalhaveri om en vinge släpper. (Den samlade rörelseenergin i de båda andra vingarna överförs till resten av konstruktionen).
Citera
2018-06-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det står att tornet har träffats av bladet och fått några bucklor så det behöver nog också bytas, kanske bara skadade sektioner och inte hela tornet. Maskineriet skulle jag tro klarat sig. Möjligen att vridmekanismen farit illa om turbinen snurrade några varv med bara två blad, det lär ju bli rejäl obalans men det blåste inte så mycket så det kanske inte blev så farlig kraft ändå.

I.o.f.s skulle det vara intressant att få se hur lager och kuggarna i växellådan klarade sig även om det inte var så många varv i obalans.
Citera
2018-06-04, 11:44
Medlem
Citat:
Det brukar bli totalhaveri om en vinge släpper. (Den samlade rörelseenergin i de båda andra vingarna överförs till resten av konstruktionen).
Rörelseenergin i turbinen pga dess egen massa är inte så förskräckligt stor, jämfört med de vind- och vindbylaster som kraftverket är tänkt att tåla för att fullgöra sin uppgift.

Edit: Tyngdpunkten för två återstående blad i en trebladig turbin ligger på högst 20 - 25% av rotorradien. (Och då bortser jag givetvis från den symmetriska turbinaxelns vikt.)
Senast redigerad av iconicatab 2018-06-04 kl. 11:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in