Flashback bygger pepparkakshus!
2018-05-30, 20:49
Medlem
För ett tag sedan råkade jag ut för något fruktansvärt.
Jag har en inkomst på 9000 kronor och helt plötsligt en kväll när jag loggade in på min bank (Nordea) så hade någon/några rensat mitt konto på pengar. Totalt var 8500 kronor borta.

Jag började leta efter bankkortet eftersom det stod att dessa uttag gjordes ifrån en bankomat och jag insåg att mitt bankkort var spärrat. Jag ringde banken och spärrade kortet trots att det var försent och så gjorde jag en reklamation. Jag fick även göra en polisanmälan och skickade kopia på polisanmälan till Nordea.

Sen kom ett brev hem ifrån polisen att förundersökningen läggs ned. Alltså, kollade de ens kameror och sånt? För det måste väl finnas kameror?

Och idag kom brevet ifrån banken och det står så här:
De reklamerade bankomat uttagen har skett med ditt genuina kort och godkänts med din pin kod. I det här fallet finner banken det högst sannolikt att du har förvarat ditt kort tillsammans med uppskriven pinkod (STÄMMER INTE !!! JAG HAR INTE SKRIVIT NER PINKODEN NÅNSTANS ÖVERHUVUDTAGET!!!)

Och så står det att om jag anser att bankens beslut är felaktigt så kan jag få ärendet provat av Nordeas Kundombudsman.

Jag tycker verkligen att beslutet är felaktigt. Och hur de kunde ta ut mina pengar när bara jag vet min pinkod förbryllar mig verkligen !!! Men jag tänker att kanske någon sett mig knappa in koden i smyg och sedan stulit mitt bankkort?

Tycker ni jag ska kontakta denna Kundombudsman? Om ja, vad ska jag säga ?

Edit: Detta är alltså pengar som skulle gå till räkningar, mat osv osv och vissa av räkningarna har gått till inkasso eftersom jag inte kunnat betala.
Senast redigerad av butterfly9797 2018-05-30 kl. 20:57.
Citera
2018-05-30, 20:54
Medlem
paerras avatar
Jag gissar på din knarkande pojkvän som även misshandlar dig har gjort detta.

Din post-historik här på Flashback är skrämmande
Citera
2018-05-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra

NEJ han har inget med detta att göra. Han sitter i häktet .
Citera
2018-05-30, 20:58
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paerra

Han måste ju få pengar till heroin på något sätt...

Dax att bita i det sura äpplet och avsluta detta förhållande som bara kostar dig pengar.
Citera
2018-05-30, 21:10
Moderator
Tystnads avatar
En bekant var oförsiktig nog att ha en lapp med koden liggande i samma börs som kortet var.
Glömde den i bilen vid sitt hotell i Göteborg och någon stal både bil och kortet, som länsades med hjälp av kortet (mitt i natten enligt polisens utredning)
Vet inte om han berättade att koden legat där men Bankens egen utredning fastslog att han hade varit grovt oaksam pga ha kort och koden på samma ställe... Inte ett öre fick han från Banken.
som "tur" var hade han utnyttjat stor del av krediten (var alltså kreditkort) så dom fick ej ut mer än runt 5t annars är visst gränsen 15t per dygn som man kan ta ut kontant (om detta nu inte har ändrats)
Citera
2018-05-30, 22:01
Medlem
XaoqcHs avatar
Är det verkligen sannolikt att någon tagit reda på din kod och använd ditt kort för att göra uttaget för att sedan återlämna kortet till dig?

Mer troligt att ditt kort har skimmats någonstans.
Citera
2018-05-30, 23:38
Medlem
Erikons avatar
Tittar man på din tidigare historik finns det bevis för att du inte är oskyldig, och att du med största säkerhet vet vad som hände med kortet och vem i din närhet som använt det.
Citera
2018-05-31, 04:18
Medlem
Nej, polisen har inte kollat på några kameror. Din anmälan låg i den enorma högen för ärenden som ska kasseras. Dom tittade på din anmälan i 10 sekunder, sa "jaha ja" och klickade på "brist på bevis"- alternativt "brott kan inte styrkas" -knappen.

Polisen i dagens Sverige har inte tid med såna här utredningar. I deras ögon är det ett försäkringsfall i första hand. Lustigt att folk fortfarande tror att polisen ska göra ansträngningar för såna småsaker. De dagar då polisen ägnade ett par timmar åt att rädda en katt som klättrat upp i ett träd är förbi sedan länge.

Klart du ska vända dig till bankens kundombudsman. Ta det så långt du kan om du tror dig kunna vinna.
Citera
2018-05-31, 06:37
Bannlyst
Läser man TS inlägg så står det ju allt om häkten, heroinmissbruk, kronofogden, hot och rättegångar. Dessutom börjar hälften av alla vansinniga inlägg på flashback med nåt i stil med "hjälp!!"

Det kanske är bäst att du släpper det och går vidare, ta det som en läxa så kanske du skaffar dig en bättre umgängeskrets i framtiden. Det är antagligen en av dina pundarpolare eller din heroinmissbrukande pojkvän eller dennes hotande morsa som har snott dina pengar.

Du verkar ju förövrigt inte vara riktigt funtad heller.
Citera
2018-05-31, 12:53
Medlem
sinistrals avatar
Hur mycket pengar tror du bankerna fått ersätta om man skulle använda kamerorna som någon slags bevis för kundens oskuld där man misstänker grov oaktsamhet?

De som har åtminstone ett par hjärnceller och som vill svindla till sig pengar inser ju att det vore synnerligen oklokt att själv ta ut pengarna innan man anmäler kortet stulet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in