• 1
  • 2
2018-05-30, 01:08
Medlem
Kattriarkens avatar
Aldrig trodde jag att jag skulle posta i den här forumdelen, men någon gång skall ju vara den första!

Det är som så att jag fick ett erbjudande om att gymma gratis, två gånger i veckan i 3 månader. Då jag inte är så in shape som jag tidigare har varit så tackade jag ja. Under det första passet satte en gyminstruktör upp ett program till mig (ett väldigt klent program, skall tilläggas. 2 set x 15 rep helkroppsträning) och passet efter fick jag köra igenom det själv. Efter sista maskinen (som var latsdrag, om jag inte missminner mig) så kunde jag temporärt inte röra mina armar. Båda hängde slappa och avdomnade och jag fick lätt panik. Fick kämpa i säkert en minut för att få igång dem igen.

Ikväll hände samma sak! Gjorde några (runt 100) situps och när jag skulle resa mig så kunde jag inte stödja på min arm. Dock varade detta endast i någon sekund.

Jag skall dit igen på torsdag är det tänkt, men den här händelsen har gjort att jag grämer mig som fan för att gå dit; tänk om jag blir helt förlamad nästa gång? Någon som har varit med om något liknande? Vad fan beror det på?
Senast redigerad av Kattriarken 2018-05-30 kl. 01:12.
Citera
2018-05-30, 02:03
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattriarken
Aldrig trodde jag att jag skulle posta i den här forumdelen, men någon gång skall ju vara den första!

Det är som så att jag fick ett erbjudande om att gymma gratis, två gånger i veckan i 3 månader. Då jag inte är så in shape som jag tidigare har varit så tackade jag ja. Under det första passet satte en gyminstruktör upp ett program till mig (ett väldigt klent program, skall tilläggas. 2 set x 15 rep helkroppsträning) och passet efter fick jag köra igenom det själv. Efter sista maskinen (som var latsdrag, om jag inte missminner mig) så kunde jag temporärt inte röra mina armar. Båda hängde slappa och avdomnade och jag fick lätt panik. Fick kämpa i säkert en minut för att få igång dem igen.

Ikväll hände samma sak! Gjorde några (runt 100) situps och när jag skulle resa mig så kunde jag inte stödja på min arm. Dock varade detta endast i någon sekund.

Jag skall dit igen på torsdag är det tänkt, men den här händelsen har gjort att jag grämer mig som fan för att gå dit; tänk om jag blir helt förlamad nästa gång? Någon som har varit med om något liknande? Vad fan beror det på?

Besök en läkare.
Citera
2018-05-30, 03:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Det heter träningsvärk och händer sådana som inte tränat mycket tidigare. Om du efter stort möda och besvär kan röra dina armar igen är det liksom ingen medicinskt att du fått någon stroke eller något. Du är liksom bara ovan.
Citera
2018-05-30, 08:06
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det heter träningsvärk och händer sådana som inte tränat mycket tidigare. Om du efter stort möda och besvär kan röra dina armar igen är det liksom ingen medicinskt att du fått någon stroke eller något. Du är liksom bara ovan.

Det är bra att du vill hjälpa, men faktum är att du inte vet vad du talar om.

TS: Du bör definitivt söka läkare men kanske bättre med sjukgymnast. Kan möjligen vara s.k "Thoracic outlet syndrome". Det finns ett antal tester att utföra, sjukgymnaster är experter på att utföra dessa korrekt.
Citera
2018-05-30, 22:22
Medlem
Kattriarkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultrasmisk
Det är bra att du vill hjälpa, men faktum är att du inte vet vad du talar om.

TS: Du bör definitivt söka läkare men kanske bättre med sjukgymnast. Kan möjligen vara s.k "Thoracic outlet syndrome". Det finns ett antal tester att utföra, sjukgymnaster är experter på att utföra dessa korrekt.

Tack för input! Söker helst inte läkare dock, då jag har galen läkarskräck efter en mindre trevlig upplevelse av sådana för ett par år sedan. Skall se om jag kan grabba tag i instruktören nästa gång jag är där!

Angående träningsverk så är det absolut inte första gången jag tränar. Har tränat på både gym, simmat och vandrat samt att jag har ett väldigt tungt yrke. Har aldrig varit med om att träningsvärk har kommit under ett gympass. Dessutom gjorde det inte ont. De facto är att det inte kändes någonting alls.
Citera
2018-05-30, 22:32
Medlem
MuscleSharks avatar
Känns spontant som att det är ngn nerv som spökar.
Du upplever inga konstigheter annars? När du vaknar på morgonen t.ex., när du jobbar eller utför andra aktiviteter utanför gymmet?
Kan ju vara en bra idé att kolla upp detta. Men om du inte vill det så ta upp detta med instruktören nästa gång, eller så tränar du hemma en tid nu för att se om samma sak händer igen.

Edit: Glömde fråga om du har ryggproblem?
Senast redigerad av MuscleShark 2018-05-30 kl. 22:36.
Citera
2018-05-30, 22:59
Medlem
Ultrasmisks avatar
Citat:
Tack för input! Söker helst inte läkare dock, då jag har galen läkarskräck efter en mindre trevlig upplevelse av sådana för ett par år sedan. Skall se om jag kan grabba tag i instruktören nästa gång jag är där!

Angående träningsverk så är det absolut inte första gången jag tränar. Har tränat på både gym, simmat och vandrat samt att jag har ett väldigt tungt yrke. Har aldrig varit med om att träningsvärk har kommit under ett gympass. Dessutom gjorde det inte ont. De facto är att det inte kändes någonting alls.

Skulle nog helst inte rekommendera någon "instruktör" de är experter på att bygga muskler/kondition m.m i en anatomiskt korrekt kropp.
De är alltså inte utbildade i de moment då det sker några fel i hur kroppen funkar, eller om det riskerar att bli fel.

De är utbildade att "motivera" och enda åtgärd till problem är att stretcha eller uppnå muskelbalans.
En sjukgymnast kan de dig samma saker, fast utan gissningar och risk att skicka dig i fel riktning.

Om du inte gillar läkare eller sjukvårdspersonal så är det förståeligt, men sjukgymnaster jobbar i regel självständigt och separerat från de andra i vårdsystemet.

Tror det viktigaste för dig är att få svaret på frågan: "Är det ok för mig att köra vidare med träningen?"
En sjukgymnast kan göra alla diagnostiska tester för att besvara den frågan på mindre än 10 minuter. En personlig tränare slänger bara en vild gissning baserad på personlig erfarenhet med problemet.

Ok nu babblade jag på, men min rekommendation: Skit i läkaren, skit i personliga tränaren. Träffa sjukgymnasten(!) innan du gör några mer rörelsemoment med armarna över huvudet, muskler reparerar sig bra, men nerver och blodkärl gör det inte.

/Mvh
Citera
2018-06-01, 15:19
Medlem
Kattriarkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Känns spontant som att det är ngn nerv som spökar.
Du upplever inga konstigheter annars? När du vaknar på morgonen t.ex., när du jobbar eller utför andra aktiviteter utanför gymmet?
Kan ju vara en bra idé att kolla upp detta. Men om du inte vill det så ta upp detta med instruktören nästa gång, eller så tränar du hemma en tid nu för att se om samma sak händer igen.

Edit: Glömde fråga om du har ryggproblem?

Jag är för det mesta väldigt, väldigt trött och jag får lätt yrsel. Misstänkte sköldkörteln men jag har lämnat blodprov nyligen som visar på att jag är frisk. Ryggproblem har jag däremot! Konstant stel i axlarna och ländryggen brukar värka och ha sig i tid och otid.
Citera
2018-06-01, 15:28
Medlem
Kan vara nacken som spökar.
Eller ryggen.
Tillfälligt eller kanske diskbråck i båda eller endera.

Ja, alltså en fråga om nerver i kläm, då kan det bli så där.
Jag vaknade en gång med ett "förlamat ben", det gick inte att lyfta benet utan jag fick hjälpa det. Det släppte efter en stund, men det var verkligen helt obrukbart.
Jag har ryggproblem med nerver i kläm.

Du kan prova att gå och träna igen men då tänka på att hålla rygg och nacke rakt och inte kröka med ryggen och inte böja nacken bakåt.
Detta som ett test, upplever du inte samma då så tycker jag du ska söka sjukgymnast.
Dit brukar man kunna ringa direkt utan att gå via läkare och remiss.
Senast redigerad av gobw 2018-06-01 kl. 15:32.
Citera
2018-06-01, 16:30
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Jag är för det mesta väldigt, väldigt trött och jag får lätt yrsel. Misstänkte sköldkörteln men jag har lämnat blodprov nyligen som visar på att jag är frisk. Ryggproblem har jag däremot! Konstant stel i axlarna och ländryggen brukar värka och ha sig i tid och otid.

Hmm.....första jag tänker på är borrelia. Nu vet jag ju inte hur länge du haft detta, men borrelia som man kanske inte får akuta problem av kan visa sig komma senare eller som sk. "kronisk" variant som ger olika symtom. Ryggproblem, yrsel, trötthet etc.
Kan vara värt att kanske ta upp detta med vårdcentralen.
Nu säger jag inte att det är borrelia, men värt att ha i åtanke.
Citera
2018-06-01, 20:13
Medlem
Kattriarkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gobw
Kan vara nacken som spökar.
Eller ryggen.
Tillfälligt eller kanske diskbråck i båda eller endera.

Ja, alltså en fråga om nerver i kläm, då kan det bli så där.
Jag vaknade en gång med ett "förlamat ben", det gick inte att lyfta benet utan jag fick hjälpa det. Det släppte efter en stund, men det var verkligen helt obrukbart.
Jag har ryggproblem med nerver i kläm.

Du kan prova att gå och träna igen men då tänka på att hålla rygg och nacke rakt och inte kröka med ryggen och inte böja nacken bakåt.
Detta som ett test, upplever du inte samma då så tycker jag du ska söka sjukgymnast.
Dit brukar man kunna ringa direkt utan att gå via läkare och remiss.

Det är fullt möjligt. Dock har jag haft problem med rygg och nacke i många år, sedan tidiga tonåren om inte längre. Det har aldrig blivit så när jag tränat innan. Men jag tar till mig rådet om sjukgymnast och skall kika på om jag vågar ringa under de kommande dagarna.

de
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Hmm.....första jag tänker på är borrelia. Nu vet jag ju inte hur länge du haft detta, men borrelia som man kanske inte får akuta problem av kan visa sig komma senare eller som sk. "kronisk" variant som ger olika symtom. Ryggproblem, yrsel, trötthet etc.
Kan vara värt att kanske ta upp detta med vårdcentralen.
Nu säger jag inte att det är borrelia, men värt att ha i åtanke.

Borrelia tvivlar jag på att det är! Har haft det såhär i ett par år nu, fast det har tilltagit på senare tid. Vården tror att det är stress. Har dessutom inte haft en fästing sedan jag var runt 14 och då fick jag borrelia. Kändes inte riktigt såhär.
Citera
2018-06-01, 21:45
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Det är fullt möjligt. Dock har jag haft problem med rygg och nacke i många år, sedan tidiga tonåren om inte längre. Det har aldrig blivit så när jag tränat innan. Men jag tar till mig rådet om sjukgymnast och skall kika på om jag vågar ringa under de kommande dagarna.

de

Borrelia tvivlar jag på att det är! Har haft det såhär i ett par år nu, fast det har tilltagit på senare tid. Vården tror att det är stress. Har dessutom inte haft en fästing sedan jag var runt 14 och då fick jag borrelia. Kändes inte riktigt såhär.

De kan mycket väl vara stress. Anledningen till att jag kom att tänka på borrelia va just för de symtom du har påminner en hel del om kroniska men man kan få av den.
Men som du nämnde kan det vara stress. Endast stress och ångest kan sabba kroppen rätt så rejält.
Jag har sj varit med om det. Hade problem rent fysiskt som satt i 2 år p g a just det.

Hoppas iaf att du får ordning på detta snart. Vet vilket helvete det kan vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in