Citat:
Ursprungligen postat av
Kattriarken
Tack för input! Söker helst inte läkare dock, då jag har galen läkarskräck efter en mindre trevlig upplevelse av sådana för ett par år sedan. Skall se om jag kan grabba tag i instruktören nästa gång jag är där!
Angående träningsverk så är det absolut inte första gången jag tränar. Har tränat på både gym, simmat och vandrat samt att jag har ett väldigt tungt yrke. Har aldrig varit med om att träningsvärk har kommit under ett gympass. Dessutom gjorde det inte ont. De facto är att det inte kändes någonting alls.
Skulle nog helst inte rekommendera någon "instruktör" de är experter på att bygga muskler/kondition m.m i en anatomiskt korrekt kropp.
De är alltså inte utbildade i de moment då det sker några fel i hur kroppen funkar, eller om det riskerar att bli fel.
De är utbildade att "motivera" och enda åtgärd till problem är att stretcha eller uppnå muskelbalans.
En sjukgymnast kan de dig samma saker, fast utan gissningar och risk att skicka dig i fel riktning.
Om du inte gillar läkare eller sjukvårdspersonal så är det förståeligt, men sjukgymnaster jobbar i regel självständigt och separerat från de andra i vårdsystemet.
Tror det viktigaste för dig är att få svaret på frågan: "Är det ok för mig att köra vidare med träningen?"
En sjukgymnast kan göra alla diagnostiska tester för att besvara den frågan på mindre än
10 minuter. En personlig tränare slänger bara en vild gissning baserad på personlig erfarenhet med problemet.
Ok nu babblade jag på, men min rekommendation: Skit i läkaren, skit i personliga tränaren. Träffa sjukgymnasten(!) innan du gör några mer rörelsemoment med armarna över huvudet, muskler reparerar sig bra, men nerver och blodkärl gör det inte.
/Mvh