• 6
  • 7
2018-06-05, 23:39
Guld är nog en bra investering när allt kraschar sen till hösten/vintern.

Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Jag har för nu dessa pengar i euro valuta med en ränta på 2% i mitt hemland, men jag vill överföra pengarna i Sverige eftersom det är lättare att få alla mina pengar här.

Var föreslår ni att jag skulle investera mina pengar?

Jag har bara 2 villkor:
- Jag vill ha en investering som har en räntesats om minst 2% (det jag redan har i mitt hemland)
- Jag vill kunna släppa pengarna om jag vill köpa en lägenhet i en brf denna eller nästa år
Citera
2018-06-07, 00:22
Medlem
Har aldrig lagt alla ägg i samma korg tidigare. Men just nu ser jag en fullkomligt oansvarig ekonomisk politik som bedrivs i världen...
Vi har en strålande högkonjunktur och allt tuffar på som om det vore 50 årsfest månad efter månad, det som däremot talar för den värsta bakfyllan världen någonsin skådat är att räntorna fortfarande ligger på så gott som 0%.
Hur ska man kunna stimulera marknaden vid en finanskris genom att få köpkraft när räntorna redan ligger på noll vid en högkonjunktur.
Redan här börjar iallafall jag tvivla på länders valuta, definitivt både den amerikanska dollarn och vår egna svenska krona.

Amerikanska Amazon exempelvis ligger på ett P/E tal som är långt över vad till exempel Ericsson gjorde under IT bubblan.

Samtidigt som detta fortlöper så ser vi länder som exempelvis Ryssland och Kina köper mer och mer guld.
Detta är alltså mitt svar, jag bytte ut hela mitt aktieinnehav till fysiskt guld, dels för att guld brukar rusa vid lågkonjunkturer och dels för att jag tror att många valutor kommer att tappa förtroende i den globala marknaden.

Observera då fysiskt guld, inte guld som värdepapper då dessa papper knappast är uppbackade med guld.
Alternativet skulle kunna ligga gruvbolag som bryter guld, typ Lundin gold?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in