2018-05-29, 12:13
Medlem
DenStarkes avatar
Hej!
Jag ska flytta hemifrån i höst och jag skulle till en början helst vilja bo i en liten lägenhet med delat kök eftersom det är det billigaste alternativet. Jag kollar aktivt på bostadsförmedlingssidor men det kommer inte ut många annonser, speciellt inte för de sorts lägenheter jag önskar.
Frågan är alltså om jag borde vänta med att skicka intresseanmälan med förhoppningen om att de sorts lägenheterna jag letar efter läggs ut. Är det så att det brukar komma många fler annonser på sommaren eller borde jag redan nu skicka intresseanmälningar på alla annonser bara för att säkert få en bostad?
Citera
2018-05-29, 12:29
Medlem
kalkryggars avatar
Du borde helst sökt senast igår om man säger så. Bostadssituationen i Sverige är helt fucked och det är ett helvete att få bostad.

Söööööök allt du kommer åt att söka. Det rådet borde vara väl applicerat på hela Sverige tänker jag. Får man fråga vilken stad du skall studera?
Citera
2018-05-29, 13:04
Medlem
Vill du hyra ett rum i en lägenhet, där du får tillgång till gemensamma ytor? Eller vill du ha ett studentrum i korridor, med delat kök? Låter som om det är det förstnämnda alternativet, och det brukar vara relativt enkelt att söka sådana bostäder och snabbt flytta in. Är det däremot studentrum i korridor, så kan du oftast inte skriva kontrakt förrän du har ett antagningsbesked. Vanliga lägenheter samt studentlägenheter brukar ha eget kök (eller pentry eller kokvrå). Så det låter inte som om det är den typen av bostad som du söker. I vilket fall som helst, du kan ju avvakta tills du har fått antagningsbeskedet och då säkert vet att du kommer studera till hösten. Då brukar det även bli lättare att bli erbjuden hyreskontrakt som du kan skriva på.
Citera
2018-05-29, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du borde helst sökt senast igår om man säger så. Bostadssituationen i Sverige är helt fucked och det är ett helvete att få bostad.

Söööööök allt du kommer åt att söka. Det rådet borde vara väl applicerat på hela Sverige tänker jag. Får man fråga vilken stad du skall studera?

Alltså du tänker ju på vanliga lägenheter, att få rum i korridor i dom stora universitetsstäderna är ju inte speciellt svårt.
Citera
2018-05-29, 13:09
Medlem
Du kan inte vara kräsen och leta efter den lägenhet som "du önskar". Då blir risken att du står utan bostad lagom till studiestart. Viktigaste är att få ett boende, vare sig det är skitdåligt läge och långt från högskolan, eller om det är en korridor på 15 kvm. När du väl har landat ett boende så kan du med ett större lugn söka efter att uppgradera dig.

Trycket efter studentlägenheter är enormt direkt efter att antagningsbeskedet kommer (är väl 12e juni tror jag?). Och det trycket håller i sig ända tills terminen har kommit igång, och en bra bit efter det också. Varje terminsstart är det massvis med studenter som inte lyckats få tag på boende. Så du gör bäst i att sänka dina preferenser rejält, för konkurrensen om studentbostäderna är omfattande.
Citera
2018-05-29, 13:27
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klopa
Alltså du tänker ju på vanliga lägenheter, att få rum i korridor i dom stora universitetsstäderna är ju inte speciellt svårt.

Är du verkligen säker på detta? Jag föreläste lite på några skolor för några år sedan och vid varje terminsstart så va det likadant. Elever som samlades i skolan och inte visste var dom skulle sova. Inte ens rum i korridor gick att få. Jag har sett många som fått hoppa av sin utbildning när dom efter träget letandes i några månader fick inse att det inte gick att finna något och klasskamrater med egna trånga rum tröttnat på att ha studenter som dom inte känner liggandes i hallen, vardagsrummet osv.

Men det kanske har blivit bättre nu? Hur det är exakt för dig blir svårt då man inte ens vet vilken stad du skall plugga.
Citera
2018-05-29, 15:47
Medlem
ElvisFans avatar
TS, börja leta omedelbart! Tro inte att det är att välja och vraka. Brukar handla om att få tak över huvudet och en säng att sova i.

Citat:
Ursprungligen postat av klopa

Är du full? Det är garanterat kö på 6-18 månader.
Citera
2018-05-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
TS, börja leta omedelbart! Tro inte att det är att välja och vraka. Brukar handla om att få tak över huvudet och en säng att sova i.

Ne inte än. Jag kan ju bara tala om för orten jag har pluggat på, där slängde dom upp direkt det blev ledigt och så får man hoppas på tur, men jag fick den första jag sökte iaf. Går du genom kårerna eller föreningar så är det klart det är kö.
Citera
2018-05-29, 22:18
Medlem
DenStarkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Det blir Luleå. Känns inte som att det borde vara så stor bostadsbrist där jämfört med t.ex. Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Du kan inte vara kräsen och leta efter den lägenhet som "du önskar". Då blir risken att du står utan bostad lagom till studiestart. Viktigaste är att få ett boende, vare sig det är skitdåligt läge och långt från högskolan, eller om det är en korridor på 15 kvm. När du väl har landat ett boende så kan du med ett större lugn söka efter att uppgradera dig.

Trycket efter studentlägenheter är enormt direkt efter att antagningsbeskedet kommer (är väl 12e juni tror jag?). Och det trycket håller i sig ända tills terminen har kommit igång, och en bra bit efter det också. Varje terminsstart är det massvis med studenter som inte lyckats få tag på boende. Så du gör bäst i att sänka dina preferenser rejält, för konkurrensen om studentbostäderna är omfattande.
Det kanske är bäst att vänta tills den 12:e eller vad det nu är så att man är säker på att man kommer in. Dock känner jag mig redan rätt säker efter att ha kollat på förra årens intagningsbetyg.
Citera
2018-05-29, 22:20
Medlem
DenStarkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan

Jag har stått i kö sedan början av december. Vet inte om det ger mig goda chanser till boende. Kanske får jag hyra något rum eller så får jag välja o vraka?
Citera
2018-05-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStarke
Det blir Luleå. Känns inte som att det borde vara så stor bostadsbrist där jämfört med t.ex. Stockholm.

Det kanske är bäst att vänta tills den 12:e eller vad det nu är så att man är säker på att man kommer in. Dock känner jag mig redan rätt säker efter att ha kollat på förra årens intagningsbetyg.

Eller så är du taktisk och söker något redan nu, och hoppas på att få ett erbjudande i dagarna före den 12:e, som du skriver på först efter att du bekräftat att du blivit antagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in