• 1
  • 2
2018-05-29, 13:41
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Bålen, när man hänger sig sådär?

Jag tänkte om man hänger sådär så kanske man även tränar axlarna på något sätt eller något?

Man bär ju trots allt kroppen?

Jag syftar inte när man lyfter på benen. Får då kan jag tänka mig att man t.ex tränar magen.

Men när man enbart hänger sådär. Då kanske man tränar någon eller några muskelgruppen?

Jag undrar bara av ren nyfikenhet, för jag vill bara helt enkelt veta vad mer man tränar när man hänger sådär.

Fantastiskt, jag tror att jag inte gjort en sådan där träningsövning tidigare. Kanske någorlunda lik den, torr jag. Men inte att jag hänger helt och lyfter mina knän till brösten. Tror det kommer bli kul!

Tänk dig kroppen som en läskburk. De tunna sidorna av aluminium kan hålla en avsevärd belastning, man kan lasta på massor med vikt utan en intakt burk kollapsar. Bucklar man burken däremot, så tål den ingenting. Kroppens motsvarighet är ryggraden samt musklerna i rygg och mage. På samma sätt som med läskburken kan din kropp bära en ofantlig last utan att kollapsa, men det kräver att muskler och ryggrad klarar av att "hålla stånd". Det gör musklerna genom att spänna sig utan att förkortas (isometriska kontraktioner).

Sedan har mag och ryggmuskler även andra funktioner, i rörelseapparaten. Det är detta som sker vid benlyft och rygglyft och situps och liknande. Det innebär att du spänner musklerna så de drar ihop sig (koncentrisk kontraktion).

Slutligen har vi sammandragning samtidigt som muskeln dras ut, excentrisk kontraktion. Exempelvis vid övningen "brutalbänk" för magmusklerna där man spänner magen på vägen ner. Det är nästan uteslutande vid sådana övningar man får massiv träningsvärk, alltså vid excentriskt arbete.

Poängen är att man får bäst valuta för pengarna genom att stärka bålen genom att utsätta kroppen för ökande belastning - tunga lyft ger stark core. Det är sällan man ser någon riktigt stark person göra tusen situps. Det gör ingen större skillnad, denne person är redan råstark i magen genom sina marklyft och knäböj.
Citera
2018-05-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Bålen, när man hänger sig sådär?

Jag tänkte om man hänger sådär så kanske man även tränar axlarna på något sätt eller något?

Man bär ju trots allt kroppen?

Jag syftar inte när man lyfter på benen. Får då kan jag tänka mig att man t.ex tränar magen.

Men när man enbart hänger sådär. Då kanske man tränar någon eller några muskelgruppen?

Jag undrar bara av ren nyfikenhet, för jag vill bara helt enkelt veta vad mer man tränar när man hänger sådär.

Fantastiskt, jag tror att jag inte gjort en sådan där träningsövning tidigare. Kanske någorlunda lik den, torr jag. Men inte att jag hänger helt och lyfter mina knän till brösten. Tror det kommer bli kul!

Grepp tränas definitivt iaf. Testa och om du gillar den så ska jag ta fram videon åt dig där allt förklaras.
Citera
2018-05-29, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
En av de bästa: Häng i raka armar. Dra knäna upp mot bröstet. Håll 0.5 sekunder. Ner långsamt och upp igen. Räcker nog med den övningen. Harman på youtube säger att man ska klara 15 reps. Testa och se om du är tillräckligt stark för 5x15.

Jag körde 3x15, helt klart ansträngande men jag klarade det.
Citera
2018-05-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015

Imponerande. Ska kolla i natt efter jobbet efter en video hur man gör den svårare
Citera
2018-05-29, 18:29
Citat:
Imponerande. Ska kolla i natt efter jobbet efter en video hur man gör den svårare

Lätt. Lyft med raka ben istället för med böjda så har du en utmaning. Tårna ska nudda stången man hänger från.

Fler varianter: https://youtu.be/RfgWnoPoo-o
Senast redigerad av BenitoPolymem 2018-05-29 kl. 18:35.
Citera
2018-05-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015

"Hanging leg raise" är nästa steg, kolla lite instruktioner först så du inte gör fel, många lutar sig felaktigt för mycket bakåt vilket istället aktiverar armar och rygg, du vill försöka isolera bålen så mycket som möjligt. Absolut inget gungande, spikraka ben, allt ska gå långsamt och du ska aldrig släppa spännet i magen när benen är nere, viktigare att göra rätt än att göra många. Vikter kan fästas på benen för att öka svårighetsgraden.
Citera
2018-05-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benganbanan
"Hanging leg raise" är nästa steg, kolla lite instruktioner först så du inte gör fel, många lutar sig felaktigt för mycket bakåt vilket istället aktiverar armar och rygg, du vill försöka isolera bålen så mycket som möjligt. Absolut inget gungande, spikraka ben, allt ska gå långsamt och du ska aldrig släppa spännet i magen när benen är nere, viktigare att göra rätt än att göra många. Vikter kan fästas på benen för att öka svårighetsgraden.

Grymt, skall testas!
Citera
2018-05-31, 16:53
Medlem
Citat:
Tack för ditt tips!
Jag skall uppdatera mig. Jag kände ingenting i magen när jag gjorde den. Men det som hindrande mig var själva greppet. Jag fick ont i handflatorna och lite på fingrarna.

Så jag tvingande mig göra den sortens magövning så mycket som min handflata börja säga ifrån ordentligt. JAG räknande inte hur många jag gjorde. Men jag tror inte jag klarade av 5x15.

Men! Jag gjorde mina gamla magövningar och då börjar jag känna direkt hur det brändes. Så jag tvingande mig ordentligt att fortsätta. Kände mig slut dagens träning. Körde lite ben också.

Jag tror jag skall ta en vilodagar i tre dagar. Jag har tränat ganska hårt i en period nu. Med omkring två vilodagar. Så jag tror tre vilodagar blir alldeles perfekt denna gång.

Tack igen för din tips!
Jag skall se om jag kan finna någon lovande handskar att köpa.

Så försöker jag helt enkelt igen när det står magträning på schemat!

Tack igen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in