• 1
  • 2
2018-05-29, 07:32
Medlem
Vilka magövningar skall man göra för att effektivt sätt träna magen. Jag misstänker att jag gör någonting fel. Jag får inte så kraftfulla träningsvärk dagen efter och det känns även som om jag kan göra hur många magövningar som helst.

Bl.a gör jag plankan och det som får mig att stoppas är att jag börjar känna värk i benen. Det är som om benen tränas, men magen känner jag ingenting.

Så egentligen vet jag inte riktigt hur länge jag kan stå i plankan genom magen, eller hur jag skall uttrycka mig.

Sedan gör jag andra magövningar. Jag gör inte sit-up utan andra magövningar.

Gör jag fel. Vilken magövning rekommenderas?

Tränar jag kanske magen i alla fall?

Är träningsvärk något nödvändigt för att få bekräftelse att man tränat bra och musklerna byggs upp vid vilan?

Tack för svar!
Citera
2018-05-29, 08:12
Medlem
S.O.Stolps avatar
Gör du en sån här maskin eller motsvarande på rätt sätt, med rätt belastning bör du få träningsvärk.

Plankan, nja.
Citera
Medlem
En av de bästa: Häng i raka armar. Dra knäna upp mot bröstet. Håll 0.5 sekunder. Ner långsamt och upp igen. Räcker nog med den övningen. Harman på youtube säger att man ska klara 15 reps. Testa och se om du är tillräckligt stark för 5x15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vilka magövningar skall man göra för att effektivt sätt träna magen. Jag misstänker att jag gör någonting fel. Jag får inte så kraftfulla träningsvärk dagen efter och det känns även som om jag kan göra hur många magövningar som helst.

Bl.a gör jag plankan och det som får mig att stoppas är att jag börjar känna värk i benen. Det är som om benen tränas, men magen känner jag ingenting.

Så egentligen vet jag inte riktigt hur länge jag kan stå i plankan genom magen, eller hur jag skall uttrycka mig.

Sedan gör jag andra magövningar. Jag gör inte sit-up utan andra magövningar.

Gör jag fel. Vilken magövning rekommenderas?

Tränar jag kanske magen i alla fall?

Är träningsvärk något nödvändigt för att få bekräftelse att man tränat bra och musklerna byggs upp vid vilan?

Tack för svar!

Träningsvärk eller fördröjd muskelvärk är den smärta i musklerna som ofta framträder 24-72 timmar efter att ha fysiskt belastat sina muskler. Såväl otränade som vältränade idrottsutövare kan få träningsvärk. Träningsvärken brukar kännas som mest ett till två dygn efter ansträngningen och klingar sedan bort.[1]

Fördröjd muskelvärk beror på förändringar på fibrillerna efter utförd fysisk aktivitet.[2] Dessa anpassar sig genom att lägga till gamla sarkomerer vid fibrillernas Z-band (den punkt i fibrillerna där sarkomen kopplas samman). Det vill säga att muskeln förbereder sig på ytterligare påfrestning vilket även medför att ytterligare träning då muskelvärk har inträffat inte orsakar någon skada.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4ningsv%C3%A4rk
Så ja, om du får extrem träningsvärk så visar det på att du faktiskt har tränat. Om du itne får det så får dina rörelser säkerligen effekt men kanske inte speciellt mycket.

Angående ditt problem. Har du testat att inte göra övningar som inte är menade för pensionärer?

Har du testat att lasta på några vikter?
Citera
2018-05-29, 08:14
Medlem
Krusensnorres avatar
Prova att göra någon crunch-variant tills du inte orkar mer och ställ dig direkt i plankan.
Citera
2018-05-29, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
En av de bästa: Häng i raka armar. Dra knäna upp mot bröstet. Håll 0.5 sekunder. Ner långsamt och upp igen. Räcker nog med den övningen. Harman på youtube säger att man ska klara 15 reps. Testa och se om du är tillräckligt stark för 5x15.
Perfekt! Den kommer jag förmodligen prova nästa gång! Tack så mycket!

Man bör väl kanske träna andra muskler också kan jag tänka mig, när man hänger sådär?
Citera
2018-05-29, 08:44
Medlem
Stående munken på en lat maskin.
Stå rakt med stången åvan för dig. Buga sedan framåt med svank i ryggen.

Du kan dra den upp till ialf 140kg, det borde räcka.
Citera
2018-05-29, 09:50
Varför denna fixering vid träningsvärk? Det är inget kvitto på "effektiv träning".

Magmusklernas främsta funktion är att bidra till bålstabilitet. Bra är då att utföra övningar som bygger bålstabilitet. Knäböj är en bra start. Press är en annan. Börja med låg vikt och alltid strikt form.
Citera
2018-05-29, 10:04
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Varför denna fixering vid träningsvärk? Det är inget kvitto på "effektiv träning".

Magmusklernas främsta funktion är att bidra till bålstabilitet. Bra är då att utföra övningar som bygger bålstabilitet. Knäböj är en bra start. Press är en annan. Börja med låg vikt och alltid strikt form.
+1. Håller med.

Du måste inte sträva efter träningsvärk för att få resultat i din träning. Som inlägget ovan nämner är basövningarna bra för att bygga upp bålstabilitet, komplettera med isolerade magövningar om du vill, jag själv lägger max 5-10 minuter i slutet av passet på detta. Jag gör 1-2 övningar och 8 set, välj ut några övningar du får bra kontakt med och rotera mellan dessa.
Citera
2018-05-29, 10:46
Medlem
Citat:
Perfekt! Den kommer jag förmodligen prova nästa gång! Tack så mycket!

Man bör väl kanske träna andra muskler också kan jag tänka mig, när man hänger sådär?

Varsågod. Jag tror den tränar främst bålen. Klarar du 15 reps flera gånger i följd med vila är jag imponerad!
Citera
2018-05-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Varsågod. Jag tror den tränar främst bålen. Klarar du 15 reps flera gånger i följd med vila är jag imponerad!
Bålen, när man hänger sig sådär?

Jag tänkte om man hänger sådär så kanske man även tränar axlarna på något sätt eller något?

Man bär ju trots allt kroppen?

Jag syftar inte när man lyfter på benen. Får då kan jag tänka mig att man t.ex tränar magen.

Men när man enbart hänger sådär. Då kanske man tränar någon eller några muskelgruppen?

Jag undrar bara av ren nyfikenhet, för jag vill bara helt enkelt veta vad mer man tränar när man hänger sådär.

Fantastiskt, jag tror att jag inte gjort en sådan där träningsövning tidigare. Kanske någorlunda lik den, torr jag. Men inte att jag hänger helt och lyfter mina knän till brösten. Tror det kommer bli kul!
Senast redigerad av Dukater 2018-05-29 kl. 12:24.
Citera
2018-05-29, 12:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Bålen, när man hänger sig sådär?

Jag tänkte om man hänger sådär så kanske man även tränar axlarna på något sätt eller något?

Man bär ju trots allt kroppen?

Jag syftar inte när man lyfter på benen. Får då kan jag tänka mig att man t.ex tränar magen.

Men när man enbart hänger sådär. Då kanske man tränar någon eller några muskelgruppen?

Jag undrar bara av ren nyfikenhet, för jag vill bara helt enkelt veta vad mer man tränar när man hänger sådär.

Fantastiskt, jag tror att jag inte gjort en sådan där träningsövning tidigare. Kanske någorlunda lik den, torr jag. Men inte att jag hänger helt och lyfter mina knän till brösten. Tror det kommer bli kul!
Bålen är magen. Det är främst rygg/biceps du aktiverar i den positionen, t.ex innan du gör en chinis/pullupp, även om flera muskelgrupper givetvis är involverade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in