• 1
  • 2
2018-05-28, 18:37
Medlem
shponglads avatar
Golvbrunnen hemma verkar inte ha tömt hemma och duschslangen låg bredvid badkaret och öste vatten.

Jag vaknar av att grannen plinga på o sa att det rann vatten från taket....

Tydligen hade vattnet gått 2-3 våningar ner. Alltså från 5an till 3an...

Jag bor i en av dom större hyresgästföreningarna.

Och problemet är JAG HAR INGEN HEMFÖRSÄKRING...

Vad har jag att vänta mig? Hur mycket pengar kan det här kosta?
Citera
2018-05-28, 18:40
Medlem
shponglads avatar
Finns det någon maxgräns eller kan jag få en nota på typ 300k?
Citera
2018-05-28, 18:40
Medlem
Crashs avatar
Allt från några hundratusen till miljoner, beror på hur skadat det blivit.
Citera
2018-05-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Golvbrunnen hemma verkar inte ha tömt hemma och duschslangen låg bredvid badkaret och öste vatten.

Fy fan vad korkat att inte ha hemförsäkring. Det är väl det första man skaffar efter att man skrivit på för bostaden? Du kan räkna med att det hela drar iväg minst över en halv miljon. Grattis!
Citera
2018-05-28, 18:42
Medlem
Citat:

Ingen maxgräns. Du står för hela skadans kostnad. Dom som drabbats kan få det via sin försäkring, men dom kommer i sin tur att rikta krav mot dig.
Citera
2018-05-28, 18:43
Medlem
Milldues avatar
Kan bli väldigt dyrt.. Bor du i hyresrätt eller insatslägenhet ? En del föreningar har speciella regler vid vattenskador. Beror vattenskadan på att din golvbrunn haft ett stopp som inte du orsakat så kan du nog slippa ifrån en del av kostnaderna. Detta lite beroende på om det är en hyreslägenhet eller inte.

Trasslar det så är det ett hett tips att koppla in en jurist som försöker påvisa att felet legat utanför din lägenhet (stopp i rör som du inte haft någon kontroll över)

Man kan ju tänka sig att du ex badat och skall släppa ut 250l badvatten och att det sedan är ett stopp i avloppet utanför din golvbrunn. Då får jag svårt att se att det skulle vara ditt fel.

Har du istället lagt en matta över brunnen eller inte rensat delen inne i din lägenhet så blir det värre.

Edit: Ser nu att du bor i en hyreslägenhet. Försök ta reda på om stoppet varit ditt fel eller hyresvärdens.
Sedan så har du inga krav på dig att rensa mer än de delar som är inne i din lägenhet, typ vattenlåset under handfatet/Diskbänken eller som i detta fallet vattenlåset i din golvbrunn. Ligger felet utanför detta så kommer hyresvärden stå för skadan ev ta ut en mindre avgift av dig för att du får ett nytt badrum.

Hyresvärdar brukar vara ganska hyggliga mot sina hyresgäster och det hade förmodligen varit värre i en bostadsrättsförening. Kontakta hyresvärden och var trevlig och uppriktig då du förklarar vad som hänt OCH att du saknar hemförsäkring.
Senast redigerad av Milldue 2018-05-28 kl. 18:49.
Citera
2018-05-28, 18:46
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Kan bli väldigt dyrt.. Bor du i hyresrätt eller insatslägenhet ? En del föreningar har speciella regler vid vattenskador. Beror vattenskadan på att din golvbrunn haft ett stopp som inte du orsakat så kan du nog slippa ifrån en del av kostnaderna. Detta lite beroende på om det är en hyreslägenhet eller inte.

Trasslar det så är det ett hett tips att koppla in en jurist som försöker påvisa att felet legat utanför din lägenhet (stopp i rör som du inte haft någon kontroll över)

Man kan ju tänka sig att du ex badat och skall släppa ut 250l badvatten och att det sedan är ett stopp i avloppet utanför din golvbrunn. Då får jag svårt att se att det skulle vara ditt fel.

Har du istället lagt en matta över brunnen eller inte rensat delen inne i din lägenhet så blir det värre.

Bor i hyreslägenhet
Citera
2018-05-28, 18:50
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det är lite oklart hur skadan uppkom. Varför låg duschslangen och öste vatten på golvet?

Om det var fel på kranen och/eller duschslangen som du inte rådde för är det rätt lugnt eftersom du bor i hyresrätt.

Det som din hemförsäkring gäller för är då skador på dina möbler, merkostnader du får om du inte kan bo i lägenheten osv.

Skadorna på själva lägenheten och fastigheten i övrigt går på hyresvärdens försäkring.

Men: Om du har orsakat skadan genom vårdlöshet kan du sedan få ett skadeståndskrav från hyresvärden/försäkringsbolaget. Om du får ett rimligt sådant så ligger du tyvärr pyrt till utan hemförsäkring.

Det gäller för skadeståndskrav du kan få i andra sammanhang också så det är oerhört kortkat att inte ha en hemförsäkring. Det går före allt utom nudlar i tillvaron.
Citera
2018-05-28, 18:54
Medlem
Citat:

Det verkar att vara lite konstigt .varför har grannen under dig på våning 4 inte hört av sig , och hur visste grannen på våning 3 att det var du som var orsak till det hela , för han måste ju ha snackat med grannen på våning 4 som tydligen inte har någon läcka . Sedan vad det gäller kostnaden så beror det ju på vad det är för byggsätt är det träbjälklag då kan det bli en svettig räkning för vatten har en förmåga att hitta dom mest konstiga vägar .
Citera
2018-05-28, 18:56
Medlem
Vem som får stå för kalaset beror på felets/felens karaktär och orsak.

Har du orsakat detta genom oaktsamhet eller utebliven skötsel (ej stängt av duschen, ej rensat vattenlåset) så är det du som får stå för åtgärderna.

Om däremot husets vvs-installstioner är felaktigt konstruerade och/eller felaktigt driftade, eller om det rör sig om stopp i avloppsstam utanför din lägenhet är det hyresvärden som skall stå för detta.
Citera
2018-05-28, 19:01
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:

Stackars f-n!

Har det blött igenom så pass att "det droppar från taket" två våningar ner är 300k väldigt billigt för att ersätta skadorna...

Tippar på minst en 2-3miljoner, du kommer ju få stå för *alla* extra omkostnader i samband med renoveringen, inte bara de faktiska renoveringskostnaderna. T.ex. evakueringsbostäder om det behöva...

Ibland är det väldigt smärtsamt att lära sig...

/K

Edit: med förbehållet att det nu är TS oaktsamhet som orsakat skadan.
Citera
2018-05-28, 19:02
Medlem
killawifes avatar
Om du är med i facket så har du en hemförsäkring därigenom. Vissa bankkort har också hemförsäkringar och drulleförsäkringar som ingår. Värt att kolla upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in