2018-05-28, 16:30
Medlem
Hej,

För de som redan har fått värdering av sina lägenhet i Stockholm, vilka fastigetsbyra vanligtvis undervärderar värdering för en lägenhet?

Ex: Södermäklarna, Fastighetsbyrån, Mäklarcentrum, BOSTHLM, Mäklarhuset, etc...
Senast redigerad av Soderguy 2018-05-28 kl. 16:43.
Citera
2018-05-28, 16:40
Avstängd
Inga väl, om dom håller sig till god mäklarsed och är auktoriserade?

Vad menar du med kostnaden? Arvodet?
Citera
2018-05-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inga väl, om dom håller sig till god mäklarsed och är auktoriserade?

Vad menar du med kostnaden? Arvodet?

Förlåt, jag menade värdering av lagenhetet.
Citera
2018-05-28, 17:19
Medlem
Södermäklarna värderade min lägre än övriga.

Dom ville även ha 10% av beloppet som översteg detta utöver dom 45k dom ville ha.
Citera
2018-05-28, 18:06
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Dom ville även ha 10% av beloppet som översteg detta utöver dom 45k dom ville ha.

Detta. Kolla upp vilka mäklare som har denna form av provision. Ju högre procent, desto lägre värdering.

Detta förstås om man vill ha det laglig väg. Annars är ju mäklarbranschen en sådan där det förekommer en jävla massa fuskande och jag har svårt att tro att det skulle vara supersvårt att kontakta valfri mäklare (i synnerhet på någon mindre byrå/egen företagare) och be dom en låg värdering om du skjuter till lite kontanter i handen utan kvitto
Citera
2018-05-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Detta. Kolla upp vilka mäklare som har denna form av provision. Ju högre procent, desto lägre värdering.

Detta förstås om man vill ha det laglig väg. Annars är ju mäklarbranschen en sådan där det förekommer en jävla massa fuskande och jag har svårt att tro att det skulle vara supersvårt att kontakta valfri mäklare (i synnerhet på någon mindre byrå/egen företagare) och be dom en låg värdering om du skjuter till lite kontanter i handen utan kvitto

Jag vet nu att Södermäklarna har denna typ av provision, men vet inte för andra. Jag måste undersöka detta
Citera
2018-05-29, 07:31
Medlem
Det verkar vara Notar som undervärderar den mest!: https://www.metro.se/artikel/här-är-...ån-slutpris-xr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in