• 1
  • 2
2018-05-28, 22:21
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Extremt märkligt agerande. Många som sitter i BRF-styrelser har ingen aning om vad de gör, så det kan ju förklara saken.

Tänkte samma innan jag läste alla inlägg nedan..

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur mycket låg du efter? Gäller det något stort bostadsrättsbolag som HSB eller Riksbyggen?

En månad. För att dem envisas att skicka fakturorna till en adress som ingen bor på. Det är Riksbyggen.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Till att börja med så äger du inte lägenheten, eftersom den är en bostadsrätt, utan du äger en andel i föreningen som ger dig rätten att bo i lägenheten. En liten men ack så viktig skillnad. Dessutom gissar jag att du lämnat denna andel i pant till banken som säkerhet för lånet, och då är det ju rimligt att pantinnehavaren blir informerad om du missar/ligger efter med dina betalningar.

Jo då det första var jag medveten om dessvärre. Det andra not so much.

Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Har du mer än 50% belåning så är det banken som äger

Banken äger en tredjedel av lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Detta görs för att bostadsrättsföreningen skall ha första tjing på att få betalt för sina fordringar på medlemmen vid tvångsförsäljning.

Tilläggas kan att har bostadsrättsföreningen en ekonomisk förvaltare brukar oftast den informera banken.

Så verkar det ha varit. Märkligt bara att man inte tar kontakt med mig först iaf för att reda ut läget. Verkar som om brf inte är supermåna om att välkomna en i gänget. Inte så att man sätter sig i styrelsen direkt efter det eller deltar på städdag så att säga.
Citera
2018-05-28, 22:30
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Så verkar det ha varit. Märkligt bara att man inte tar kontakt med mig först iaf för att reda ut läget. Verkar som om brf inte är supermåna om att välkomna en i gänget. Inte så att man sätter sig i styrelsen direkt efter det eller deltar på städdag så att säga.

Om styrelsen är dålig gör man den bättre genom att själv gå med.

I större föreningar kan jag tänka mig att all ekonomisk förvaltning läggs över på något företag. Då behandlar företaget alla boende på samma sätt, d.v.s. har du missat att betala en månadsavgift får du en påminnelse och banken informeras.
Citera
2018-05-29, 00:16
Medlem
Citat:
Tänkte samma innan jag läste alla inlägg nedan..

En månad. För att dem envisas att skicka fakturorna till en adress som ingen bor på. Det är Riksbyggen.

Jo då det första var jag medveten om dessvärre. Det andra not so much.

Banken äger en tredjedel av lägenheten.

Spelar väl ingen roll om var fakturorna hamnar. Du skall betala i alla fall.
Har du inte koll på att dom skall betalas varje månad?
Citera
2018-05-29, 03:29
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Spelar väl ingen roll om var fakturorna hamnar. Du skall betala i alla fall.
Har du inte koll på att dom skall betalas varje månad?

Jo ditt sär, det har jag. Men nu var frågan varför brf gjorde som dem gjorde, det är ämnet.
Citera
2018-05-29, 10:48
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Vad menar du med det?

Att den som har betalat för bostadsrätten, äger den? Har banken betalat mer än 50% är det dem som äger bostadsrätten.
Citera
2018-05-29, 11:40
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Att den som har betalat för bostadsrätten, äger den? Har banken betalat mer än 50% är det dem som äger bostadsrätten.

Enligt?
Citera
2018-05-29, 17:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Det stämmer inte, men om du vill se det så är det okej för mig.

Men menar du att det påverkar frågan i topic på något sätt?
Citera
2018-05-29, 18:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jo ditt sär, det har jag. Men nu var frågan varför brf gjorde som dem gjorde, det är ämnet.
Gör det enkelt för dig och betala avgiften med autogiro i fortsättningen så finns det ingen risk att du missar att betala den i tid...
Citera
2018-05-29, 20:26
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Det stämmer inte, men om du vill se det så är det okej för mig.

Men menar du att det påverkar frågan i topic på något sätt?
Jag tror rolemodel drar i era ben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in