• 1
  • 2
2018-05-28, 15:57
Medlem
bortmedfifittors avatar
Vet ej om det här är kutym, men jag låg efter en hyra eftersom jag inte mottog någon faktura.

Idag ringde min bankman mig och sa att bostadsrättsföreningen har hört av sig till honom och sagt att jag ligger efter med avgiften. Ok?

Inte mig emot, men brukar man inte höra av sig till den som äger lägenheten? Eller menar min bostadsrättsförening på att det är Danske Bank som äger min bostadsrätt?

Kan någon förklara.
Citera
2018-05-28, 16:28
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Vet ej om det här är kutym, men jag låg efter en hyra eftersom jag inte mottog någon faktura.

Idag ringde min bankman mig och sa att bostadsrättsföreningen har hört av sig till honom och sagt att jag ligger efter med avgiften. Ok?

Inte mig emot, men brukar man inte höra av sig till den som äger lägenheten? Eller menar min bostadsrättsförening på att det är Danske Bank som äger min bostadsrätt?

Kan någon förklara.

Extremt märkligt agerande. Många som sitter i BRF-styrelser har ingen aning om vad de gör, så det kan ju förklara saken.
Citera
2018-05-28, 17:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Kan någon förklara.
Hur mycket låg du efter? Gäller det något stort bostadsrättsbolag som HSB eller Riksbyggen?
Citera
2018-05-28, 17:25
Medlem
Om en bostadsrätt är pantsatt är BRF skyldig att underrätta panthavaren när det uppstår en avgiftsskuld.
Citera
2018-05-28, 17:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Om en bostadsrätt är pantsatt är BRF skyldig att underrätta panthavaren när det uppstår en avgiftsskuld.
Vet du hur sent man kan betala en månadsavgift innan det händer?
Citera
2018-05-28, 17:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Kan någon förklara.
Till att börja med så äger du inte lägenheten, eftersom den är en bostadsrätt, utan du äger en andel i föreningen som ger dig rätten att bo i lägenheten. En liten men ack så viktig skillnad. Dessutom gissar jag att du lämnat denna andel i pant till banken som säkerhet för lånet, och då är det ju rimligt att pantinnehavaren blir informerad om du missar/ligger efter med dina betalningar.
Citera
2018-05-28, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vet du hur sent man kan betala en månadsavgift innan det händer?
Två veckor efter förfallodagen ska banken informeras.

Det är viktigt att betala inom 3 veckor. Därefter försvinner möjligheten att få tillbaks bostadsrätten.
Citera
2018-05-28, 17:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Två veckor efter förfallodagen ska banken informeras.

Det är viktigt att betala inom 3 veckor. Därefter försvinner möjligheten att få tillbaks bostadsrätten.
Oj. Tuffa bud. Tack.
Citera
2018-05-28, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Oj. Tuffa bud. Tack.
Jag hade tydligen lite fel. Det är två veckor efter förfallodag när skulden överstiger årsavgiften / 12.
Så om man bara har månadsavgiften som skuld så innebär det att det blir när nästa faktura förfaller även den.
Men om. man t.ex. även skiter i att betala t.ex. el så blir det direkt efter 2 veckor....
Citera
2018-05-28, 18:18
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Kan någon förklara.

Har du mer än 50% belåning så är det banken som äger
Citera
2018-05-28, 18:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Har du mer än 50% belåning så är det banken som äger
Vad menar du med det?
Citera
2018-05-28, 21:48
Medlem
Husings avatar
Detta görs för att bostadsrättsföreningen skall ha första tjing på att få betalt för sina fordringar på medlemmen vid tvångsförsäljning.

Tilläggas kan att har bostadsrättsföreningen en ekonomisk förvaltare brukar oftast den informera banken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in