• 1
  • 2
2018-05-28, 00:41
Medlem
Joeyahoos avatar
Hej!

Jag och min sambo äger en japansk spets. Han är nu 15 månader gammal.

Problemet är att han är en väldigt skällig hund som skäller på nästan allt som rör sig och han blir helt inne i sin egna värld när han skäller. Jag och min tjej har gått kurser med han fast utan resultat. Många av våra hundkurs-lärare har pratat om distraktion och även metoder som ska få han att lugna ner sig eftersom han känns rätt ängslig. Men inget har hjälpt. Han är också extremt beskyddande mot mig och min sambo. Det känns som han tror att alla ska göra oss illa. Sen har vi ju dock märkt att koppeln är "boven i dramat" ofta. Han skäller nästan aldrig om han får gå lös och han får gå fram och lukta på människan/hunden. Dock blir det ofta att han springer fram i rasande fart och hoppar upp på människan, vilket kan vara obehagligt för den personen även om han inte vill göra dom illa.
Sen så har det faktiskt blivit så att han har bitit mig i benet och även min sambo rejält hårt, så att det började blöda till och med. Till exempel igår så mötte vi en människa på kvällspromenaden och han började skälla jätte-aggressivt. Jag försökte dra väck han och då högg han till mig i benet. Det känns som att han känner sig låst och utan kontroll eftersom jag drar han i kopplet. Och därför blir han så galen så att biter till i mitt ben. Till slut lugnar han ner sig såklart... när personen vi har mött är ur sikt.
Men detta är ju inte acceptabelt. Inomhus i lägenheten är han jättego och mysig, även om han skäller ibland på grund av ljud som han hör utanför.

Jag bara undrar..... finns det något ställe i Sverige man kan lämna in han och få han upptränad i någon vecka/några veckor av någon annan? Jag och min sambo känner att vi orkar knappt med det längre. Han känns så himla svår. Sen är han också extremt oförutsägbar. Vissa dagar är han jättelugn, skäller inte på någon, och vissa dagar är han helt galen.
Vi ger han mycket motion också tycker vi. Dock känns det som han har extrem energi i sig.

Jag har hört att i England har dom vissa såna hundläger där man kan lämna in sin hund och få den upptränad av en proffesionell tränare. Men det kanske inte finns i Sverige?
Annars uppskattar jag alla tips självklart.

Med Vänliga Hälsningar
Joel

PS: Något vi har provat, det är att lyfta han ibland när man går förbi en människa. Oftast så är han tyst då troligen för att han känner sig trygg. Men om man lyfter han för sent... då skäller han ändå och man är nästan rädd att han ska bita en i ansiktet. (även om han aldrig har gjort det förstås)
Jag känner också att man inte ska behöva lyfta upp han varje gång man går förbi någon hela livet. Det känns ju väldigt omständigt. Men om det är den enda lösningen... då får man väl göra det i så fall! Jag vet ju att han är en japansk spets och dom är kända för att vara lite skälliga. Men detta är ett extrem-fall som sagt.
Citera
2018-05-28, 01:44
Medlem
Riddarhusets avatar
Besvärligt fall kan jag förstå.
Äger ingen egen hund, men har ofta två stora hundar hos mig, längre tider också.
1. Upprörd hund: lägger ner henne på golvet/marken/i snödrivan resolut, håller i halsen/huvudet, klappar henne lugnt och låter henne ligga så tills det går över. Fungerar sisådär.
2. Skällhalsband med elstötar när hunden skäller. Fungerar utmärkt. Skäller även mycket mindre med vanligt halsband nu. Prövade halsband (en dosa) med utsläpp av citrondoft och ingefära, men det funkade inte så bra och geggade dessutom ihop sig i utblåsningen. Skällhalsbandet fungerar även som lugnande då hunden inte jagar upp sig själv så mycket.
Citera
2018-05-28, 01:51
Medlem
Conams avatar
Ni skall absolut inte ha hund! Och om ni envisas var beredd på ett livslångt engagemang där NI är ledare! Ni skall vara så hundlika som möjligt och KONSEKVENTA i alla situationer.
Sista tipset är att krama hunden ofta och var vänlig mot den utan att rucka på konsekventen
Citera
2018-05-28, 02:03
Medlem
Har en vän som hade EXAKT dina problem, på pricken. Hans hund var dock väldigt aggressiv och bet av min tröja en gång. Men när vi var hemma hos honom var hunden den bästa, kunde leka med den i timmar utan att den skällde eller så. Så fort vi gick ut blev sen aggressiv och ”skällig” mot mig, väldigt konstig

Tyvärr fick dom avliva den. Han gick på väldigt många kurser men inget gav resultat.

Det måste vara någon anonym störning som vissa hundar kan få, lite konstigt det inte finns något på detta som man kan läsa om. Önskar dig iallafall det bästa och så länge din hund inte är farlig för allmänheten så fortsätt träna den bara, den är fortfarande ung och hjärnan är inte helt utvecklad.
Citera
2018-05-28, 04:21
Medlem
MegaSkurts avatar
Låter som en otrygg hund som inte upplever att den har tillräckligt ledarskap.

Hur korrigerar ni hunden när den hugger mot er?

Att hunden hoppar upp är ett klassiskt problem, korrigeras enklast genom ignorans, dvs. när hunden hoppar upp på er (eller om ni kan lära era vänner som den hoppar upp på detta), så putta bara undan hunden raskt och bestämt med handen, säg inte ett ord, och direkt i anslutning till detta så vänder ni er om så att ni står med ryggen mot hunden och på så vis ignorerar den, rör inte hunden, tilltala inte den, och försöker den ta kontakt igen, ignorera den och på så vis visa att "det där var inget uppskattat". Det här måste göras konsekvent så att hunden förstår att den inte vinner några poäng på det där. Viktig sak att lära hunden, de flesta människor, framförallt de som inte själv har hund, uppskattar inte alls att bli påhoppad av en hund, i synnerhet inte när det är dåligt väder ute och hunden är smutsig dessutom...

Skällandet låter som att den vaktar, vilket jag tänker sannolikt hänger ihop med hundens uppfattning att det inte finns tillräckligt starkt ledarskap, då tar hunden ledarrollen och gör så som hundar gör när de ska skydda flocken, skäller och visar med skällandet att; "kom inte hit, jag vill inte att du är här, jag bestämmer här och du har inte här att göra, fatta det!".

Jag rekommenderar att ni börjar titta på Cesar Millan (finns massor med avsnitt på youtube) för att förstå hur hundar fungerar och agerar, och hur ni ska lära er att bli de trygga flockledarna som hunden behöver för att kunna slappna av.

Lycka till!
Citera
2018-05-28, 09:56
Medlem
MissMDs avatar
Eftersom han är "bra" när han är lös, men skäller i koppel så tänker jag att det är någon typ av frustration. Han kan inte göra det han vill och han börjar skälla. Ni stressar upp er vilket gör hunden ännu mer stressad.
Ni försöker säga till honom men hans frustration ger bakslag och han biter er istället. Kan vara ett scenario.

Ofta är det just kopplet som är boven i dramat, något jag märker med min egen hund också. Har jag en stressig dag så märker jag det direkt på henne när vi är ute och går.
Det gäller att man själv verkligen håller sig lugn och inte stressar upp.

Spetsar ÄR en skällig ras, det kan man inte sticka under stolen med. Men att en hund ska skälla så här frenetiskt som du beskriver är inte normalt.

Vad gör ni med honom förutom fysisk motion, och vilken typ av fysisk motion får han?

Hur beter han sig i större folksamlingar, t.ex i stan?
Hur beter han sig när han ser en människa på långt avstånd?

Edit:

Jag skulle inte rekommendera att se eller ta efter Cesar Millan. Dels för att han använder metoder som inte är lagliga i Sverige. Det kan göra större skada än nytta.
Och dels för att han har ett väldigt gammeldags tänk på hur hundar och hur flock/rang fungerar, som sedan långt tillbaka är bevisat att det här är felaktigt.
Senast redigerad av MissMD 2018-05-28 kl. 10:48.
Citera
2018-05-28, 10:01
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Besvärligt fall kan jag förstå.
Äger ingen egen hund, men har ofta två stora hundar hos mig, längre tider också.
1. Upprörd hund: lägger ner henne på golvet/marken/i snödrivan resolut, håller i halsen/huvudet, klappar henne lugnt och låter henne ligga så tills det går över. Fungerar sisådär.
2. Skällhalsband med elstötar när hunden skäller. Fungerar utmärkt. Skäller även mycket mindre med vanligt halsband nu. Prövade halsband (en dosa) med utsläpp av citrondoft och ingefära, men det funkade inte så bra och geggade dessutom ihop sig i utblåsningen. Skällhalsbandet fungerar även som lugnande då hunden inte jagar upp sig själv så mycket.

Elhalsband är dock olagliga i Sverige, jag hoppas inte det är något du använder?
Citera
2018-05-28, 10:32
Medlem
Det är hundens matte och husse som ska gå valpkurs och lydnadsträning.
Inte hunden.
Citera
2018-05-28, 11:05
Medlem
FruStormuftis avatar
1.Den är ung.
2.Ni har köpt en skällig ras.
Små hundar har ibland den obotliga egenskapen skällig då de avlats fram och används som vakthundar och fattigmanslarm i länderna de kommer från.

Ring uppfödare och be om råd. De kan känna till helt otippade saker och kunna en del knep.
https://www.skk.se/sv/hundraser/japansk-spets/

Vad man själv kan räkna ut:
Aldrig våld och skrik.
Viska ”pssst” så blir den uppmärksam och intresserad. Vänd hans intresse mot er, ge godis, så han skiter i folk och glömmer kopplet.
Gå på agility, aktiv hund behöver lära sig. Finns lugnande medel och tröjor om han är nervig på riktigt.
Köp en kompis till den.
Lycka till.
Citera
2018-05-28, 11:15
Medlem
FruStormuftis avatar
Alltså, han kanske ser dåligt. Ögonsjukdom. Det bör ni kolla upp.
Citera
2018-05-28, 13:24
Medlem
Joeyahoos avatar
Tack för dom flesta svaren. Jag blir ledsen dock av att höra vissa puckon som tror att vi är dåliga ägare. Vi älskar våran hund och han älskar oss. Han är ingen problemhund tror jag(ni får be om ursäkt på titeln på inlägget), utan jag tror det handlar mer om dåligt ledarskap och kanske lite för lite stimulans ibland.
Vi har pratat om att ge han mer mental stimulans. Oftast går vi 15 minuter på morgonen och 15 minuter på kvällen, och sen så går vi 1 timme på dagen. Detta borde räcka för en japansk spets. Dock är han en valp och det betyder att han har väldigt mycket överskottsenergi.
När vi kommer in i lägenheten med honom så blir det att han sover mycket. Nästan hela dagen. Vi känner därför att vi borde börja leka mer med han inomhus också. I alla fall 30 minuter varje dag eller så. Det blir lätt att vi kollar tv, läser en bok eller gör något annat och tror att han är nöjd eftersom han sover. Men ibland kan det nog betyda att han har lite tristess och vill att vi ska leka med han som sagt.
Ibland när vi har umgåtts med han jättemycket hela dagen... då blir det att han är rätt trött och inte skäller så mycket på folk/andra hundar o.s.v.

Angående dåligt ledarskap känner jag mer att vi inte har fått någon guide på hur vi ska göra. Vi kan vara konsekventa. Men vi vet inte hur vi ska rätta han och hur han gör. Detta är våran första hund och då blir det att man känner sig lite osäker. Det som är väldigt jobbigt är också att han är så himla oförutsägbar. Han kan vara jättelugn ena dagen och inte skälla på nåt nästan. Och sen andra dagen så blir han galen. Man undrar vad det är som triggar det hela?

Tack i alla fall till MegaSkurt, MissMD och FruStormufti för jättebra kommentarer.
Angående Riddarhusets kommentar. Använder du skällhalsband med elstötar? Det tycker jag låter hemskt. Det är som sagt olagligt i Sverige av en anledning som MissMD sa.
Angående Frustormuftis kommentar... Jo han kanske har dålig syn. Dock har han inte gett några tecken på det. Vi har faktiskt funderat på att köpa en till hundkompis till honom. Det kanske hade fått honom att inte bli så arg på andra hundar. Han hade också kanske fått mer stimulans. Dock är detta ju ingen garanti och vi känner att en till hund blir väldigt mycker mer arbete också... Och om vi har problem med han här så kanske vi får problem med nästa också... det kan man dock inte veta!

Sen en till sak som jag borde lägga till. Uppfödaren hade ingen stamtavla på honom. Så han är kanske inte en japansk spets 100%. Dock så ser han exakt ut som en på pricken. Jag träffade hans föräldrar när jag köpte honom och dom var också exakt likadana till utseendet. Jag vet att det inte är smart att köpa en hund utan stamtavla. Men jag ville ändå ge han en chans. Jag och min sambo är inte intresserade av att gå på hundutställningar heller för den delen.... När han var liten så var han jättego och inte alls jobbig. Då kunde han dock inte skälla heller.
Citera
2018-05-28, 13:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Elhalsband är dock olagliga i Sverige, jag hoppas inte det är något du använder?
Hundägaren har endast använt halsbandet i bilen under kortare turer till ICA mm.
Men jag visste inte det. Tack.
Lagliga varianter är skallhalsband med citrus/ingefärs sprut eller ljud samt vibrationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in