Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-27, 22:50
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Kul att du gjort jämförelser.
Men vad är det du kallar "staden" när du säger att fokuset låg på staden? Är det byggnader, natur eller människor?


Tänkte rent allmänt bara om upplevelser av att självt ha bott där! Ingen närmare djupdykning så sett
Citera
2018-05-27, 23:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Tänkte rent allmänt bara om upplevelser av att självt ha bott där! Ingen närmare djupdykning så sett

Frågan är för jag själv har bott länge ute i en vacker natur. Men det saknades människor och kultur. Så för min del är det viktigt hur människorna är. Och jag har gjort flera resor förra året för att "kartlägga" områden som jag eventuellt skulle vilja bo i.

Till ex. kan ju Borås verka tilldragande vid en första anblick, om man råkar komma till stadskärnan och Viskan en ljuvlig sommardag.. Men du som bor där vet ju hur det känns. Och jag har varit där tillräckligt för att få en känsla av hur det är att bo där. (Borås är absolut inte så dåligt - men någon unken känsla får jag där).
__________________
Senast redigerad av Urbizzo 2018-05-27 kl. 23:04.
Citera
2018-05-27, 23:05
  #15
Medlem
Idealisten.s avatar
Har släkt i Västerås och hälsar ofta på. En rätt lugn stad, nära till vattnet som du säger. Tycker de äldre byggnaderna är fina. Kontrasteras fult av moderna stela byggnader i färger som inte matchar. Men så är det väl i många städer...

Västerås kommer nog kännas lite annorlunda om några år. Det är många byggprojekt på gång, bland annat ska väl hela resecentrum byggas om och bli en liten del av en helt ny stadsdel intill mälaren någonstans nära centrum(om jag minns rätt). Annars är typ alla bostadsområden nära mälaren fina, men lite dyrare då.

Det här med segregation, det är väl som det är i vilken annan stad som helst, segregerat på sina håll, blandat på sina håll. Värst är det väl i utkanterna. Bäckby har väl kanske inte världens bästa rykte, skulle väl byggas en del där också vad jag hört.

Västerås är alltså bland de större städerna i Sverige, ändå känns staden rätt liten.
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-05-27 kl. 23:09.
Citera
2018-05-28, 06:35
  #16
Medlem
Centrala Västerås är tyvärr nästan endast fula 60-talshus efter en omfattande rivningsmani som inträffade då, så det finns ingen gammal fin stadskärna som du kan hitta i t.ex. Norrköping. Däremot finns det intressant industrihistoria om man gillar sånt. Centrum är geografiskt sett ganska litet, och många affärer har flyttat ut till köpcentrena utanför stan, så bil är bra att ha för att storhandla.

ABB har nämnts, men det finns också flera andra teknikföretag, många av de har förvisso anor från Asea-tiden. Väldigt generellt kan man säga att den östra halvan av staden har bättre renommé än den östra; detta mest pga Bäckby, Råby och Vallby som är tämligen ghettofierade stadsdelar på västra sidan. Dessa undviker man helst, i alla fall de delar med stora hyreshus, då t.ex. bostadsrätterna på Bäckby där vid ålderdomshemmet inte alls är så dåliga. En gata bort bränns det regelbundet bilar däremot.

Något som ofta underskattas är att överallt runtomkring har man Bergslagens bruksorter med industrialiseringens historia, kanaler och kraftverk och museer. Rekommenderas. Tyvärr har de byggt om gamla kraftverket i hamnen till hotell.
Citera
2018-06-01, 12:30
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Gott intryck! Oerhört mycket invandrare måste tilläggas, och otroligt segregerat. Men samtidigt. Vilka miljöer, öppna ytor. Närheten till vattnet. Enbart timman bort till Sthlm och Uppsala. Sammantaget; Känns som en sund och frisk stad. Frisk och kapabel stadskärna (stor kapacitet) blandning mellan stort och litet, och fick ett oerhört bra intryck rent allmänt efter min första vistelse i staden nu under helgen. Tilläggas bör att jag ej besökte förorterna. Lägenheten jag bodde i låg på Karlsgatan, dvs mitt i centrum. Min fråga lyder; Värt att ta picket och packet och flytta till denna stad (utgår från att man kirrar ett helt ok jobb i staden dessförrinnan flytten sker vill säga), Era egna upplevelser? Rekommendationer från en nuvarande Västerås-bo? Jag gör själv jämförelsen med Borås där jag bott under senare år (Sveriges gråaste och tråkigaste stad bakom en fasad av storstadskomplex).

Ge fan i att komma hit. Vi behöver inte fler utsocknes. Det är trångt som det är. Ni som flyttar in vill ta bort all vår skog och bygga hus där vi som bott i flera generationer inte vill bo. Många urvästeråsare är lika trötta på ursvenskar som flyttar hit från små hålor som yttersta högern är trötta på invandringen från MENA och Afrika.
Citera
2018-06-01, 12:32
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitro74
Okej, så du gillade Västerås bättre när det var en förvuxen bruksort där folk jobbade på ABB i veckorna, gick till Extremes eller Amadeus och söp sig till apstadiet på helgerna och där folk som inte höll sig exakt till mallen riskerade att åka på drängstryk eller värre (som till exempel det som hände Peter Karlsson). Det var ju jättetråkigt för dig, men de flesta västeråsare tycker nog att staden är både trevligare och mer välmående nu än för tjugo år sedan.

I helvete heller. På 1990-talet hade vi topplag i alla idrotter. Sen kom det folk från övriga Sverige och gjorde att vi som bäst har bandy, innebandy damer och handboll damer i elitserien
Citera
2018-08-30, 23:26
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Har bott och arbetat i Västerås längre tillbaka i tiden, idag besöker jag Västerås i jobbet några gånger per år. Längre tillbaka var Västerås en fin och välmående stad, trots sosseriet så var staden rätt OK bitvis rent av både vacker och trivsam.

Idag är Västerås tyvärr bara en neger och blattekloak bland många andra blattekloaker i Sverige, sosseriet och de andra odugligarna inom kommunen har dessutom förfulat hela stan till oigenkännlighet.

Innan stan ev. har rensats upp politiskt och etniskt så lär inte Västerås vara ett förstaval om man kan välja sin bostadsort.
Jag hatar också alla andra jävla städer.
Hemma hos Mamma är bäst, där är jag kung.
Citera
2018-09-02, 10:50
  #20
Medlem
cqs avatar
Trivs du i Västerås så lär du också trivas i Södertälje, där kommer du dessutom ännu närmare Stockholm.
Citera
2018-09-04, 03:55
  #21
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Ge fan i att komma hit. Vi behöver inte fler utsocknes. Det är trångt som det är. Ni som flyttar in vill ta bort all vår skog och bygga hus där vi som bott i flera generationer inte vill bo. Många urvästeråsare är lika trötta på ursvenskar som flyttar hit från små hålor som yttersta högern är trötta på invandringen från MENA och Afrika.

Håller med. Bor i kranskommun till Stockholm men känner samma sak som du gör.
Citera
2018-09-07, 12:12
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
I helvete heller. På 1990-talet hade vi topplag i alla idrotter. Sen kom det folk från övriga Sverige och gjorde att vi som bäst har bandy, innebandy damer och handboll damer i elitserien

Mjo, Västerås va väl t.o.m årets idrottsstad 1997 eller liknande. Dock är de på rejäl uppgång, VIK har gått upp i näst högsta serien och VSK leder sin serie med ett par poäng och har autobahn till Superettan, det som Sveriges 4e rikaste(!!) fotbollslag(40+ millar), lär vara storfavoriter att gå upp i Allsvenskan om nåt år, och då inte åka ur direkt som på 90-talet. Även VIK hade stora problem i stora delar av 90-talet, om de går upp i SHL nu så kommer det ske med en bättre ekonomisk tänk. Så framtiden ser ljus ut för tillfället.

Västerås har förändrat rejält senaste 5åren, från att ha varit en ganska tråkig industristad till att vara ledande gällande teknik/IT(på god väg att få tekniskt Universitet b.la) och fått flera fina restauranger (testa Frank) Även Sveriges bästa hotell enligt mitt tycke, Steam Hotel. En relativt stor stad (150 000) som ändå kan ge en småstadskänsla med bra utbud. Skulle inte alls jämföra med Södertälje, en jävla skillnad.
Citera
2018-09-07, 12:40
  #23
Medlem
Kan rekommendera Västerås. En riktigt trevlig stad. Bor i Stockholm just nu men funderar på att kanske flytta tillbaka dit till vintern.
Citera
2018-09-07, 19:42
  #24
Medlem
Västerås har fördelen av att vara tillräckligt stor för att det som de flesta människor skulle definiera som "allt" ska finnas där, men tillräckligt liten för att vara okomplicerad att ta sig runt i. Man ingår också på sätt och vis nu också i Storstockholm samtidigt som man har ett eget stadsliv. En annan positiv grej är att bostadsrätter fortfarande känns skapligt prisvärda i staden.

Hus i bra områden är rätt dyrt, men om man jämför med andra städer i ungefär samma pendlingsläge runt Stockholm så vinner Västerås. Hur man kan vilja bo i några av de sörmländska fattigmansvarianterna av Vaxholm/Sigtuna övergår mitt förstånd. Åkte förbi Gnesta med tåget i dag. Såg "så där" kul ut...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback