2018-05-27, 12:47
Medlem
parfymkalles avatar
Hallå!
Vet inte om detta postas i rätt del.

Håller på med ett projekt där jag lagt filerna på en extern hårddisk (WD, My Passport, Ultra)
När jag installerade hårddisken verkar det som att den var ''uppdelad'' i två, där jag kunde dra utrymme från den ena till den andra. Således när jag kopplat in den har det i finder kommit upp två stycken enheter, ''Kalles filer'' och ''namnlös''. Namnlös har jag aldrig använt eller lagrat något på.

Idag när jag skulle återuppta mitt projekt och kopplar in hårddisken kommer endast ''namlös'' upp i finder. Om jag går in i skrivverktyg under WD My Passport är den underkategoriserad i ''namnlös'' och ''--''. Om jag markerar ''--'' står det (journalförd). Vidare i tabellen står det bland annat:

inlänkningsplats: Ej lagt på skrivbordet
Ägare: Avaktiverad

Åtgärder jag gjort som inte givit resultat:
Kopplat ur, kopplat in.
Startat om datorn
Försökt ''lägg på skrivbord'' i skrivverktyg

Det är lätt att vara efterklok och nu förbannar jag mig själv att jag aldrig gjorde en backup på dessa näst intill ovärdeliga filer.

Bör även tillägga att det av misstag har hänt några gånger att sladden har åkt ut utan att jag ''matat ut'' hårddisken. Kan detta ha förstört den kanske?

Är det någon som kan ha en lösning på detta så blir jag ytterst glad.
Citera
2018-05-28, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parfymkalle
Hallå!
Vet inte om detta postas i rätt del.

Håller på med ett projekt där jag lagt filerna på en extern hårddisk (WD, My Passport, Ultra)
När jag installerade hårddisken verkar det som att den var ''uppdelad'' i två, där jag kunde dra utrymme från den ena till den andra. Således när jag kopplat in den har det i finder kommit upp två stycken enheter, ''Kalles filer'' och ''namnlös''. Namnlös har jag aldrig använt eller lagrat något på.

Idag när jag skulle återuppta mitt projekt och kopplar in hårddisken kommer endast ''namlös'' upp i finder. Om jag går in i skrivverktyg under WD My Passport är den underkategoriserad i ''namnlös'' och ''--''. Om jag markerar ''--'' står det (journalförd). Vidare i tabellen står det bland annat:

inlänkningsplats: Ej lagt på skrivbordet
Ägare: Avaktiverad

Åtgärder jag gjort som inte givit resultat:
Kopplat ur, kopplat in.
Startat om datorn
Försökt ''lägg på skrivbord'' i skrivverktyg

Det är lätt att vara efterklok och nu förbannar jag mig själv att jag aldrig gjorde en backup på dessa näst intill ovärdeliga filer.

Bör även tillägga att det av misstag har hänt några gånger att sladden har åkt ut utan att jag ''matat ut'' hårddisken. Kan detta ha förstört den kanske?

Är det någon som kan ha en lösning på detta så blir jag ytterst glad.

DiskWarrior är ett klassiskt program för att fixa diskar med skadad filkatalog (vilket det låter som i detta fall eftersom den inte vill montera partitionen).

Om den blivit avmonterad i samband med att filer skrivits till den är det säkrast att första skaffa DiskWarrior och därefter koppla in disken.

Den vanliga effekten av sådana bryska avmonteringar (sladden ur) är just att skivkatalogen skadas med följden att datorn får problem att läsa enheten.
Citera
2018-06-08, 22:44
Medlem
Hur har det gått, har du kommit vidare något?
Citera
2018-09-30, 14:07
Medlem
parfymkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljushuvud
Hur har det gått, har du kommit vidare något?

Lämnade in den till ett företag som konstaterade att den var trasig, och att det enda som fanns att göra var att plocka ner den och köra den i deras maskin för att se vad som kunde återskapas, utan några garantier.
Kostade mig 5000:- (dock ingick ny 500GB hårddisk i det), och 30 GB av 420 GB gick att återskapa. De 30 gb var dock bara skitbilder, inga av filmerna gick att spela. Grät i två dagar, släppte det och gör nu en backup var 14e dag på en molntjänst.
Citera
2018-10-01, 23:11
Medlem
Oj, det var inget vidare resultat!
Lät inte som något seriöst företag du hittat!?! 🤭
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in