2018-05-27, 10:12
Medlem
Avalysts avatar
Jag har precis flyttat in i ny lägenhet där föreningen har ett avtal med IP-Only för bredband. Sitter och försöker konfigurera mitt nätverk så min server blir åtkomlig utifrån men går tyvärr bet oavsett hur jag gör. Har öppnat upp portar i routern på samma sätt som tidigare men oavsett hur jag gör lyckas jag inte ansluta utifrån.

Till slut kollade jag upp min externa IP och jämförde med vad routern får och inser då att dessa är olika, min externa IP ingår inte ens i samma subnät. Min första tanke var då att där sitter någon ytterligare NAT mellan mig och internet, har jag tänkt rätt här?

Skulle det i så fall kunna vara IP-Onlys fiberdosa? I så fall, är det någon som har erfarenhet av att få dem att öppna portar i den? Känns ju rätt segt om det är omöjligt att exponera tjänster mot internet.
Citera
2018-05-27, 10:28
Medlem
Jag vet inte hur det är med IP-only, men Bahnhof kör/körde med privata ip adresser i sitt nät. (NAT444 om jag minns rätt, skedde 2013). Gissningsvis är det något liknande hos ip-only.

Tillägg: Att få en ISP att öppna portar i sitt nät någonstans brukar vara omöjligt. I regel för att man bara spärrar några få specifika.
Citera
2018-05-27, 10:35
Medlem
hasenfrasens avatar
Eftersom du inte berättar hur/var du är ansluten till/via ip-only är nog rätta platsen att fråga https://kundservice.ip-only.se/org/ip-only/

Om det är helt omöjligt för ip-only att skaka fram en publik IP och du är låst till ip-only kan du ordna det genom t.ex. flashback vpn där du får en icke-NAT'ad publik IPadress.
Citera
2018-05-27, 11:26
Medlem
Avalysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Jag vet inte hur det är med IP-only, men Bahnhof kör/körde med privata ip adresser i sitt nät. (NAT444 om jag minns rätt, skedde 2013). Gissningsvis är det något liknande hos ip-only.

Tillägg: Att få en ISP att öppna portar i sitt nät någonstans brukar vara omöjligt. I regel för att man bara spärrar några få specifika.

I detta fallet verkar det som att allt är spärrat, har provat med mer "obskyra" portar rätt högt upp i serierna som annars brukar vara öppna. Vet att det är rätt standard att 80 och 25 är blockade till exempel men i detta fallet är det helt dött på alla portar.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Eftersom du inte berättar hur/var du är ansluten till/via ip-only är nog rätta platsen att fråga https://kundservice.ip-only.se/org/ip-only/

Om det är helt omöjligt för ip-only att skaka fram en publik IP och du är låst till ip-only kan du ordna det genom t.ex. flashback vpn där du får en icke-NAT'ad publik IPadress.

Jo, skrev ett mail dit (De verkar inte ha någon telefonsupport för privatkunder!) men tänkte passa på att fråga här också ifall någon varit med om något liknande. Jag är ansluten via en Brf i Stockholm som har ett gemensamt avtal med IP-Only, dvs jag är inte uppkopplat på deras öppna nät med en annan tjänstleverantör. ISPn som dyker upp är "Bynet" vilket vad jag får fram är något företag som IP-Only köpt upp.

Låter ju lovande att där finns någon lösning i alla fall, jag började bli lite skraj när jag insåg detta och fattar ju att oddsen att IP-Only kommer lösa det är ju ungefär som att vinna på lotto.
Citera
2018-05-27, 12:02
Medlem
NAT givetvis
Citera
2018-05-27, 12:04
Medlem
PeterNosters avatar
Får routern en adress från desa serier så är det lokal adress.

10.0.0.0–10.255.255.255
172.16.0.0–172.31.255.255
192.168.0.0–192.168.255.255
Citera
2018-05-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Får routern en adress från desa serier så är det lokal adress.

10.0.0.0–10.255.255.255
172.16.0.0–172.31.255.255
192.168.0.0–192.168.255.255

Du glömde kanske det viktigaste, 100.64.0.0 - 100.127.255.255, som ofta används vid operatörs/carrier grade (CGN) för att undvika adresskonflikter med kunders privata nät.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT
Citera
2018-05-27, 18:14
Medlem
Avalysts avatar
Routern får en IP i blocket 100.68.16.0/20 så 100.68.16.0-100.68.31.255, så det är ju precis i GCN-rangen som nämns ovan. Det var ju tyvärr lite nedslående då det antagligen inte är min lilla fiberdosa som delar ut dessa adresser utan någon burk längre bort, kanske en gemensam för huset eller något som IP-Only har längre ut. Sannolikheten att få dem att forwarda portar till mig känns ju ungefär noll då.

Provade med Flashback VPN, det funkar mycket riktigt men hastigheten är rätt dålig. Får ut ca 80 Mbit up/ned med Tptest jämfört med 800-900 Mbit utan VPN så det känns ju tråkigt.
Citera
2018-05-27, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen

Så man får en ip-address varifrån man kan köra t ex en hemmaserver på valfri port?
Och inte (bara) en vpn-tjänst ?
Citera
2018-05-27, 19:37
Medlem
deadhead.s avatar
Jag tror din adress är NATad. Be att få en publik adress så är allt löst.
Citera
2018-05-27, 19:59
Medlem
Avalysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Så man får en ip-address varifrån man kan köra t ex en hemmaserver på valfri port?
Och inte (bara) en vpn-tjänst ?

Testade och du får en publik IP där alla portar är öppna till den dator som är ansluten till VPNet.

Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Jag tror din adress är NATad. Be att få en publik adress så är allt löst.

Frågan är om det är så lätt. Det jag ser framför mig är att det sitter en gemensam NAT i huset, då är det inte bara att be om en publik adress. Får väl se när IP-Only återkommer.
Citera
2018-05-27, 20:04
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalyst
Testade och du får en publik IP där alla portar är öppna till den dator som är ansluten till VPNet.

Frågan är om det är så lätt. Det jag ser framför mig är att det sitter en gemensam NAT i huset, då är det inte bara att be om en publik adress. Får väl se när IP-Only återkommer.
Har för mig att det står i avtalet hur om/hur många publika adresser du kan få till din anslutning. Det är beroende på hur allt är upphandlat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in