2018-05-26, 23:52
Medlem
Hur gör man för att programmera om hjulomkretsen på elcykeln så datorn tror att elcykeln går långsammare än vad den gör?

Verkar vara det enklaste sättet att trimma sin elcykel, men hur gör man?
Citera
2018-05-27, 01:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjeragNorway2018
Hur gör man för att programmera om hjulomkretsen på elcykeln så datorn tror att elcykeln går långsammare än vad den gör?

Verkar vara det enklaste sättet att trimma sin elcykel, men hur gör man?

Hur skall vi veta vilken styrdator som just DIN cykel har?
Citera
2018-05-28, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Hur skall vi veta vilken styrdator som just DIN cykel har?

Jag funderade mest bara i största allmänhet på hur trimning av elcyklar fungerar, om det fanns något superenkelt sätt att öka hastigheten.

Hittade denna sida: http://elcykelguiden.se/nyc-clamps-d...lectric-bikes/

Metod 12:

Öppna den hemliga menyn in på din elcykel! Har du en LCD display från t.,ex. Trend eller Bafang, Ikea m.fl. kan du genom att hålla in + i över fem sekunder eller + och – i fem sekunder komma till en meny där du kan ställa in storleken på hjulet. Minskar du omkretsen på hjulet så kommer den gå snabbare! Här kan det också gå att ställa in hastigheten men det har vi främst sätt på elscooters (t.ex. iMax B3). Även Rawbike ska ha denna hemliga meny.

Detta skulle kunna vara en bra metod, några klick och hastigheten ökar med några kilometer. Frågan är ju om det funkar på alla elcyklar. Ska testa imorgon på min egen elcykel. Har en scott e-sub 2015. Frågan är om den har någon "hemlig meny"?
Citera
2022-01-26, 23:40
Medlem
- Jag höll inne + och - knapparna. Det dök upp några bokstäver nästan direkt. Biltemacykel.
Det stod "tc" och "u" och "bl" (tror jag). Jag kunde trycka på + eller - och då ändrades bokstäverna och det kunde också stå 1 å 2 eller 3.
Hade inte möjlighet att pröva.
Vad betyder bokstäverna? Hjuldiameter, Volt eller Kw eller vad?

Någon som har tips?🙂🚴‍♂️
Citera
2022-01-28, 11:56
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strykollon
- Jag höll inne + och - knapparna. Det dök upp några bokstäver nästan direkt. Biltemacykel.
Det stod "tc" och "u" och "bl" (tror jag). Jag kunde trycka på + eller - och då ändrades bokstäverna och det kunde också stå 1 å 2 eller 3.
Hade inte möjlighet att pröva.
Vad betyder bokstäverna? Hjuldiameter, Volt eller Kw eller vad?

Någon som har tips?🙂🚴‍♂️

Dessa funktioner är låsta på Biltemas cyklar. Så det spelar ingen roll vad du ändrar till. Det går i vissa fall att köpa en olåst kontrollenhet och få funktionerna. Det knepiga är att hitta en.
Man kan även programmera dem för att öppna funktionerna. Man behöver dock en adapter och programvara. Biltema har detta men säljer dem inte utan de är endast till för deras interna reparatörer. Jag har dock sett att en del tillbehörssidor säljer dessa adaptrar.
Citera
2022-04-21, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjeragNorway2018
Jag funderade mest bara i största allmänhet på hur trimning av elcyklar fungerar, om det fanns något superenkelt sätt att öka hastigheten.
Har en scott e-sub 2015.
Trim till din cykel: https://www.elcykeltrim.se/shimano-steps-e6000/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in