2006-01-31, 12:44
Medlem
Lägenheten är 2rum+vardag+kök+hall+badrum
ca 70kvm
och ligger i en förort väster om stockholm (tensta)

Det är en kompis granne som ska flytta ut och jag får den för ett väldigt bra pris ANTAR jag, 350 000:-, hyran eller hur man ska säga ligger på ca 2000/månad där.
Lägnheten är i behov av renovering enligt kompisen, ska se på den själv om någon dag.
Det är golv, tapeter, tak samt kök som måste renoveras.
Stambyte för badrum ska ske 2008 enligt dom.

Jag hade tänkt köpa den, renovera och hyra ut i andra hand. Hade tänkt mig ta ut en hyra på 5500-6000. Vad är rimligt att ta ut?
Då får jag om jag räknat rätt ca 1500-2000 i månaden i fickan, och den som hyr den av mig betalar då av lånet till banken samt avgiften till föreningen.
Alternativt säljer jag den efteråt. Finns det några regler/lagar för hur länge den måste vara i min ägo innan jag får sälja vidare?

Är det en bra investering tycker ni?
Är lite osäker på val av område där den ligger, tensta är jue en liten mini-rinkeby.
Fast den här ligger i en väldigt väldigt fin och lugn del av tensta.
Vad kan jag få för den ifall jag säljer den efter renoveringen tror ni?

ahh kan tillägga att föreningens ekonomi har alltid varit väldig stark, de har de senaste 3åren bjudit på en månads hyra. Samt brukar de bjuda på grillfester då och då under sommaren.
Citera
2006-01-31, 14:39
Medlem
flygers avatar
Jag hade själv liknande tankar för inte så länge sedan. Finns en tråd som behandlar mina funderingar kring det.

Min spontana tanke är att det är ganska svårt att göra snabba klipp på lägenheter som inte ligger i speciellt attraktiva områden.
Min teori är att priserna måste upp över halvmiljonen för att det ska vara värt att köpa något risigt, rusta upp och sedan sälja.

Transaktionskostnaderna vid lägenhetsköp blir ju ganska höga, med mäklararvoden, pantförskrivningsavgifter osv... Dessutom ska en månadsavgift betalas varje månad du äger lägenheten.

Det är ingen slump att lägenheterna bara ligger runt 300 000 Kr i tensta, folk vill uppenbarligen inte betala för att bo där. Få du något liknande erbjudande att köpa en risig lägenhet billigt inne i centrala stockholm eller i de finare närförorterna ska du slå till.
Citera
2006-01-31, 23:25
Medlem
Webbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar

Jag hade tänkt köpa den, renovera och hyra ut i andra hand. Hade tänkt mig ta ut en hyra på 5500-6000. Vad är rimligt att ta ut?
Då får jag om jag räknat rätt ca 1500-2000 i månaden i fickan, och den som hyr den av mig betalar då av lånet till banken samt avgiften till föreningen.

Tänk på att den som hyr av dej kan gå till hyresnämden om den upplever att du tar/tagit för mycket i hyra. Vanligen godkänner de bara att du tar ut månadsavgiften + ev tillägg för möblering. Du har ingen rätt att ta ut för lånet således. Och detta kan hyresgästen göra även efter han flyttat ut. Då kan du få ett fet återbetalningsbelopp.
Citat:
Alternativt säljer jag den efteråt. Finns det några regler/lagar för hur länge den måste vara i min ägo innan jag får sälja vidare?
Du skriver inte vad det är för form av boende, så jag utgår från att det är en vanlig bostadsrätt. Om inte föreningen har något inskrivet i stadgarna så kan du i princip köpa bostadsrätten på morgonen och sälja den på kvällen.
Citera
2006-02-01, 10:26
Medlem
Det vart inget köp, vem kunde tro att en bostadsrätt i tensta kunde vara så attraktiv?
Mäklaren ringde mig nyss och sa att högsta budet ligger på 940 000 men budgivningen pågår i ett par dagar till.

Jag börjar förvånas hur folk kan köpa såna lägenheter för dom summorna och i de områden.
Tex köpte min grannes bror en lägenhet i husby (också förort) för 840 000.

Är väl som ebay, folk verkar köpa vad som helst nuförtiden.
Citera
2006-02-01, 12:49
Medlem
flygers avatar
betala närmare en miljon för en trea/fyra i tensta?
har du någon hemnet-länk till objektet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in