2018-05-26, 16:48
Medlem
Hej Flashback!

Jag ska dela ekonomi med min sambo, det ända jag nu undrar är ifall hon kommer kunna se mina tidigare betal- samt överföringar då hon ska ansluta sig till min bank/mitt konto?

Får man ett helt nytt konto?

Tacksam för svar
Oscar
Citera
2018-05-26, 16:52
Medlem
Ja, om du ger henne förfoganderätt över ditt konto så ser hon allt och kan göra vad som helst = inte att rekommendera. Jag föreslår att ni öppnar ett gemensamt konto och bestämmer hur mycket ni var och en skall sätta in till gemensamma utgifter, och så behåller du ditt egna konto till egna utsvävningar och intressen. Lätt att göra med en automatisk överföring varje månad så behöver du inte tänka på det. Varsitt kort och dosa/bakid till det gemensamma kontot.
Senast redigerad av Nilssons 2018-05-26 kl. 16:55.
Citera
2018-05-26, 16:55
Medlem
Tack för snabbt svar Nilssons!

Jag har inga problem med att hon har fullt förfoganderätt,
jag vill bara inte att hon ska se tidigare transaktioner så vi får väl skapa nytt konto helt enkelt.
Citera
2018-05-26, 16:58
Medlem
Ha ett konto för gemensamma utgifter och ett personligt. Ha lite privatliv annars dödar ni förhållandet. Privat konto betyder inte konstiga transaktioner, utan utgifter som som ni kanske inte prioriterar lika.
Citera
2018-05-26, 17:00
Medlem
Vi får se vad vi kommer fram till när det blir dags att bestämma hur vi ska göra. I övrigt ser vi på delad ekonomi på samma sätt.
Citera
2018-05-26, 17:12
Medlem
nyfiken på vad det är för "mörka" hemligheter som gömmer sig i din betal historik?
Citera
2018-05-26, 17:13
Medlem
Inga direkta hemligheter men hon tycker inte om spel och jag spelar, mer åt de hållet :P
Citera
2018-05-26, 19:10
Medlem
Sluta spela

Nu har jag gett dig det bästa rådet du någonsin kommer att få.
Citera
2018-05-26, 19:36
Medlem
Jag och min sambo har egna lönekonton samt ett gemensamt med varsitt mastercard kort. Det gemensamma kan båda givetvis se allting på. Väldigt smidigt.
Citera
2018-05-26, 20:39
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WcLasT
Jag och min sambo har egna lönekonton samt ett gemensamt med varsitt mastercard kort. Det gemensamma kan båda givetvis se allting på. Väldigt smidigt.

Vilken bank använder ni? Kostar det något per månad?

Ja är i samma sits som TS och undrar om det finns någon bank som erbjuder den här typen av tjänst gratis.
Citera
2018-05-26, 21:14
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw

Ja är i samma sits som TS och undrar om det finns någon bank som erbjuder den här typen av tjänst gratis.
Som guldmedlem hos Länsförsäkringar är det gratis!
Citera
2018-05-27, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw

Vi använder Handelsbanken och det är den vanliga årsavgiften för MasterCard-korten som kostar, är det 300 kr om året? Har dålig koll på det där.

Då har vi våra egna konton som är privata, ett sparkonto som är gemensamt och ett konto där varsitt kort är kopplat till. Det funkar väldigt bra för oss i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in