• 1
  • 2
2018-05-25, 18:25
Bannlyst
Har bott i en lägenhet i ett par år som har rätt så risigt golv, det är i samma skick som innan jag flyttade in. Om jag frågar hyresvärden om de kan byta samtliga golv i lägenheten blir det då jag som kommer stå för kalaset eftersom att det är jag som hyr den nu, eller kan jag vara lugn?
Citera
2018-05-25, 18:26
Medlem
Kan du inte logga in på hemsidan av din hyresvärd och kolla när golven ska bytas? Om det är långt kvar kan du nog få kanske lägga lite pengar. bästa är att kontakta din bovärd
Citera
2018-05-25, 18:28
Medlem
De har ofta en underhållsplan där golv ska hålla t.ex. 15år, så får man betala kvarstående summa, t.ex. 1/3 av kostnaden om det är 5år kvar
Citera
2018-05-25, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mushii91
Kan du inte logga in på hemsidan av din hyresvärd och kolla när golven ska bytas? Om det är långt kvar kan du nog få kanske lägga lite pengar. bästa är att kontakta din bovärd
Finns ingen inloggning tyvärr, de har inte nämnt något om golven eller så heller. Jag minns dock att jag frågade om de kunde piffa till lägenheten lite tills jag flyttade in, men de gjorde inte mycket mer än att städa den.
Citera
2018-05-25, 18:31
Medlem
Båda alternativen finns, planerat underhåll eller du betalar. Man frågar sin hyresvärd. Byter du själv utan att informera hyresvärden kan du bli skyldig att återställa golvet, hur bra du än gjort det.
Citera
2018-05-25, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
De har ofta en underhållsplan där golv ska hålla t.ex. 15år, så får man betala kvarstående summa, t.ex. 1/3 av kostnaden om det är 5år kvar
Jaha okej, det kanske är bäst att låta det vara då. Har ingen aning om hur gammalt golvet är.
Citera
2018-05-25, 18:34
Medlem
Luxuss avatar
Var dock beredd på att hyran kan höjas när du höjer standarden.
Det är hyresvärden som står för underhållet inte du. Fast indirekt gör du ju det genom hyran.
Citera
2018-05-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Har bott i en lägenhet i ett par år som har rätt så risigt golv, det är i samma skick som innan jag flyttade in. Om jag frågar hyresvärden om de kan byta samtliga golv i lägenheten blir det då jag som kommer stå för kalaset eftersom att det är jag som hyr den nu, eller kan jag vara lugn?

Du bör ju kolla i besiktningsprotokollet vad golven fick för betyg i det. Fick det bra betyg där ligger du risigt till.
Citera
2018-05-25, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Var dock beredd på att hyran kan höjas när du höjer standarden.

Golvbyte är absolut ingen standardhöjning som lagligen genererar högre hyra.
Citera
2018-05-25, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du bör ju kolla i besiktningsprotokollet vad golven fick för betyg i det. Fick det bra betyg där ligger du risigt till.
Jag har inte tillgång till det just nu, men det kan omöjligt ha fått bra betyg, så länge inte den som besiktigade lägenheten innan jag flyttade in var blind.
Citera
2018-05-25, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Jag ha inte tillgång till det just nu, men det kan omöjligt ha fått bra betyg, så länge inte den som besiktigade lägenheten innan jag flyttade in var blind.

Är ett vanligt knep av hyresvärdar för att lura av pengar från nya naiva och flummiga hyresgäster.
Citera
2018-05-25, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Golvbyte är absolut ingen standardhöjning som lagligen genererar högre hyra.
Det funderade jag på också, men det låter ju bra iallafall, för har skitbillig hyra och behåller det gärna så hehe!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in