• 1
  • 2
2018-05-25, 22:38
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Måste bara tillägga att jag gjorde lumpen i början av nittiotalet som pansarvärnssoldat och vi hade pansar skott som huvudvapen men vi hade också en kanon.
Kanonen var så dyr att avfyra så att det var en gevärspipa parallellt till kanonröret för övningar.
Citera
2018-05-25, 22:42
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Nigeria hade en stor militärmakt på sextiotalet då dom krigade mot utbrytarrepubliken Biafra.
Nigeria är det enda landet som under kalla kriget stöddes av USA, Storbritannien, Tjeckoslovakien och Sovjet så att det finns gamla T-55r i landet är inte helt chockerande.

BTW ingen av länderna stödde Nigeria av humanitära skäl utan pga dom stora oljefyndigheterna som båda blocken ville åt.

Ja, alltså, Nigerianska armén är nog kompetent och verkar kunna handskas med Boko Haram på ett bra sätt.

Det jag menade är att när nån trashanksarmé får tag i en stridsvagn blir det lite bängligare att hantera dem. Ffa den psykologiska effekten är nog betydande.

Då är det bra att kunna ta till rediga doningar.

En sådan där T12-kanon lär göra jobbet nog så bra mot en T55 som framförs av en besättning som inte vet nåt om mekaniserad strid.
Citera
2018-05-25, 22:44
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Måste bara tillägga att jag gjorde lumpen i början av nittiotalet som pansarvärnssoldat och vi hade pansar skott som huvudvapen men vi hade också en kanon.
Kanonen var så dyr att avfyra så att det var en gevärspipa parallellt till kanonröret för övningar.
Minns jag inte fel så använde Pv-kanonerna "gevärspipan" som inskjutningsvapen i ett skarpt läge.
Citera
2018-05-25, 22:51
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, alltså, Nigerianska armén är nog kompetent och verkar kunna handskas med Boko Haram på ett bra sätt.

Det jag menade är att när nån trashanksarmé får tag i en stridsvagn blir det lite bängligare att hantera dem. Ffa den psykologiska effekten är nog betydande.

Då är det bra att kunna ta till rediga doningar.

En sådan där T12-kanon lär göra jobbet nog så bra mot en T55 som framförs av en besättning som inte vet nåt om mekaniserad strid.
Jag minns när USA invaderade Afghanistan och Norra alliansen hade några T-55 och T-62 som dom använde som artilleri mot Tora Bora bergen, när dom avfyrades skakade marken och spred damm och sand omkring stridsvagnen.
En ganska skrämmande syn för dom i fel ände av kanonröret.
Citera
2018-05-28, 15:48
Medlem
Litauen ska tydligen fortfarande använda gamla Pansarvärnspjäs 1110 som de fick till skänks av oss på 90-talet.
Citera
2018-05-28, 15:53
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Minns jag inte fel så använde Pv-kanonerna "gevärspipan" som inskjutningsvapen i ett skarpt läge.

Helt rätt.. hörde man ett plink i plåten kom där strax ett kaboom
Citera
2018-05-28, 16:16
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:

Ni måste väl haft ett eller annan GRG med? Eller PV-robot tom. Brukar vara bra tryck i PV-kanoner, även de gamla:

https://youtu.be/T7fhBm1ouSU
Citera
2018-05-28, 16:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Vissa kanoner riktades in genom att man pangade på med spårljuskulor som hade samma projektilbana som antitank-projektilerna. När man såg att spårljuskulorna studsade på målet så avfyrade man kanonen.
Citera
2018-05-28, 17:14
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandstarter
Litauen ska tydligen fortfarande använda gamla Pansarvärnspjäs 1110 som de fick till skänks av oss på 90-talet.

Hört samma sak, möjligen är den på väg ut nu. Den har dessutom "inskjutningsvapen" som nämts här.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pansarvärnspjäs_1110
Citera
2018-05-28, 17:36
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Sovjetiska T-12 är fortfarande i tjänst i 13 länder, inklusive Ryssland:

https://en.wikipedia.org/wiki/T-12_antitank_gun
Jämfört med kanonvagnar med elkraft och skydd adekvat för uppgiften, så är detta att se som en budgetlösning. Med tanke på att kanonerna är försedda med 20 projektiler (se tidigare inlägg), så bör överlevnadstiden i strid någonting i hästväg (hamburgare).
Citera
2018-05-28, 19:07
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ni måste väl haft ett eller annan GRG med? Eller PV-robot tom. Brukar vara bra tryck i PV-kanoner, även de gamla:

https://youtu.be/T7fhBm1ouSU
Jag kom inte långt att använda andra PV-vapen innan jag fick frisedel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in