• 1
  • 2
2018-05-25, 11:30
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Används fortfarande stationära/dragna AT_kanoner av några länder eller har dom ersatts av pansarskott, AT-robotar och egna stridsvagnar?
Dragna pläser bör rimligtvis vara i särklass billigast och passa länder mer mindre militärbudget.
Citera
2018-05-25, 11:31
Medlem
Luxuss avatar
Dragna pansarvärnskanoner känns lite obsoleta då de mekaniserade styrkorna är väldigt snabba. Däremot fordonsmonterade pvpnäser anvönds. Samt draget artilleri såklart.
Citera
2018-05-25, 11:38
Medlem
Ankdammsmans avatar
Sovjetiska T-12 är fortfarande i tjänst i 13 länder, inklusive Ryssland:

https://en.wikipedia.org/wiki/T-12_antitank_gun
Citera
2018-05-25, 11:47
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Sovjetiska T-12 är fortfarande i tjänst i 13 länder, inklusive Ryssland:

https://en.wikipedia.org/wiki/T-12_antitank_gun
En tanke med dragna kanoner är att dom är lätta att gömma i terrängen, T-12 som har ett 9 meter långt kanonrör är väl inte det mest diskreta vapnet jag sett.
Citera
2018-05-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
En tanke med dragna kanoner är att dom är lätta att gömma i terrängen, T-12 som har ett 9 meter långt kanonrör är väl inte det mest diskreta vapnet jag sett.
Är du ute efter sådant. Så är rekylfria kanoner en bra lösning som exempel Usa:s M40.
Den har fått en renäsans i olika civila krig. Då den är lätt att transportera och billigare än olika raketvapen. Finland har fortfarande sin rekylfria kanon i sin reserv med hemvärnsmän. Men den ska utfasas snart.
Citera
2018-05-25, 20:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Fast om man ska ha en kanon, av traditionell typ med rekyl, som matchar dagens stridsvagnskanoner så måste man väl antingen förankra den väl eller göra den väldigt tung.
Citera
2018-05-25, 21:21
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Enligt Wikipedia är pjäsen försedd med hela 20 projektiler
"When the MT-LB is used as the transporter, 20 rounds are typically carried (10 APFSDS, 4 HE-Frag, 6 HEAT)"
Frågan är bara hur lång överlevnad man räknar pjäsen (trots den låga profilen) har när den väl öppnat eld.
Citera
2018-05-25, 21:29
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Enligt Wikipedia är pjäsen försedd med hela 20 projektiler
"When the MT-LB is used as the transporter, 20 rounds are typically carried (10 APFSDS, 4 HE-Frag, 6 HEAT)"
Frågan är bara hur lång överlevnad man räknar pjäsen (trots den låga profilen) har när den väl öppnat eld.
Dessa projektiler verkar ju förvaras i ett medföljande pansarskyttefordon (MT-LB) och detta försämrar möjligheten att gömma ekipaket i terrängen.
Citera
2018-05-25, 21:46
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Dessa projektiler verkar ju förvaras i ett medföljande pansarskyttefordon (MT-LB) och detta försämrar möjligheten att gömma ekipaket i terrängen.
Som jag har uppfattat det var dessa pjäser avsedda som flankskydd på regementsnivå. Det är ganska svårt att gömma ett pansarregemente som avancerar genom fiendens linjer. Möjligheten till att kunna gruppera dolt borde därför vara av sekundärt värde.
Citera
2018-05-25, 22:11
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Som jag har uppfattat det var dessa pjäser avsedda som flankskydd på regementsnivå. Det är ganska svårt att gömma ett pansarregemente som avancerar genom fiendens linjer. Möjligheten till att kunna gruppera dolt borde därför vara av sekundärt värde.
Jag såg att Saddams Irak hade 100st av dessa kanoner under Gulf kriget och att gömma dom i öknen lär varit en svår uppgift.
Istället hade irakierna en defensiv linje med nedgrävda stridsvagnar som blev massakrerade av jänkarna så jag antar att kanonerna gömdes i urban miljö.
Jag har för mig att kanoner avfyrades genom fönster när amerikanska trupper närmade sig bebyggelse.

Några offensiva operationer utförde inte Irak såvitt jag vet efter attacken mot Kuwait förutom en småskalig stridsvagnsattack mot en by på Saudiarabiens sida av gränsen.

Vore intressant att veta om dessa kanoner slog ut några av irans Centurions under Iran-Irakkriget.
Citera
2018-05-25, 22:17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag minns för något år sedan att Nigerianska armén erövrade en T55 som Boko Haram hade.

EN uråldrig vagn framförd av ett gäng påtända trashanksnegrer kan ju tyckas vara harmlös...

...men grejen med stridsvagnar är att blotta misstanken om att motståndarsidan i en konflikt har en gör att man måste ta höjd för det i planeringen.

Det är ju bara att kika på bilderna från USA i början av 90-talet när nån fylltratt snodde en M60, bylingen blev helt jävla ställd innan delinkventen gränslade en mur och fastnade.

I alla fall: I scenariot med boko haram i nigeria som kanske har nåt gammalt libyskt skrot kan jag tänka mig att det är mycket bra att ha tillgång till en sådan där Rysk kanon.

Möjligen att moderna takslående fire'n'forget-robotar är bättre, men en sådan kanon har i sin falloscentriskhet en god psykologisk verkan också.
Citera
2018-05-25, 22:31
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag minns för något år sedan att Nigerianska armén erövrade en T55 som Boko Haram hade.

EN uråldrig vagn framförd av ett gäng påtända trashanksnegrer kan ju tyckas vara harmlös...

...men grejen med stridsvagnar är att blotta misstanken om att motståndarsidan i en konflikt har en gör att man måste ta höjd för det i planeringen.

Det är ju bara att kika på bilderna från USA i början av 90-talet när nån fylltratt snodde en M60, bylingen blev helt jävla ställd innan delinkventen gränslade en mur och fastnade.

I alla fall: I scenariot med boko haram i nigeria som kanske har nåt gammalt libyskt skrot kan jag tänka mig att det är mycket bra att ha tillgång till en sådan där Rysk kanon.

Möjligen att moderna takslående fire'n'forget-robotar är bättre, men en sådan kanon har i sin falloscentriskhet en god psykologisk verkan också.
Nigeria hade en stor militärmakt på sextiotalet då dom krigade mot utbrytarrepubliken Biafra.
Nigeria är det enda landet som under kalla kriget stöddes av USA, Storbritannien, Tjeckoslovakien och Sovjet så att det finns gamla T-55or i landet är inte helt chockerande.

BTW ingen av länderna stödde Nigeria av humanitära skäl utan pga dom stora oljefyndigheterna som båda blocken ville åt.
Senast redigerad av Timothy.McVeigh 2018-05-25 kl. 22:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in