2018-05-24, 21:54
Medlem
respekt90s avatar
Tja!

Bakgrund:

Nu är det så att man haft Entercard sedan studentdagarna, drygt 7 år sedan man skaffade det.

Varit rätt så bra att ha lite cash att utnyttja i nödsituationer/betala resor då någon slags försäkring ingår/handla på nätet när mitt Maestro-kort inte kunnat användas till det ändamålet.

Skaffade den där minUC tjänst hos kreditupplysningsfolket och de skriver som en av tips på kontroll av egen ekonomi att "förhandla räntan ofta" och anteckna när perioden för omförhandling av räntan egentligen är.

Nu vet jag inte ens när det där blir av, det enda jag vet är att det alltid ska betalas minst 3% utav det beloppet som man sammanlagt lånat/dragit från kortet (är väl samma sak), och att räntan på kortet är någonstans mellan 9 och 11% (!).

Till frågorna nu:

- Är detta något man kan och bör omförhandla?

- Är det ett läge att kanske ta ett annat lån med lägre ränta för att betala av kortet och slippa betala extra ränta i onödan?

- Är kreditkort något man verkligen vill ha?

- Är jag begränsad till enbart Maestro om jag vill ha debitkort istället för kreditkort men samtidigt vill ha möjligheten att handla på nätet? (Swedbank säger att det numera går att använda även Maestro på nätet för e-handeln, men det har jag inte fått ta del av då 99% säger att Maestro kort inte stöds)?

Tackar på förhand.

Mvh
Citera
2018-05-24, 22:07
Medlem
Bara skaffa ett vanligt bankkort m Visa el Mastercard, utan kredit. Finns på alla banker, inkl Ica osv.

Sen kanske du ”vill ha” ett Amex platinum att hala upp i baren, vem vet.
Citera
2018-05-24, 22:14
Medlem
Man betalar väl alltid hela krediten när lönen kommer?

Är ingen ränta förren efter 30-60 dagar beroende på när i månaden man gör köpet.
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-05-24 kl. 22:17.
Citera
2018-05-24, 22:15
Medlem
kraftfoders avatar
Försök att återbetala skulden så snart som möjligt, om det går.
Använder man kreditkort som "kreditkort", dvs. som en ersättning för lån/pengar "på banken man inte har" kostar det skitmycket.. Själv använder jag enbart kreditkort för ungefär två saker: KKL, eventuella försäkringar, och eventuell "cashback".. (Oj, det blev tre saker!)

Betalar ALLTID hela räkningen direkt, så jag slipper räntor..

Nåväl:
-Rör det sig om "mycket pengar"? (Mycket betyder olika för olika människor, men ungefär?)

Tips rakt upp och ner, om du inte kan lösa hela skulden "direkt": Försök att hitta ett annat lån (inte jättebra, men bättre än det är nu) och lös kreditskulden med "Entercard"..
-Bättre med ska vi säga 7% ränta än 30%..

Sedan klipper du kortet, och försöker leva på "cashflow" som du förhoppningsvis har.
Kreditkort är bra att ha om det verkligen "kniper", men ungefär som en livbåt på "Stena Line", -brukas enbart vid yttersta nödfall, inte som en "fritidsbåt".. (Sorry för min liknelse, men vissa livbåtar ser faktiskt ut som fritidsbåtar..)
Citera
2018-05-24, 22:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av respekt90
kortet är någonstans mellan 9 och 11% (!).

- Är detta något man kan och bör omförhandla?

Så vida du inte har väldigt hög omsättning på ditt kort så har du precis noll chans att omförhandla din ränta.
Citera
2018-05-25, 02:40
Medlem
SophieNeveus avatar
En ränta på 9-11% är inte skyhög för att vara ett kreditkort. Tror att både remember och norwegian bank har uppemot 20% i ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in