Citat:
Ursprungligen postat av
aina08
Ja precis, den ska bara byta kulör

Tanken är att huset ska bli mörkare och inte längre vara rött som alla andra hus
Har funderat med högtrycken. Testade på ett litet ställe och de blev riktigt bra men frågan är bara hur bra de är att spola vatten mot huset. Läste någonstans att det ska torka i minst 2 månader om man gör så... och då är ju sommaren slut. Säg att det dessutom blir en massa regn så lär de ta ännu längre tid innan de torkar... kanske.
Att de vita skulle vara giftigt var nåt nytt för mig. Är de så i all färg eller bara i äldre färger?
De vita brukar väl räcka att tvätta så länge de inte flagnar? Kanske att det till och med finns färg man bara kan måla på utan tvätt också?
Jag sprutade hela huset och det torkade på ca 4 veckor.. Under tiden så skrapade jag de vita partierna på lös färg och snyggade till skador i panelen. Om det regnar en skur påverkar inte så mycket.. det hamnar mest på ytan och går inte in i trät på samma sätt som när man högtryckstvättar.
Nu är ju slamfärg näst intill den perfekta färgen så den är mycket förlåtande för fukt. Slamfärgen släpper ut fukt och "Andas" vilket en plastfärg INTE gör och en oljefärg gör väldigt dåligt.
Köp eller hyr en bra fuktmätare och mät på olika delar av panelen. Norrsidan är väl den som troligast tar längst tid på sig att torka. Så var det iaf i mitt fall så jag började lite strategiskt med den sidan och de delar som oftast har skugga. Huset torkade även snabbare upptill (jag har 2,5 plan) antagligen för att det är lite blåsigare högre upp.
Förr i tiden (fram till 70 och tidigt 80tal) var det ofta blyvitt som grund i färgerna numera har det byts ut till titan och zink och andra betydligt miljövänligare ämnen. Oftast så skrapade man lös färg och sedan målade över den med ny så gamla skikt i den vita färgen kan mycket väl innehålla bly i ganska stora mängder. Bly lämnar inte kroppen utan lagras i olika organ vilket gör ämnet väldigt farligt och det kan orsaka hjärnskador och inlärningsproblem. Speciellt barn skall undvika att komma i kontakt med bly och andra tungmetaller.