2006-03-18, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spegelboll
Men vad är det som är konstigt med det? Ifall alla levande varelser inte finns för att tolka världen så kommer självklart den inte kunna uppfattas? Vad är det som är så speciellt med det? Du argumenterar inte ens för att världen kanske inte alls finns om vi skulle försvinna.

Kort sagt: Och?

Jag har aldrig påstått att det är nåt "konstigt" med detta. För mig är det helt självklart. Men faktum är att majoriteten av människor inte har en aning om att världen funkar på "detta sätt".

Varför så bitter? Inte fan måste väl en tråd tillföra mig något bara för att man ska få diskutera? Kan du inte bara acceptera att jag faktiskt tycker att ämnet är intressant?

Men tråden kan visst tillföra mig något. Jag kan lära mig att se världen på ett helt nytt sätt som hjälper mig att förstå saker klarare och även må bättre psykiskt. Det kan tillföra mig detta. Bert i karlskoga kan det tillföra något helt annat. Men varför är det så viktigt för dig att veta varför jag skapade den här tråden? Det är helt ointressant.
Citera
2006-03-18, 20:36
Medlem
Spegelbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airegrist
Jag har aldrig påstått att det är nåt "konstigt" med detta. För mig är det helt självklart. Men faktum är att majoriteten av människor inte har en aning om att världen funkar på "detta sätt".

Varför så bitter? Inte fan måste väl en tråd tillföra mig något bara för att man ska få diskutera? Kan du inte bara acceptera att jag faktiskt tycker att ämnet är intressant?

Men tråden kan visst tillföra mig något. Jag kan lära mig att se världen på ett helt nytt sätt som hjälper mig att förstå saker klarare och även må bättre psykiskt. Det kan tillföra mig detta. Bert i karlskoga kan det tillföra något helt annat. Men varför är det så viktigt för dig att veta varför jag skapade den här tråden? Det är helt ointressant.

"jag kan lära mig att se världen på ett helt nytt sätt", vilket sätt? Hur kan du förstå saker klarare? Jag förstår inte, vad är det som ändras i och med den här världsbilden? Sen är jag inte bitter på något sätt. Jag försöker provocera fram någonting konstruktivt från dig.

Men visst, jag ska inte ljuga och säga att jag inte irriterar mig på vissa saker som du skriver eftersom dom ibland verkar sakna innehål. jag menar "...att förstå saker klarare och även må bättre psykiskt känns egentligen som en målande beskrivning av ingenting.
Citera
2006-03-18, 21:05
Medlem
Citat:
"jag kan lära mig att se världen på ett helt nytt sätt", vilket sätt? Hur kan du förstå saker klarare? Jag förstår inte, vad är det som ändras i och med den här världsbilden? Sen är jag inte bitter på något sätt. Jag försöker provocera fram någonting konstruktivt från dig.

Men visst, jag ska inte ljuga och säga att jag inte irriterar mig på vissa saker som du skriver eftersom dom ibland verkar sakna innehål. jag menar "...att förstå saker klarare och även må bättre psykiskt känns egentligen som en målande beskrivning av ingenting.

Seriöst, varför är det så viktigt för dig att förstå varför jag funderar på dessa saker? Jag har i hela mitt liv haft en vilja och ett behov av att förstå mig på hur världen fungerar. Nöjd?

"Varför då?", "Vad tillför det dig som person?" kommer du säkert fråga. Det måste inte tillföra mig ett jävla skit. Och för det andra: Vem fan bryr sig?
Citera
2006-03-19, 03:47
Medlem
Spegelbolls avatar
Citat:
Seriöst, varför är det så viktigt för dig att förstå varför jag funderar på dessa saker? Jag har i hela mitt liv haft en vilja och ett behov av att förstå mig på hur världen fungerar. Nöjd?

"Varför då?", "Vad tillför det dig som person?" kommer du säkert fråga. Det måste inte tillföra mig ett jävla skit. Och för det andra: Vem fan bryr sig?

Att skriva "Det måste inte tillföra mig ett jävla skit. och Vem fan bryr sig? sammanfattar den här tråden och mina åsikter ganska bra.
Citera
2006-03-19, 04:12
Medlem
Citat:
Att skriva "Det måste inte tillföra mig ett jävla skit. och Vem fan bryr sig? sammanfattar den här tråden och mina åsikter ganska bra.

Nämen så trevligt.

Tack för mig.
Citera
2006-03-21, 18:21
Bannlyst
Vill bara påpeka att det enda beviset som finns för någon existens alls är våra fotografier, känslor är inga bevis tex känslan av att någon berör en.
Dem andra "bevisen" är bara några argument som är staplande sedan platons, begynnelse på abstraktionens brant.Platon är fortfranade kung dock inte läst honom men sett en del dokumentärer och hört på radio.

Men med detta i sinnet så kommer jag osökt in på att ljud är hertz som någon har berättat tidigare, alltså en sväning av ljud som då bildar något vi kan uppfatta.En melodi för katter låter ju hela annorlunda då deras hörsel är så mycket bättre, dem verkar gilla höga tysta toner där av bebis språket alla tar med djur.Dem mår inte bra av höga decibela toner.
Samma sak är det med bilder alla färger har en hertz.
Sedan kan man lägga in att alla ögon är olika, alla öron lika så.
Exempelet med en polis utredning är ju bäst då 3 olika vittnen som sett samma sak ifrån samma vinkel, beskriver allt olika.
Alltså är allas verklighet olika fast det är grad skillnader bara.

Alltså håller tankar om att allt är någon form av illusion fortfarande, med enda motbeviset kameran.Finns nog fler argument för och emot här med kan jag tänka.

Eftrsom våra sinnen särkilt ögon och hörsel är så extremt dåliga hur fan ska vi veta om det vi ser är det som verkligen är eller höra det som man borde höra?
Det kanske finns så mycket mer att höra så mycket mer att se inte vi vet än.
Nå väl fler frågor bara men jag gillar tanken att allt är en illusion eller gudarna leker med oss som schackpjäser i ett spel.

Sedan om trädet faller för ingen hör det, bra fråga
Citera
2006-03-22, 14:38
Medlem
Även jag har tänkt i dessa banor. En annan sak som jag har funderat på (vet inte om detta är jätterelevant) är att t.ex´du drar ut en skrivbordslåda och lägger i en sak (t.ex penna). Du stänger lådan. Ligger pennan i lådan då. Vad jag menar är att saker kanske inte excisterar om man inte ser, hör eller känner dem. Men om du skakar lite på lådan så rör det sig där inne, men om du slutar så vem vet om den ligger kvar? Detta har jag funderat flitigt över och undrar om någon kan komma med nån åsikt.
Citera
2006-03-22, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurax
Även jag har tänkt i dessa banor. En annan sak som jag har funderat på (vet inte om detta är jätterelevant) är att t.ex´du drar ut en skrivbordslåda och lägger i en sak (t.ex penna). Du stänger lådan. Ligger pennan i lådan då. Vad jag menar är att saker kanske inte excisterar om man inte ser, hör eller känner dem. Men om du skakar lite på lådan så rör det sig där inne, men om du slutar så vem vet om den ligger kvar? Detta har jag funderat flitigt över och undrar om någon kan komma med nån åsikt.

Ja det där har jag också tänkt på. Man kan inte med 100% säkerhet veta att pennan ligger kvar i lådan, men sannolikheten är att den gör det. När du skakar på lådan och hör den där i så vet du alltså att den är kvar. Däremot om den fanns där tiden emellan det att du la dit den och att du skakade på lådan är en helt annan femma. Omöjligt att veta.
Citera
2006-03-22, 19:53
Medlem
Citat:
Däremot om den fanns där tiden emellan det att du la dit den och att du skakade på lådan är en helt annan femma. Omöjligt att veta.
Mjo det var lite så jag menade.. vissa saker kan man bara inte besvara
Citera
2006-03-24, 23:33
Bannlyst
Men om någon nu mot all förmodan skulle lyckas besvara eller närma sig ett svar i dessa tid då frågorna hopar sig som spön i backen.Filosofer av idag är ena frågemaskinister och det tycker dem att dem kan nöja sig med att vara, säger inte att alla frågor har bra svar.Men varför bara försöka lösa ena sida av ett problem och tro att någonannan ska komma på den briljanta iden att lösa ens frågor.
För den som leverar svaren och inte bara kollar sig djupt ned i doktorshatten eller vad denne nu har blir ju smått geni förklarad.Någon som känner sig manad
Citera
2006-03-25, 08:40
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slackarn
Men om någon nu mot all förmodan skulle lyckas besvara eller närma sig ett svar i dessa tid då frågorna hopar sig som spön i backen.Filosofer av idag är ena frågemaskinister och det tycker dem att dem kan nöja sig med att vara, säger inte att alla frågor har bra svar.Men varför bara försöka lösa ena sida av ett problem och tro att någonannan ska komma på den briljanta iden att lösa ens frågor.
För den som leverar svaren och inte bara kollar sig djupt ned i doktorshatten eller vad denne nu har blir ju smått geni förklarad.Någon som känner sig manad
Försök använda objektsformen av personliga pronomen "dem" efter prepositioner, åt för, till osv. Annars är det oftast objektsformen som gäller, dvs "de"(...och det tycker de att de kan nöja sig med att vara), eller demonstrativa pronomen "de" (de frågemaskinister av idag som kallar sig filosofer).

Riktar du frågor till filosofer som du redan vet är ena frågemaskinister, så går det bra att rikta frågorna till(preposition) dem.

Undantaget blir när de är ett demonstrativt pronomen dvs. till de filosofer som är ena frågemaskinister. Nu är "de" inte längre ett personligt pronomen och skall inte "böjas" till dem efter preposition. Istället är det ett demonstrativt pronomen som pekar ut en grupp forskare som frågemaskinister, forskarna finns inte längre i "de" utan de talar om att förklaringen på vad de står för kommer sen.
Citera
2006-03-29, 15:03
Bannlyst
På nåt sätt så känns det som att trådskaparens, och vissa andras, ståndpunkt är "Syns inte finns inte".

Trädet faller i skogen och ger ifrån sig ett duns, ett ljud, och det oavsett om någon är där och uppfattar det eller inte. Förnekar man det så kan man lika gärna förneka att det snöar i Umeå eller att någon blir skjuten i ett krigshärjat land.

Ljud = ljudvågor = vibrationer i luften och det finns även om det inte finns någon där för tillfället att registrera det. Hur man sen som människa uppfattar ett visst ljud (eller lukt eller smak eller känsla eller syn) är en annan sak men verkligheten finns därute, hela tiden. Vår uppfattning av densamma är dock högst subjektiv och definitivt konstruerad vartefter vi tagit lärdom av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in