• 1
  • 2
2018-05-23, 10:44
Medlem
itsurewasntmes avatar
”Ståfräs, stake, stånd. Kärt barn har många namn, men vad kallas den kvinnliga motsvarigheten vid sexuell upphetsning?

”Det finns inget namn. Det här insåg barnmorskestudenterna Jenny Hedlöf och Antonia Nordin som har tagit fram ett eget ord ”Dyna.””

”Vi måste ha ett ord på fenomenet
Ordet kan börjas i många olika former: jag dynar, jag kan inte dyna, jag har dyna.
– För oss handlar det mycket om kommunikation, hur ska vi kunna prata om det här och förstå vad som händer när en kvinna blir sexuellt upphetsad, om vi inte ens har ett ord som beskriver könsorganets reaktioner, frågar sig Antonia Nordin när Aftonbladet når henne på telefon.
Tillsammans med sin studiekamrat Jenny Hedlöf tog Antonia Nordin fram en webbenkät. Över 2 000 kvinnor svarade och 1 500 svar användes för analys. Intresset för ett eget ord var enormt.”

”Kritik mot att det låter som en madrass
– Exempelvis dynande vågor. Någonting som växer och välver, säger Antonia Nordin.
Men många har varit kritiska till valet av term eftersom det kan associeras med en madrass.
– Eller stolsdyna, och det är ju inte så upphetsande.
Öppna för fler förslag
Kommer ni kämpa för att få in det här ordet i ordlistan?
– För oss är det inte viktigt att det blir ordet dyna, vi är öppna för förslag, det kanske finns ord som gemene man använder där hemma och då är vi bara glada om folk delar med sig av dem.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...for-stand-dyna

Jag behöver tänka ungefär en sekund för att komma fram till 230 bättre alternativ än en unken stolsdyna.

Eller vad sägs? Är dyna optimalt, lika deskriptivt som t ex ribba? Behövs ens ett ord? Finns det inte redan ord?
Citera
2018-05-23, 10:59
Medlem
falskmustarens avatar
Det här har dock varit i ropet förut, jag vill minnas att det tjatades om den kvinnliga uppsvullna fittan i någon liknande kampanj för ca 5-7 år sedan i media. Men då fanns det faktiskt något ord som man ville skulle komma ut till allmänheten. Minns inte just det ordet, men det var i klass med "lubrikation" eller något sådant.
Citera
2018-05-23, 11:02
Medlem
AX64s avatar
Hemskt och fungerar inte ens som metafor på något plan. När kvinnor blir upphetsade så varken ser, känns, luktar eller smakar det som en dyna därnere. Ordet är dessutom totalt avtändande då det snarast för tankarna till en typisk plattsutten, fisig, halvmöglig mormordyna med blommor på - den sorten vi nog alla undvek så gott det gick när vi behövde sitta där och fika hos gamlingarna i familjen. Nä dra åt helvete vad uschigt!

Jämför med "snippa" som infördes några år sedan: det ligger ändå bra i munnen, låter lite nyfiket fräscht, och gulligt, och har framför allt ingen annan betydelse. Samma med "klittra". Dessa ord funkar. Dyna hamnar solklart på ordtippen.
Citera
2018-05-23, 11:16
Medlem
bax88s avatar
Slidfräs, så, klart. Nu kan barnmorskorna skrota "dyna".
Citera
2018-05-23, 11:18
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Vad är det för fel på "Jävlar i helvete, vad våt jag är!"?
Citera
2018-05-23, 11:19
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsurewasntme
”Ståfräs, stake, stånd. Kärt barn har många namn, men vad kallas den kvinnliga motsvarigheten vid sexuell upphetsning?

”Det finns inget namn. Det här insåg barnmorskestudenterna Jenny Hedlöf och Antonia Nordin som har tagit fram ett eget ord ”Dyna.””

”Vi måste ha ett ord på fenomenet
Ordet kan börjas i många olika former: jag dynar, jag kan inte dyna, jag har dyna.
– För oss handlar det mycket om kommunikation, hur ska vi kunna prata om det här och förstå vad som händer när en kvinna blir sexuellt upphetsad, om vi inte ens har ett ord som beskriver könsorganets reaktioner, frågar sig Antonia Nordin när Aftonbladet når henne på telefon.
Tillsammans med sin studiekamrat Jenny Hedlöf tog Antonia Nordin fram en webbenkät. Över 2 000 kvinnor svarade och 1 500 svar användes för analys. Intresset för ett eget ord var enormt.”

”Kritik mot att det låter som en madrass
– Exempelvis dynande vågor. Någonting som växer och välver, säger Antonia Nordin.
Men många har varit kritiska till valet av term eftersom det kan associeras med en madrass.
– Eller stolsdyna, och det är ju inte så upphetsande.
Öppna för fler förslag
Kommer ni kämpa för att få in det här ordet i ordlistan?
– För oss är det inte viktigt att det blir ordet dyna, vi är öppna för förslag, det kanske finns ord som gemene man använder där hemma och då är vi bara glada om folk delar med sig av dem.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...for-stand-dyna

Jag behöver tänka ungefär en sekund för att komma fram till 230 bättre alternativ än en unken stolsdyna.

Eller vad sägs? Är dyna optimalt, lika deskriptivt som t ex ribba? Behövs ens ett ord? Finns det inte redan ord?
Kålle o Ada satt på en bänk i slottskogen.
Ada te Kålle- ja e lite kåt , o du da?
Kålle- Jodå vesst.
Ada-Min står nu.
Kålle-De kan den la inte göra?
Ada-Jo på glänt!
Citera
2018-05-23, 11:37
Medlem
Första tanken går till mitt ex som åker Harley Dynaglide.

Vad är det för fel på 'kåt'? Typiskt visst folk att hitta på genusord, dom framstår bara som löjliga.
Citera
2018-05-23, 11:49
Medlem
SektenAnderssons avatar
jag tycker ”svulsta” låter bättre
Citera
2018-05-23, 11:57
Medlem
QuisCustodiets avatar
Personligen tycker jag att "dyna" låter helt förjävligt, men om det finns ett stort behov/intresse för ny vokabulär bland kvinnor (vilket undersökningen indikerar att det gör) så är det väl bra att det spånas.

Kan du inte delge oss några av dina 230 bättre alternativ, itsurewasntme, så kan vi väl spåna lite utifrån det?
Citera
2018-05-23, 12:02
Medlem
AX64s avatar
Vad är fel på "våt" eller "blöt" egentligen? Det är det som tjejer själva använder när de vill förmedla sitt tillstånd. Varför krångla till? Är dessa ord kanske för uteslutande gentemot de som inte uppfattar sig bli redigt våta/blöta möjligen och därför ska vi hitta ett nytt ord som ska passa precis alla?
Citera
2018-05-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vad är fel på "våt" eller "blöt" egentligen? Det är det som tjejer själva använder när de vill förmedla sitt tillstånd. Varför krångla till? Är dessa ord kanske för uteslutande gentemot de som inte uppfattar sig bli redigt våta/blöta möjligen och därför ska vi hitta ett nytt ord som ska passa precis alla?

Detta
Citera
2018-05-23, 12:30
Medlem
falskmustarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Är dessa ord kanske för uteslutande gentemot de som inte uppfattar sig bli redigt våta/blöta möjligen och därför ska vi hitta ett nytt ord som ska passa precis alla?

Känns som att identitetspolitiken gör sig ännu en gång påmind. Alla måste vara de där unika snöflingorna och får absolut inte blandas ihop i klump - alla måste ha specifika pronomen unika just för var och en, och alla måste få ticka ut ur mängden.

Att kvinnor oh män skulle h samma ord för kåthet, nej det går ju givetvis inte. Alla kvinnor är som bekant unika snöflingor (och offer!) så nej nej nej, de måste ha egna ord var och en. Annars går jord-hennen under.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in