2018-05-27, 18:41
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Har tänkt köpa en flaska av nån av de här essenserna: https://www.eciggbutik.se/sv/artikla...cco/index.html

Det står ju att man bara ska använda 10-20% essens till 100ml vg/pg (om jag förstått det rätt) så då borde den ju vara rätt koncentrerad?

Visst, det är bara att köra på. Jag kommer på begravningen om det slår slint.
Citera
2018-05-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killenmedkex
Har lyckats smaksätta tobak med essens till e-juice, hade ner 2-3 cigg i en snusdosa och droppade i några droppar flavorah grape och skakade om. Lät tobaken torka någon dag och det fungerade finfint, blanda ner vanlig e-juice skulle nog inte ge lika bra resultat.

Dock så säljs det redan essenser som är till för att smaksätta tobak med, kanske bättre/hälsosammare att använda dom?

Då kanske det kommer fungera
Ja det är ju essense och inte färdig e-juice jag ska testa med.

Tycker ju essenserna borde vara likvärdiga med tobaksaromer, om inte samma typer av smakämnen till och med.

Jag har testat i stort sett testat alla tobaksaromer man kan köpa här i Sverige men jag tycker både lukt och smak blir sämre på tobaken istället.
Citera
2018-05-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Visst, det är bara att köra på. Jag kommer på begravningen om det slår slint.

Man märker nog på första ciggen om det kommer vara rökbart eller inte. Jag kommer ju inte direkt att smaksätta ett helt kilo med en gång och röka upp precis.

Sen har jag jävligt svårt att tro att essenserna skulle bli livsfarliga bara för att de förbränns istället för att förångas.
Det är ju trots allt till för att inhaleras, och skulle de förvandlas till zyklon-b bara för att de förbränns istället så tror jag inte ämnena skulle tillåtas.
Citera
2018-05-28, 11:05
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Man märker nog på första ciggen om det kommer vara rökbart eller inte. Jag kommer ju inte direkt att smaksätta ett helt kilo med en gång och röka upp precis.

Sen har jag jävligt svårt att tro att essenserna skulle bli livsfarliga bara för att de förbränns istället för att förångas.
Det är ju trots allt till för att inhaleras, och skulle de förvandlas till zyklon-b bara för att de förbränns istället så tror jag inte ämnena skulle tillåtas.

Jo, som sagt tidigare tror jag det är helt lugnt.
Citera
2018-06-01, 10:36
Medlem
Propylenglykolen kanske man kan skippa helt eftersom det enbart är till för att hämma bakterier.
Iaf när det gäller snus.

Glycerinet används för att snuset ska bli mer krambart så det kanske går att skippa det också.
Citera
2018-06-01, 10:54
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Propylenglykolen kanske man kan skippa helt eftersom det enbart är till för att hämma bakterier.
Iaf när det gäller snus.

Glycerinet används för att snuset ska bli mer krambart så det kanske går att skippa det också.

I e-cigg används det också för att åstadkomma (ofarlig) rökeffekt vad jag vet. Då TS avser dränka tobak i detta spelar det i sånt fall ingen roll då tobaken ger rök ändå.
Citera
2018-06-02, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
I e-cigg används det också för att åstadkomma (ofarlig) rökeffekt vad jag vet. Då TS avser dränka tobak i detta spelar det i sånt fall ingen roll då tobaken ger rök ändå.

Tanken är ju att blanda en egen koncentrerad tobaksarom med en del e-juice essens, en del glycerin (kanske även en liten mängd propylenglykol också) och en del vatten. Hur många procent av varje vet jag inte än. Beror ju på hur pass koncentrerad essensen är.
Sen kommer jag späda ut den ytterligare med vatten så som man brukar göra med färdiga tobaksaromer innan den sprayas på tobaken.
Citera
2018-07-02, 21:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Propylenglykol tillsätts vad jag vet i så gott som all röktobak som fuktighetsbevarande medel, och jag kan verkligen inte tänka mig att E-juice på något vis skulle vara farligare att röka än alla de otäcka ämnen som sätts till vanlig cigarettobak!
Citera
2018-07-02, 21:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
...Det är ju trots allt till för att inhaleras...
Det skall du ha klart för dig att det inte är, vilket tydligt framgår av varningstexten som brukar finnas på åtminstone de amerikatillverkade smaktillsatserna för E-cig.
Citera
2018-07-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det skall du ha klart för dig att det inte är, vilket tydligt framgår av varningstexten som brukar finnas på åtminstone de amerikatillverkade smaktillsatserna för E-cig.

Men vad ska man ha en e-cigg till då om man inte får andas in ångan?
Citera
2018-07-03, 00:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Men vad ska man ha en e-cigg till då om man inte får andas in ångan?
Får och får... Man får väl andas in vad man vill, cigarettrök också. Det innebär ju inte för den sakens skull att det är hälsosamt.
Läste på polarens flaskor, han vejpar amerikanskt. Varningstexten gör gällande att såsen innehåller smaksättningsmedel (food flavourings) som kan (may) vara skadliga att inandas.
Om vi sätter saker och ting i perspektiv här, så kanske du egentligen bör vara mer orolig för förbränningsavgaserna av tobaken som du tänker andas in!

Propylenglykol finns i alla fall redan i cigaretter, så oroa dig inte för det om du ändå röker.
Senast redigerad av Mr.Woods 2018-07-03 kl. 00:10.
Citera
2018-07-03, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Får och får... Man får väl andas in vad man vill, cigarettrök också. Det innebär ju inte för den sakens skull att det är hälsosamt.
Läste på polarens flaskor, han vejpar amerikanskt. Varningstexten gör gällande att såsen innehåller smaksättningsmedel som kan (may) vara skadligt att inandas.

Jaha men så skriver ju tillverkarna för att inte dom ska stå ansvariga ifall någon skulle få problem av e-cig.

Kan ju ungefär liknas med texten som står under en snusdosa, "kan skada hälsan"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in