• 2
  • 3
2018-07-03, 00:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Jaha men så skriver ju tillverkarna för att inte dom ska stå ansvariga ifall någon skulle få problem av e-cig.

Kan ju ungefär liknas med texten som står under en snusdosa, "kan skada hälsan"
Och nog skadar snus hälsan alltid! Kanske inte så ofta värre än att jag vågar chansa med det, men någon djävla hälsokur är det minsann inte!
Personligen skulle jag oroa mig mer för sot och gegga från förbränningen av tobak, än för smakämnen i E-juice, även om vissa aromer visat sig vara ohälsosamma att andas in.
Sök på "popcornlunga". Det får man tydligen av att inandas stora mängder smörarom.

EDIT: Diacetyl heter det tydligen, och skall ha förekommit i flera E-juicer.
Senast redigerad av Mr.Woods 2018-07-03 kl. 00:24.
Citera
2018-07-03, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Och nog skadar snus hälsan alltid! Kanske inte så ofta värre än att jag vågar chansa med det, men någon djävla hälsokur är det minsann inte!
Personligen skulle jag oroa mig mer för sot och gegga från förbränningen av tobak, än för smakämnen i E-juice, även om vissa aromer visat sig vara ohälsosamma att andas in.
Sök på "popcornlunga". Det får man tydligen av att inandas stora mängder smörarom.

Jo men nu handlar ju tråden om man kan använda e-juice essense till att göra egen tobaksarom. Om det går att smaksätta tobak med det och röka utan att röken känns som ett rivjärn i halsen pga e-juice essensen. Inte om vilka skadeffekter tobak kan orsaka
Citera
2018-07-03, 00:28
Medlem
Citat:

EDIT: Diacetyl heter det tydligen, och skall ha förekommit i flera E-juicer.

Okej, tack för upplysningen. Ska undersöka detta
Citera
2018-07-03, 00:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jo men nu handlar ju tråden om man kan använda e-juice essense till att göra egen tobaksarom. Om det går att smaksätta tobak med det och röka utan att röken känns som ett rivjärn i halsen pga e-juice essensen. Inte om vilka skadeffekter tobak kan orsaka
Du får prova. Propylenglykol tillsätts som sagt redan i så gott som all tobak, och hur det nu än må vara med smakämnena, så undrar jag om det annat än i enstaka fall kan vara värre än kem-coctailen som tobaksbolagen sprejar cigarettobaken med på fabriken.
Citera
2018-07-03, 00:41
Medlem
Citat:
Du får prova. Propylenglykol tillsätts som sagt redan i så gott som all tobak, och hur det nu än må vara med smakämnena, så undrar jag om det annat än i enstaka fall kan vara värre än kem-coctailen som tobaksbolagen sprejar cigarettobaken med på fabriken.

Hehe ja det är en gedigen lista med olika kemikalier som används har jag sett. Man kan ju undra om det verkligen är tobaken som orsakar cancer o allt vad det nu är, eller alla tillsatsämnen som finns i den
Citera
2018-07-03, 00:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Hehe ja det är en gedigen lista med olika kemikalier som används har jag sett. Man kan ju undra om det verkligen är tobaken som orsakar cancer o allt vad det nu är, eller alla tillsatsämnen som finns i den

Hur vill du att din tobak skall smaka? Du har inte funderat på att köpa riktig kvalitetstobak och smaksätta med? Det gjorde jag när jag fortfarande rökte cigg. Köpte ekologiskt odlad, tillsatsfri rulltobak och kryddade den med röd virginia, cigarrlöv och latakia. Det smakade bättre än vilken köpetobak som helst.
Citera
2018-07-03, 01:54
Medlem
Citat:
Hur vill du att din tobak skall smaka? Du har inte funderat på att köpa riktig kvalitetstobak och smaksätta med? Det gjorde jag när jag fortfarande rökte cigg. Köpte ekologiskt odlad, tillsatsfri rulltobak och kryddade den med röd virginia, cigarrlöv och latakia. Det smakade bättre än vilken köpetobak som helst.

Den råtobaken som varit helt klart bäst att göra rulltobak av till cigaretter, och som jag har använt mig av i många år är pgw:s american blend. Men dom tog ju bort den i höstas helt utan förvarning så jag hann aldrig bunkra upp.
Den är iaf min absoluta favorit. Men vet bara att den innehöll virginia, burley och orientalisk tobak samt att den var smaksatt med en grundarom.

Som sagt jag köper enbart råtobak och gör min egna cigarettobak på och jag har flera olika sorter just nu men dom är inte smaksatta över huvudtaget. Och bara röka dom som dom är smakar inte så bra. Särskilt burleyn ger en aningen dålig smak.
Jag vet att burleyn ofta rostas om den ska användas som cigarett tobak, sen smaksätts den även med en chokladbaserad arom.

Men jag har iaf fått tag i en arom nu som förhoppningsvis är lämpad för burleytobak så det ska bli intressant att prova den. Men den är beställd från usa så jag hoppas den går igenom tullen bara utan några invändningar
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in