2018-05-22, 13:32
Avstängd
"Det var en av Sveaskogs skogsmaskiner som orsakade skogsbranden i Skommarmossen söder om Uttersberg utanför Skinnskatteberg." Uppenbarligen har man mycket svårt att lära sig

Hemvärnet är inkallat

https://www.svtplay.se/video/1809795...-00?start=auto
Citera
2018-05-26, 21:27
Medlem
Avva66s avatar
Det räcker med att det slår en gnista från en av kedjorna på däcken mot en sten, så startar en brand.
Citera
2018-05-27, 07:23
Medlem
Jag fick sms förra veckan om att det råder eldningsförbud i min kommun, konstant hög värme, noll regn har pågått i två veckor nu och fortsätter nästa vecka också, samtidigt vet jag att det kommer huggas ner skog ganska nära mitt boende, har mycket skog nära mig, börjar känna mig lite smått nervös, borde det inte vara förbud på skogsavverkning just den tidpunkten som det är alltför riskabelt med tanke på torka pga av regnbrist, hög konstant värme?
Kan förstå att skogsavverkarna har ett dilemma med att NÄR ska de avverka?
Vintern som var höll i sig ovanligt länge i år med svinkall kyla, när väl tjällossningen kom igång så orsakade den mycket stora skador, på nästan varenda liten grusväg du kan hitta i Värmland tex. så har det nu satts upp skyltar med att tunga fordon över en viss vikt EJ får köra där, för att inte orsaka ännu fler skador.
Så när ska dom kunna klara av sitt arbete med avverkning? För att undvika skogsbrand pga maskinen eller att vägarna förstörs ännu mer pga fordonets vikt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in