2019-07-31, 11:00
Bannlyst
Skulle inte Lada lägga ner hela sin verksamhet relativt snart i hela Europa eftersom de inte klarade avgaskraven.
Värt att tänka på vid köp av en Lada.
Citera
2019-07-31, 21:00
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Skulle inte Lada lägga ner hela sin verksamhet relativt snart i hela Europa eftersom de inte klarade avgaskraven.
Varför då? Bilar som är godkända kommer inte att förbjudas retroaktivt.
Citera
2019-07-31, 21:32
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Fördel: Lätta att skruva med!
Nackdel: Kräver en massa skruvande!
Citera
2019-07-31, 21:35
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Min vän i Tyskland köpte en sprillans ny Niva i år, hans gamla skulle kosta 6000€ att laga, han fick 4000€ för den och den nya kostade 10.000€

Niva importeras med dispens i max 1000 (tror jag det var) exemplar om året till Tyskland.
Citera
2019-07-31, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför då? Bilar som är godkända kommer inte att förbjudas retroaktivt.
Om inte Lada längre säljs i Europa kanske det blir svårare med service, reperationer och reservdelar. Sen kan de påverka andra handsvärdet kanske.
Citera
2019-07-31, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Min vän i Tyskland köpte en sprillans ny Niva i år, hans gamla skulle kosta 6000€ att laga, han fick 4000€ för den och den nya kostade 10.000€

Niva importeras med dispens i max 1000 (tror jag det var) exemplar om året till Tyskland.
1 jan 2021 ska de nya kraven i EU börja gälla så efter det datum får de inte längre säljas nybilar antar jag.
https://teknikensvarld.se/lada-lamnar-europa-klarar-inte-avgaskraven/
Citera
2019-07-31, 23:11
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
1 jan 2021 ska de nya kraven i EU börja gälla så efter det datum får de inte längre säljas nybilar antar jag.
https://teknikensvarld.se/lada-lamnar-europa-klarar-inte-avgaskraven/

Ryssarna själva då? Har de ens avgaskrav?
Citera
2019-07-31, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Ryssarna själva då? Har de ens avgaskrav?
Vet inte meb tror inte att Ryssland har några avgaskrav. Vad jag vet är ju inte direkt Ryssland kända för sitt fantastiska miljöarbete.
Senast redigerad av mazedaze 2019-07-31 kl. 23:22.
Citera
2019-07-31, 23:57
Medlem
Isnatts avatar
Känns ju som att det vore bra att åtgärda det som krävs för att kunna fortsätta sälja bilar i europa..
Citera
2019-08-01, 17:12
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Om inte Lada längre säljs i Europa kanske det blir svårare med service, reperationer och reservdelar. Sen kan de påverka andra handsvärdet kanske.
Knappast. Finns det en efterfrågan på reservdelar så kommer någon att tillverka reservdelar. Service och reparationer kan väl göras av Mekonomen, Meca, Ali Baba eller vem som helst. Sen är det inte alls säkert att bilförsäljningen hänger ihop med serviceorganisationen, se bara på SAAB, där las biltillverkningen (och givetvis då försäljningen) ner, men reservdelsorganisationen finns kvar.

Det är lite märkligt att folk tror att bara för att ett bilmärke inte längre tillverkas så kommer samtidigt alla reservdelar utplånas från jordens yta. Ta som exempel VW T1, även om nu VW finns kvar så tror jag ändå att det går att bygga i princip en hel bil av delar som inte kommer från VW.
Citera
2019-08-01, 19:40
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Knappast. Finns det en efterfrågan på reservdelar så kommer någon att tillverka reservdelar. Service och reparationer kan väl göras av Mekonomen, Meca, Ali Baba eller vem som helst. Sen är det inte alls säkert att bilförsäljningen hänger ihop med serviceorganisationen, se bara på SAAB, där las biltillverkningen (och givetvis då försäljningen) ner, men reservdelsorganisationen finns kvar.

Det är lite märkligt att folk tror att bara för att ett bilmärke inte längre tillverkas så kommer samtidigt alla reservdelar utplånas från jordens yta. Ta som exempel VW T1, även om nu VW finns kvar så tror jag ändå att det går att bygga i princip en hel bil av delar som inte kommer från VW.
Stämmer nog till stora delar!
Har dock en kollega som har en T4 -92 och lokala VW återförsäljaren har uppenbarligen inte klarat få fram vissa delar (kommer tyvärr inte ihåg vad) till den...
Citera
2019-08-03, 15:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem