• 1
  • 2
2018-05-21, 18:19
Medlem
GormDenGamles avatar
Hej!

Min far sitter med en dålig pension. Och att hyra idag, är både dyrt och onödigt. Därför funderar jag på att köpa mig en lägenhet som han kommer att hyra av mig.

Då jag inte är bevandrad inom bidrag, så undrar jag; kan han få bostadsbidrag?
Citera
2018-05-21, 18:28
Medlem
Ja - om du får hyra ut. Många bostadsrättsföreningar kräver att boende åtminstone är "delägare", typ minst 10%. Att du sen är hans son ska ur bidragsynpunkt inte spela någon roll.
Citera
2018-05-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeiligeMakkaroni
Ja - om du får hyra ut. Många bostadsrättsföreningar kräver att boende åtminstone är "delägare", typ minst 10%. Att du sen är hans son ska ur bidragsynpunkt inte spela någon roll.

Nej, men bostadstillägg.
Citera
2018-05-21, 19:39
Medlem
OK alltså inget bidrag, tur det, ett bidrag mindre - tack för updaten.
Citera
2018-05-21, 20:11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeiligeMakkaroni

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej, men bostadstillägg.

Det där med att föreningarna kräver det, visste jag. Därför har jag även varit inne på ett fritidsboende/stuga.

Tack för svar!
Citera
2018-05-21, 21:48
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om du har råd att köpa en lägenhet så kan du väl lika gärna hjälpa din far ekonomiskt istället.
Citera
2018-05-21, 21:50
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Om du har råd att köpa en lägenhet så kan du väl lika gärna hjälpa din far ekonomiskt istället.

Jag tror nog att det är precis det TS tänker göra, och låta kommunen hjälpa till med köpskillingen...
Citera
2018-05-21, 21:58
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr

Jag låter honlm ekonomiskt genom att bo billigt.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Jag tror nog att det är precis det TS tänker göra, och låta kommunen hjälpa till med köpskillingen...

Citera
2018-05-21, 22:14
Medlem
cyber_zekes avatar
Tänk på att du kan inte ta för mycket hyra (för att han skall för ett högre tillägg), för då får du betala skatt på inkomsten. Kommer inte riktigt ihåg var gränsen går, men har för mig att den ligger på 40-50,000 om året som du får hyra ut skattefritt. Det kan i så fall kanske bli att hyran är för låg för att han skall få hyrestillägg.
Citera
2018-05-21, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Tänk på att du kan inte ta för mycket hyra (för att han skall för ett högre tillägg), för då får du betala skatt på inkomsten. Kommer inte riktigt ihåg var gränsen går, men har för mig att den ligger på 40-50,000 om året som du får hyra ut skattefritt. Det kan i så fall kanske bli att hyran är för låg för att han skall få hyrestillägg.
Schablonavdraget ligger på 40 000 kr. Men sedan får ju TS naturligtvis dra av ytterligare för avgiften till föreningen.
Citera
2018-05-21, 23:08
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke

Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Schablonavdraget ligger på 40 000 kr. Men sedan får ju TS naturligtvis dra av ytterligare för avgiften till föreningen.

Vi säger att jag köper ett fritidshus/stuga, där kommunala avgifter och lån landar på 4.000 kr/mån. Kan då jag och min far skriva ett kontrakt på att han betalar 6.500 kr. utan att jag får skatta något extra (eller andra utgifter)?
Han bör ju då få ett högre bostadstillägg. Eller har jag fel?
Citera
2018-05-22, 06:06
Medlem
cyber_zekes avatar
Nu är jag inte så insatt i det att jag kan säga vad som funkar, jag hade kollat avdragsmöjligheterna med skatteverket, det är dem som som kan ge ett korrekt svar. När du vet vad du kan dra av, vet du ju också vad du kan ta i hyra, när du vet det, får du reda på hur mycket tillägg som din fak kan få. Dessvärre tror jag att systemet är byggt så att du får svårt att tjäna på det, i och med att du har gränsen på 40,000kr skattefritt om året, jag tror att det blir för lite hyra för att din far skall kvalificera sig för tillägg...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in