• 1
  • 2
2018-05-21, 00:38
Medlem
Nu är det så att jag fått påminnelse för att svara på hur jag räknat på milavdrag och lite annat.
Jag tog i lite för mycket i milavdrag samt hade dubbel bosättning när jag bodde hos en vän.
Så ja jag har överdrivet med 20.000 kr på deklarationen totalt och undrar hur jag lindrigast kommer undan utan att bli granskad eller få skattetillägg.

Ska jag skita i att svara eller vad ska jag göra?
Citera
2018-05-21, 00:54
Medlem
Flaskhalsats avatar
Det är bara att dra till med hur du beräknat det. Du kommer i värsta fall få det nekat och ditt avdrag kommer inte att ge dig något skattetillägg.
Citera
2018-05-21, 00:54
Medlem
4yoonlys avatar
Tror skatteverket enbart och oftast anställer så kallade "paragrafryttare" så jag tror inte ett "icke svar" gör dig någon nytta egentligen. Hade det gjort det så hade nog varit mer regel en än undantag att dra av på skatten... och jag tror inte det är en regel i Sverige trots allt...

Hade det varit jag hade jag skickat ett ursäktande brev och bara sagt att du räknade fel... och sedan skrivit de rätta värdena (är det dock inget avdrag alls... så blir det ju lite problematiskt och då du väl använda en annan ursäkt)...
Citera
2018-05-21, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Tror skatteverket enbart och oftast anställer så kallade "paragrafryttare" så jag tror inte ett "icke svar" gör dig någon nytta egentligen. Hade det gjort det så hade nog varit mer regel en än undantag att dra av på skatten... och jag tror inte det är en regel i Sverige trots allt...

Hade det varit jag hade jag skickat ett ursäktande brev och bara sagt att du räknade fel... och sedan skrivit de rätta värdena (är det dock inget avdrag alls... så blir det ju lite problematiskt och då du väl använda en annan ursäkt)...

hade 8.9 mil enkel väg till jobbet i ca 180 arbetsdagar så jo jag har rätt till avdraget men har väl överdrivet med några dagar, dock har jag inget bra svar till hur jag räknat för dubbel bosättning då det egentligen är oriktigt så jag vet inte hur jag ska göra, antigen 1 be om ursäkt eller 2 inte svara alls o gå miste om hela stycket istället? behöver mer tips tack
Citera
2018-05-21, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det är bara att dra till med hur du beräknat det. Du kommer i värsta fall få det nekat och ditt avdrag kommer inte att ge dig något skattetillägg.

det låter nästan mer som i bästa fall än i värsta fall?
Citera
2018-05-21, 01:06
Medlem
Ett tips, som dock redan är försent, att du borde tänkt på att skatteverket läser flashback också.
Citera
2018-05-21, 01:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulken2010
hade 8.9 mil enkel väg till jobbet i ca 180 arbetsdagar så jo jag har rätt till avdraget men har väl överdrivet med några dagar, dock har jag inget bra svar till hur jag räknat för dubbel bosättning då det egentligen är oriktigt så jag vet inte hur jag ska göra, antigen 1 be om ursäkt eller 2 inte svara alls o gå miste om hela stycket istället? behöver mer tips tack

Skriv ner dina uträkningar på ett papper och skicka till till skattmasen. Observera att reglerna för att kunna dra av bil till-från jobbet är jäkligt "dåliga", man måste tjäna mer än två timmar per dag enkel väg för att få bilavdraget. Sedan försvinner de första 11.000 i "karens" om nu avdraget skulle mot förmodan gå igenom. Om du dragit av dubbel bosättning om du bott hos kompis, och du inte haft några hyresutgifter (kvitton som kan styrka utläggen) får du i alla fall dra av schablonbeloppet. Du får googla själv efter schablonbeloppet.
Citera
2018-05-21, 01:11
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:

Hur långt man har till jobbet är enbart ett av kriterierna:

Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
Du kan bara få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

På svenska innebär det att om du har 30 mil till jobbet, du kan köra dit på 3h och tåget tar 3h45m så är du inte berättigad till avdraget över huvudtaget.

Du har även räknat fel på ditt avdrag nu när jag kollar efter. Har du 8,9 mil till jobbet enkel resa betyder det 17,8 mil om dagen, på 180 arbetsdagar innebär det 3204 mil, avdraget är 18,5 kronor per mil så ditt avdrag blir alltså 59274 kronor där du får dra av 47274 kronor.
Citera
2018-05-21, 01:12
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Har aldrig råkat ut för detta själv så jag kan ju inte svara exakt hur du skall göra...
Men detta "lite annat" som du nämner... vad är detta? mil och dubbelbostad?

Antar att dom granskat din deklaration och bedömt den som icke trovärdig (med de data dom fått och vad dom räkna efter detta).
Jag förstår om du gjort fler fel att det blir mer knepigt (speciellt om du gjort detta i flera år också...).

Men risken är ju att du inte får något avdrag godkänt om du inte svara dem antar jag. Och jag får också anta (har inte hänt mig ännu dock :-) att det du riskerar är få en ännu större smäll nästa deklaration. Samt en extra koll osv...

Jag tycker att du skall "come clean" och säga något typ... att du har haft dubbelbostad innan och högre milantal innan och du gjorde bara "likadant" som förra året typ... men det blev lite fel tyvärr.

Ja vad fan vet jag... Jag tror dock starkt att inte svara på "varför" så blir inte saken bättre.
Citera
2018-05-21, 01:39
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hur långt man har till jobbet är enbart ett av kriterierna:

Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
Du kan bara få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

På svenska innebär det att om du har 30 mil till jobbet, du kan köra dit på 3h och tåget tar 3h45m så är du inte berättigad till avdraget över huvudtaget.

Du har även räknat fel på ditt avdrag nu när jag kollar efter. Har du 8,9 mil till jobbet enkel resa betyder det 17,8 mil om dagen, på 180 arbetsdagar innebär det 3204 mil, avdraget är 18,5 kronor per mil så ditt avdrag blir alltså 59274 kronor där du får dra av 47274 kronor.

Det här avdraget stämmer om TS har pendlat.

Men TS har ju dessutom dragit av för dubbelt boende och man kan väl inte dra resor och dubbelt boende samtidigt?

Då är det väl bara ersättning för en hemresa i veckan?

Det verkar vara många som fuskar med sina avdrag, jobbade ihop med några som samåkte men ändå tog alla ut avdrag som om de kört själva.
Citera
2018-05-21, 01:41
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det här avdraget stämmer om TS har pendlat.

Men TS har ju dessutom dragit av för dubbelt boende och man kan väl inte dra resor och dubbelt boende samtidigt?

Då är det väl bara ersättning för en hemresa i veckan?

Det verkar vara många som fuskar med sina avdrag, jobbade ihop med några som samåkte men ändå tog alla ut avdrag som om de kört själva.

Jag vet inte, han skriver det ena och det andra, vad vill han ens ha svar på? Jag svarade på det ena i alla fall.
Citera
2018-05-21, 01:44
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag vet inte, han skriver det ena och det andra, vad vill han ens ha svar på? Jag svarade på det ena i alla fall.

TS undrade hur han skulle förklara sej till skatteverket då han fuskat med avdragen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in