Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-27, 01:32
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Nja, gasol eller främst propangas är ett alldeles utmärkt kylmedium. Det används dessutom som sådant i många applikationer som t.ex. kylskåp och luftkonditionering med beteckningen R290a.

Invändningar mot propan i AC-system brukar bestå i att man menar att en brandfarlig gas är riskfylld att använda i en bil, och det är iofs riktigt i teorin. Men i praktiken måste man t.ex uppnå ett stökiometriskt förhållande med syre för att en brandrisk ska uppstå, och med de väldigt små mängder propan det handlar om är den risken väldigt liten. Betydligt värre att köra omkring i en husbil med en eller flera gastuber.

Nej, att man måste uppnå ett stökiometriskt förhållande med syre för att brandrisk ska uppstå stämmer inte alls. Så fort du går över den lägre brännbarhetsgränsen så föreligger risk för brand, vilken för propan är ca 2,1 volymprocent.

Det handlar inte heller om väldigt små mängder utan uppåt 1 kg kylmedel i en bil. I frysar/kylar för hemmabruk så använder man vanligtvis R600, och max 60 gram (150 gram i kommersiella kylar/frysar). Denna mängd kombinerat med volymen hos ett typiskt rum där kylen/frysen är placerad innebär att vid ett läckage så kommer gasen snart spridas så att den lägre brännbarhetsgränsen underskrids. För den betydligt större mängden kylmedel i bilen kombinerat med den förhållandevis lilla volymen hos en bilkupé så når man med lätthet över den lägre brännbarhetsgränsen vid ett läckage. Därtill så är en bil full med potentiella antändningskällor, och vid en olycka så är risken stor att man drabbas av en läcka i motorrummet då kondensorn sitter helt oskyddat.

Föga förvånat så godkänner inga tillverkare av mobila luftkonditioneringar användning av brännbara kolvätekylmedel, tvärtom så avråder man starkt från detta och i USA så är det numera olagligt att använda dessa i bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Är väl inte så populärt på verkstäderna när de får gasol inblandat i sina ac apparater, "för gör det självaren" så sålde biltema förra året helt ren 134a som kylspray till riktigt lågt pris.

R134a säljs inte längre, den är ersatt av R1234yf.
Citera
2018-05-27, 10:26
  #26
Medlem
PlutoJs avatar
Okej. Propan i AC:n är en dålig idé, men som köldmedium är det synnerligen effektivt.
Citera
2018-07-19, 10:33
  #27
Medlem
elektronikfreaks avatar
Tack för alla svar och tips!

Tänkte börja med att försöka fylla på med köldmedel. Behövs verkligen nu i den tropiska värmen. Frågan jag har idag är - tror ni att detta köldmedium skulle passa?

450 gram R134A - 379 kronor:
http://www.fylldinac.nu/home/58-premium-kit-1-burk.html
Citera
2018-07-19, 11:05
  #28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Tack för alla svar och tips!

Tänkte börja med att försöka fylla på med köldmedel. Behövs verkligen nu i den tropiska värmen. Frågan jag har idag är - tror ni att detta köldmedium skulle passa?

450 gram R134A - 379 kronor:
http://www.fylldinac.nu/home/58-premium-kit-1-burk.html
Det är, som tidigare påpekats, inte r134a i burken utan gasol.
Citera
2018-07-19, 16:19
  #29
Medlem
Enydrions avatar
Enda gången på 20 år AC fungerade dåligt, berodde på att remmen till generatorn och AC och nåt mera? var för löst spänd så den slirade...
Citera
2018-07-26, 19:52
  #30
Medlem
Ett relä kanske om den är heldöd
Citera
2018-07-26, 20:18
  #31
Medlem
När jag tänker efter noga nu, det var länge sedan man hade manuell AC, så måste fläkten vara på för att AC:n ska starta!
Citera
2018-07-26, 20:36
  #32
Medlem
zoombos avatar
Många förståsigpåare här ser jag...men vissa har någorlunda koll.
Alla AC-system i bilar läcker. Mer eller mindre. En tryckvakt som kollar trycket i systemet gör att det blir omöjligt att starta kompressorn om trycket är för lågt.
Börja med att "dutta" på ventilen för påfyllningen. Finns det något tryck där öht? Finns det tryck brukar en s k toppfyllning á lá fylldinacnu funka ypperligt.

Diskussionen om propanets vara eller inte vara återkommer varje sommar. Jag kör själv omkring med 22kg(!) propran i min husbil! Hur vågar jag? Säg det. Jag fattar väl inte bättre. Tycker diskussionen är fånig, det funkar och innebär inga egentliga ökade risker. Kör! (Har även 80 liter högexplosivt bränsle i tanken, s k bensin - bara en sån sak...)
Citera
2018-07-26, 23:51
  #33
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Diskussionen om propanets vara eller inte vara återkommer varje sommar. Jag kör själv omkring med 22kg(!) propran i min husbil! Hur vågar jag? Säg det. Jag fattar väl inte bättre. Tycker diskussionen är fånig, det funkar och innebär inga egentliga ökade risker. Kör! (Har även 80 liter högexplosivt bränsle i tanken, s k bensin - bara en sån sak...)
Möjligtvis kan en invändning vara att gastuberna i din husbil (och min husvagn) är väldigt kraftiga och tål mycket kraftigt våld. Dessutom är de kopplade till säkerhetsventiler, reduceringsventiler m.m. för att ytterligare minska risken för explosion. Men då rör det sig ju om 10-11 kg gas/tub! Mycket, mycket mer än i en vanlig bil-AC som normalt håller ca 500 g köldmedium.

Potentiella antändningskällor i motorrummet? Jo. Värme, tryck, elektricitet för att inte tala om explosionsmotorn! Nåja, om jag krockar med min bil är knappast 450 gram propan/butangas den störst risken. R134a bildar mycket giftiga klorgaser vid kontakt med eld, inte heller bra. Det nya köldmediet, R1234y är inte heller så mysigt:
http://www.mestmotor.se/automotorspo...som-stridsgas/
Det blir dessutom brandfarligt och explosivt när det blandas med kompressoroljan i AC-kompressorn. Ooops!
Citera
2018-07-26, 23:56
  #34
Medlem
dovAkins avatar
Lagade min AC i förrgår. 5000 kostade det för kondensorn var paj och läckte...
Citera
2018-07-27, 18:04
  #35
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
När jag tänker efter noga nu, det var länge sedan man hade manuell AC, så måste fläkten vara på för att AC:n ska starta!
Det är sant. På min bil från 07 måste fläkten vara på för att kompressorn skall starta.
Försöker man utan så tänds inte lampan utan den slocknar så fort man släpper knappen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback