Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan112
Hej! Jag har funderat över det här ett tag, om allt har en anledningen. Allt man gör, alla val i livet, människor du möter osv osv. För mig kan det kännas så, när jag var mindre var jag väldigt pratsam och framåt på ett annat sätt, nu är jag mer tyst osv ( inte tyst men inte lika pratsam och galen som då ). Det jag undrar är om det är förbestämt nästan, att sånt här ska ske. Det känns nästan som det, allt är förbestämt. Då menar jag vilka du möter, val av skola, relationer, jobb,studier osv. Hur är livet egentligen, är det verkligen så? På något sätt tror jag det
Om det är förutbestämt eller har en anledning är väl två olika saker. Med anledning avser jag då att ordet tolkas som syfte. Tolkar jag ordet som orsak blir svaret annorlunda.
Syfte tror jag inte på, inte på något övermänskligt i alla fall.
Ja den där frågan lär väl aldrig kunna besvaras.
Du känner att du i en situation har fri vilja att välja mellan A och B. Då kan det ju inte vara förutbestämt?
Å andra sidan kanske det var det då dina tankeprocesser är kemiska och den kemin du hade i hjärnan vid tillfället gjorde att du valde det du gjorde. Hade man kunnat studera denna kemiska process i detalj skulle man kunnat ha förutsett vad ditt "fria" beslut skulle bli innan du tog det.