• 1
  • 2
2018-05-20, 10:04
Medlem
Hej! Jag har funderat över det här ett tag, om allt har en anledningen. Allt man gör, alla val i livet, människor du möter osv osv. För mig kan det kännas så, när jag var mindre var jag väldigt pratsam och framåt på ett annat sätt, nu är jag mer tyst osv ( inte tyst men inte lika pratsam och galen som då ). Det jag undrar är om det är förbestämt nästan, att sånt här ska ske. Det känns nästan som det, allt är förbestämt. Då menar jag vilka du möter, val av skola, relationer, jobb,studier osv. Hur är livet egentligen, är det verkligen så? På något sätt tror jag det
Citera
2018-05-20, 10:29
Medlem
Nej, ingenting som händer gör det av en mening eller för att det är uttänkt av en högre makt. Allt är rena tillfälligheter.
Citera
2018-05-20, 10:58
Medlem
Är det inte samma sak?
Citera
2018-05-20, 11:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Skickar över tråden till ett mer passande delforum:

Psykologi: allmänt ———> Filosofi

/Mod
Citera
2018-05-20, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan112
Hej! Jag har funderat över det här ett tag, om allt har en anledningen. Allt man gör, alla val i livet, människor du möter osv osv. För mig kan det kännas så, när jag var mindre var jag väldigt pratsam och framåt på ett annat sätt, nu är jag mer tyst osv ( inte tyst men inte lika pratsam och galen som då ). Det jag undrar är om det är förbestämt nästan, att sånt här ska ske. Det känns nästan som det, allt är förbestämt. Då menar jag vilka du möter, val av skola, relationer, jobb,studier osv. Hur är livet egentligen, är det verkligen så? På något sätt tror jag det

Allt är determinerat, så på det sättet har det en anledning. Däremot finns det inget högre syfte.
Citera
2018-05-20, 12:04
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan112
Om det är förutbestämt eller har en anledning är väl två olika saker. Med anledning avser jag då att ordet tolkas som syfte. Tolkar jag ordet som orsak blir svaret annorlunda.
Syfte tror jag inte på, inte på något övermänskligt i alla fall.
Ja den där frågan lär väl aldrig kunna besvaras.
Du känner att du i en situation har fri vilja att välja mellan A och B. Då kan det ju inte vara förutbestämt?
Å andra sidan kanske det var det då dina tankeprocesser är kemiska och den kemin du hade i hjärnan vid tillfället gjorde att du valde det du gjorde. Hade man kunnat studera denna kemiska process i detalj skulle man kunnat ha förutsett vad ditt "fria" beslut skulle bli innan du tog det.
Citera
2018-05-20, 12:42
Medlem
Enligt mitt sätt att se så är ditt liv absolut inte förbestömt och allt händer som det är "förutspått". Det finns 1)slumpen, 2)egna valet, 3)det undermedvetna som vill skydda dig som signalerar saker hela tiden, 4)och sen finns möjligheten till ev påverkan av yttre krafter.

Det man bör focusera på för att må bra och göra bra val för en själv är att till fullo inse att man i varje situation i liver har val att göra, och det kommer både på kort sikt och lång sikt påverka dig massivt i hur du mår och hur du lyckas med dina mål och hur lycklig du är. Finns en fara i att tro att allt är förutbestämt som kan innebära att man inte bryr sig om vad som händer i den utsträckning man borde och därmed missar unika chanser och möjligheter i livet.

Kärlek till er alla.

Kram.
Citera
2018-05-20, 16:16
Medlem
Senapstjuvens avatar
Nej, ingenting är förutbestämt
Citera
2018-05-20, 18:03
Medlem
arekbar93s avatar
Hej~
Nej - när en människ står inför svåra situationer i sina liv säger de"att allt händer av anledning"". för det blir enklare att hantera t.ex ett trauma en katastrof finanskris sjukdom död jordbävning. det svårare att erkänna att hemska saker sker av en tillfällighet, olycka eller slump... men det är sanningen.
Citera
2018-05-20, 18:54
Medlem
exquisitelys avatar
Mycket sker i mer eller mindre direkta samband till val man gör, s.k händelsekedjor. En del inträffar genom långsiktig planering, annat styrs av mer impulsiva infall.
Citera
2018-05-20, 19:37
Medlem
Frågan är så vittomfattande att den är meningslös. Förutbestämt med avseende på vad, och under vilka variabla parametrar? Om vi antar att vi körde ditt liv i repris alltifrån befruktningen med minsta molekylrörelse bevarad? Eller om vi tänker oss att du istället råkat födas med exakt samma genuppsättning i Bangladesh, eller på 1300-talet? Eller att du fötts på den plats och tid du faktiskt gjorde, och av samma föräldrar, men med gener från en annan spermie som befruktade din mammas ägg?
Citera
2018-05-20, 21:51
Medlem
Jag kan berätta vad min häxa har berättat om livet för mig.

När man dör går man över till "andra sidan", där väntar anhöriga som dött sedan tidigare och som tar hand om en, visar runt etc. Sedan utvecklas man där, studerar om man vill det eller helt enkelt vilar och har det bra tills det är dags att födas igen. Du bestämmer, tillsammans med din andlige vägledare, när det är dags att gå ner till Jorden igen. Ni skriver ett slags kontrakt (som på Jorden innebär ödet) som du inte kan bryta. När konstellationen (astrologiskt) är den rätta så att du får den personlighet, talanger och utmaningar som du redan valt (du väljer även dina föräldrar, syskon, partners och även andra som du får en relation till som påverkar dig på gott och ont). Du väljer också födelseplats och födelseklockslag.

Innan du föds har du helt och hållet din fria vilja, även om din andlige vägledare försöker att få dig att inte försöka klara av så många karmaskulder som du skulle vilja (vi försöker alla ta på oss för mycket i hopp om att alla till slut är avklarade och man är befriad från att födas åter till denna planet).Men när du fötts råder ödet, det enda du kan påverka sedan är hur och när, men inte var och vad.

Senast redigerad av Spark7 2018-05-20 kl. 21:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in