Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 02:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vid alla kortköp, förutom med Klarna där du kan välja antalet dagar, dras pengarna direkt oavsett var du är. Går det inte att betala via PayPal på sidan du är på? Ibland tar vissa butiker checkar men det är ju ett enormt bök att skicka sådant över halva jordklotet.

PayPal är ett alternativ som sidan erbjuder. Skulle det vara någon legitimitetsindikator menar du? Jag kan ingenting om detta.
Citera
2018-05-20, 02:24
  #14
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
PayPal är ett alternativ som sidan erbjuder. Skulle det vara någon legitimitetsindikator menar du? Jag kan ingenting om detta.



PayPal har köparskydd som du kan läsa mer om i länken:
https://www.paypal.com/se/home
Citera
2018-05-20, 02:47
  #15
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Neeej. Jag frågar om de rättsliga förutsättningarna för organiserade bedragare. Jag frågar igen: är det inte så att "företag" som inte är registerade i Sverige kan göra vad fan de vill med en blåögd konsument utomlands utan några rättsliga följder? För mig kan inte svaret vara något annat än ja, det kan de.

Jag vet inte varför jag ställer en fråga som jag redan kan svaret till..
Det stämmer faktiskt. Resten av världen älskar att lura svenskar och att snylta oss på pengar. Men du får chansa helt enkelt eller googla på företaget. 600 kr är inte så mycket. Är det ett känt företag så kommer dem inte att lura dig. Betalar man med kort så dras alltid pengarna direkt.
Citera
2018-05-20, 02:49
  #16
Medlem
kumlafucker84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Inget fakturaalternativ, endast kortbetalning. Kortbetalning sker direkt när varan beställs. Butiken har säte i flera europeiska länder (kan de därmed kringgå bedrägeri i Sverige?).

Finner inga omdömen om butiken online, inget skriveri om butiken online.

Massvis med verbala försäkringar om trygg beställning utan någon konkret garanti för detta.

Det gäller en vara på 600 kr. Vågar man chansa?

Är det normalt att en onlinebutik drar pengar så fort en beställning görs?
Om det endast är kortbetalning så finns det 2 anledningar. Antingen vill dem lura folk eller så vill dem inte att massa folk är skyldiga dem pengar.
Citera
2018-05-20, 02:58
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Det stämmer faktiskt. Resten av världen älskar att lura svenskar och att snylta oss på pengar. Men du får chansa helt enkelt eller googla på företaget. 600 kr är inte så mycket. Är det ett känt företag så kommer dem inte att lura dig. Betalar man med kort så dras alltid pengarna direkt.

Fast nu är det inget som säger att dessa inte är svenskar också, som numera bor i ett annat land och bedriver svenska sidor.

Jag har skaffat paypal nu. Som värst blir jag bara blåst på summan för varan. Jag är villig att ta den risken.
Citera
2018-05-20, 07:19
  #18
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Om det endast är kortbetalning så finns det 2 anledningar. Antingen vill dem lura folk eller så vill dem inte att massa folk är skyldiga dem pengar.
Vilket skitsnack. Har du t.ex. aldrig handlat i en butik utanför Sverige?

Fakturor kan innebära en hel del administration och merjobb. Det kan finnas företag som inte prioriterar fakturaköp av den anledningen.


Dessutom så är det inte precis enkelt att ha internationell fakturering. Jag har aldrig någonsin hört talats om någon sida som har det.


TS:
En god tumregel är att kolla så att sidan har ett giltigt SSL-certifikat; D.v.s. att sidan kör https. Det är givetvis inte det enda man ska kolla på, men det är en god vana.

Man bör också se till så att kortuppgifterna skickas till en pålitlig tredjepart, och inte butiken självt.

Och söka efter butikens namn för att se vad folk skriver
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-05-20 kl. 07:28.
Citera
2018-05-20, 07:49
  #19
Moderator
yz44s avatar
Som alltid är det en bedömningsfråga, känns sidan seriös, är priserna rimliga osv. Lite underligt att du inte finner mer information om dem på nätet, kontrollera bolagsregister i det aktuella landet så att de finns på riktigt. Finns det kontaktinformation (e-post och telefonnummer) så försök att verifiera dessa genom att maila en fråga och kontrollera nummer.
Citera
2018-05-20, 09:32
  #20
Medlem
PPOSSAs avatar
Jag skulle inte våga beställa tror jag-- Att få möjligheten till att kunna välja faktura så känner jag mig mycket säkrare, även fast jag inte alla ggr skulle välja det!
Citera
2018-05-20, 09:43
  #21
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det gör de flesta när det är kortköp.
Är det inte så att de "reserverar" beloppet så de vet att pengarna finns där när de faktiskt drar pengarna?
Citera
2018-05-20, 10:01
  #22
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
PayPal är ett alternativ som sidan erbjuder. Skulle det vara någon legitimitetsindikator menar du? Jag kan ingenting om detta.

Paypal innebär ett näranog hundraprocentigt skydd för köparen, sålönge varan som säljs är tillåten enligt paypals villkor. Om varan inte är tillåten så,är det instället cirka 0% skydd för köparen.
Citera
2018-05-20, 10:39
  #23
Moderator
vhes avatar
OK, bara för att en dator är inblandad på ett hörn så blir det inte IT-säkerhet.

IT-säkerhet: allmänt --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2018-05-20, 11:50
  #24
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Betala med kreditkort, alltså ett kort som inte är kopplat till ditt bankkonto utan där du får en faktura varje månad på inköpen som gjordes föregående månad.

Använder du ett sådant kort så kan du ställa samma krav på kortutgivaren/banken som du kan göra på säljaren. Då får banken ta fajten med säljaren om det skulle bli strul.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback