• 1
  • 2
2018-05-19, 23:33
Medlem
Ballickers avatar
Jag letar efter en ny liten kattunge, och eftersom jag bara vill ha en så är katthem inte ett alternativ (de flesta, åtminstone där jag bor, kräver att man tar minst två st).

Kollar man på Blocket så är det helt hutlösa priser. Blandras/bondkatter för 3000 kr. 4000 kr. 5000 kr. FÖR BONDKATTER!

Jag kan absolut betala en tusenlapp men mer än så tycker jag är löjligt. Sist jag köpte kattunge var det tal om typ ett par hundra som symbolisk summa. Varför är det så dyrt? Eller är det inte högsäsong än?
Citera
2018-05-19, 23:36
Medlem
Hög efterfrågan möjligtvis...
eller så är ju de här försäkringarna, avmaskinen etc dyr. Men en ful liten äckelkatt som bondkatter borde inte kosta så mycket
Citera
2018-05-19, 23:45
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Jag letar efter en ny liten kattunge, och eftersom jag bara vill ha en så är katthem inte ett alternativ (de flesta, åtminstone där jag bor, kräver att man tar minst två st).

Kollar man på Blocket så är det helt hutlösa priser. Blandras/bondkatter för 3000 kr. 4000 kr. 5000 kr. FÖR BONDKATTER!

Jag kan absolut betala en tusenlapp men mer än så tycker jag är löjligt. Sist jag köpte kattunge var det tal om typ ett par hundra som symbolisk summa. Varför är det så dyrt? Eller är det inte högsäsong än?

När du skriver dom priserna tänker jag jag kan till 90% säga att annonsen innehåller:

Citat:
Kattunge långhårig blandning av bondkatt och norsk skogskatt (det heter skogkatt) eller annan valfri långhårig typ av katt.
Eller någon annan konstig korsning.

Mitt råd: stöd inte dom idioterna.
Dom försöker göra pengar på vanliga bondkatter men försöker få det att låta finare.

Det du ska leta efter: kattunge som är vaccinerad och kollad av veterinären och försäkrad är ett plus samt över 12 veckor.
Kan då kosta någon 1000. Men allt annat sådant som jag skrev ovan är inget man ska stötta. Eller blocketkatter är egentlige inget man ska stötta enligt mig. Men jag beskriver det mer kloka alternativet att leta efter
Citera
2018-05-19, 23:50
Medlem
Ballickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Mitt råd: stöd inte dom idioterna.
Dom försöker göra pengar på vanliga bondkatter men försöker få det att låta finare.

Det du ska leta efter: kattunge som är vaccinerad och kollad av veterinären och försäkrad är ett plus samt över 12 veckor.
Kan då kosta någon 1000. Men allt annat sådant som jag skrev ovan är inget man ska stötta. Eller blocketkatter är egentlige inget man ska stötta enligt mig. Men jag beskriver det mer kloka alternativet att leta efter
Haha ja det är exakt vad det står. Tänker inte betala så mycket för nåt som inte är en raskatt.

Var skulle du hitta kattungar förutom på Blocket? Respekt till de som köper från katthem, men jag har längtat efter just en kattunge i 10 år nu (haft en gammal kisse länge, som gick bort för några månader sen). Och att ta två st är inte ett alternativ tyvärr.
Citera
2018-05-20, 00:01
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Haha ja det är exakt vad det står. Tänker inte betala så mycket för nåt som inte är en raskatt.

Var skulle du hitta kattungar förutom på Blocket? Respekt till de som köper från katthem, men jag har längtat efter just en kattunge i 10 år nu (haft en gammal kisse länge, som gick bort för några månader sen). Och att ta två st är inte ett alternativ tyvärr.

Så vad är problemet? är du snål? är du fattig? du kanske inte ska ha en katt om du tycker den är en kostnad?

Antar att du är från något betongghetto, på landet så kan man med kontakter få en bondkatt (som är minst lika trevlig som en raskatt) för en hundring bara man lovar att man ger den ett riktigt hem.
Citera
2018-05-20, 00:03
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:

Är synsk.
Men som sagt det är bara pengagiriga idioter som vill ha pengar som gör dessa annonser. Jag avskyr att man gör så.
Stötta aldrig sådana personer. (Ville säga det ytterligare en gång så folk förstår)

Ja det är ju konstigt att dom vill att man ska ta två. Det finns inga andra katthem i närheten av dig som inte har det kravet?
För dom kattungarna är ju allt: kollade, märkta, kastrerade osv.

Du skulle ju annars kunna göra en annan sak. Vara jourhem. Visst att det är ofta katter som är vuxna. Men då skulle du ju kunna ha katt i väntan på en kattunge som kanske passar.

Jag litar som sagt inte på folk privatpersoner som säljer bondkatter. Om jag själv inte känner dom.

Men jourhem kan vara minst lika givande.

Kanske inte svaret du ville ha. Men det är ett alternativ. Som är givande och hjälper katter.
Citera
2018-05-20, 00:08
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbtjyven73
Så vad är problemet? är du snål? är du fattig? du kanske inte ska ha en katt om du tycker den är en kostnad?

Antar att du är från något betongghetto, på landet så kan man med kontakter få en bondkatt (som är minst lika trevlig som en raskatt) för en hundring bara man lovar att man ger den ett riktigt hem.

Ts reagerade ju på priserna. Och det är rätt.
För som jag skrev ovan sitter folk och säljer vanliga bondkatter som dom påstår är någon fräsig ras.
Och sådana är inte värda att stötta alls.
Dom bluffar ju bara. Dom har ibland inte ens gjort det man bör göra. Besiktning och sådant.

Ne det är avgrunden av detta med katter och sk "avel".
Det finns nog med hemlösa katter att ha hand om.
Citera
2018-05-20, 00:10
Medlem
SveaBaners avatar
Om du har några bönder i ditt område kan du åka och kolla med dem.
Har en polare vars far är bonde och han kastar i princip bort kattungar, till de han känner ger han de gratis.
Till okända så ser han till att katterna kommer få det bra och tar något som en tjuga per katt.
Citera
2018-05-20, 00:13
Medlem
Gubbtjyven73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ts reagerade ju på priserna. Och det är rätt.
För som jag skrev ovan sitter folk och säljer vanliga bondkatter som dom påstår är någon fräsig ras.
Och sådana är inte värda att stötta alls.
Dom bluffar ju bara. Dom har ibland inte ens gjort det man bör göra. Besiktning och sådant.

Ne det är avgrunden av detta med katter och sk "avel".
Det finns nog med hemlösa katter att ha hand om.

Nu är det så enkelt att marknaden bestäms av vad en köpare tycker att produkten är värd.
Att hjärndött folk betalar höga summor för renrasighet är bara statusjagande att man anser att bondkatter är skräp tillhör samma efterblivna resonemang.
Jag skulle lätt betala en eller ett par tusen för vilken katt som helst om den är veterinärbesiktad och är frisk.
Det som INTE är friskt är folk som tycker att djur ska bedömas efter rasrenhet och samtidigt röstar på mp eller v.
Citera
2018-05-20, 00:17
Medlem
Tycker det är bra att priserna på katter har ökat så att inte vidriga semesterfirare skaffar ”sommarkatt” som är gulliga att ha på sommaren som man sen bara lämnar när semestern är slut.
Citera
2018-05-20, 00:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Finns säkerligen ett katthem i närheten du kan vända dig till, jag pröjsa 700kr för en kastrerad, id/chipmärkt och veterinärbesiktigad katt, vid den här tiden på året får de in mycket kattungar.
Citera
2018-05-20, 01:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Blocket har ett minibelopp för djur. Jag tror det är 750kr för katter (orkar inte kolla). Alltså kan man inte annonsera ut en katt för mindre än det på blocket. Om det dock är en blandras av oklar uppkomst (alltså bondkatt) brukar det funka utmärkt att ringa upp och erbjuda en hundring eller så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in