Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 17:50
  #13
Medlem
zoombos avatar
Fick testa en C3 ett tag, visserligen av den förra modellen men jag blev positivt överraskad!
Tyst, komfortabel och trevlig att köra.
För denna prisklass ska så sägas, självklart är en 3 ggr dyrare premiumbil bättre på alla sätt och vis.
Utrustningsnivån var också trivsamt hög i denna bil även fast det nästan räknas som en instegsmodell.

Jag tror att märken som har ett sargat rykte i landet (och därmed också sämre andrahandsvärde) försöker man utrusta fett redan som basutförande för att dom ska bli attraktiva. Sen är C3:an helgalvad. Det är riktigt bra. Kolla även garantierna.

Det enda jag inte riktigt gillade med den var hur trång den var i baksätet men det ska tydligen vara bättre i nästa generation. Några cm till hade räckt. Nyttjar man däremot inte baksätet så var det väl skit samma.
Citera
2018-06-27, 18:50
  #14
Medlem
Åkte och testa en duster idag, visst dom är ju alltid välutrustad med maxade saker och tillval men jäklar så positiv överraskad jag blev!

Åkte upp i 140 km och var ju inte alls hög ljud som många säger..
Och styrningen var ju den skönaste jag har känt, kunde styra bilen med lillfingret så lätt det var att styra..
Visst, tryckte man plattan i mattan så är det väl inte som att sitta i en bmw men man får ju vad man betalar för..

Tror nog ganska säkert det kommer bli en Duster för min del!
Såg även en fiat tipo pop modell 17 som var riktig snygg och hade väldigt stabilt bagage men fick tyvärr ej köra den! =/
Citera
2018-06-28, 22:51
  #15
Medlem
Problemet med dustern är för mig är priset. Jag tycker det är för högt. Ska man ha basic saker som AC, 4x4, bensinmotor, så kostar den 150k. Förut var det närmare 170k men verkar ha fått en ny bensinmotor. Personligen så hade jag hellre köpt en begagnad bil istället av något annat märke för dom pengarna.
Citera
2018-11-11, 10:42
  #16
Medlem
Nu har jag haft min duster 18 ett tag, kan säga att jag ger den 10/10 betyg för priset man betalar.
Inget fel på den! Skön,drar lite bensin, stor utrymme, hög, snyggg.. Inget minus =)
Det är ingen bmw men jag betalar inte heller det priset, man får vad man betalar för och har man inte förväntningarna att den ska kännas som en bmw så kan jag varmt rekommendera er duster!
Citera
2018-11-11, 10:59
  #17
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt
Nu har jag haft min duster 18 ett tag, kan säga att jag ger den 10/10 betyg för priset man betalar.
Inget fel på den! Skön,drar lite bensin, stor utrymme, hög, snyggg.. Inget minus =)
Det är ingen bmw men jag betalar inte heller det priset, man får vad man betalar för och har man inte förväntningarna att den ska kännas som en bmw så kan jag varmt rekommendera er duster!

Tror du gjort ett bra köp. Vad fick du ge för din utrustningsnivå? 150K? Ja det är väl bara värdeminskningen på motsvarande BMW eller liknande under första året. Problemet med alla som kastar skit på Dacia är att de jämför med BMW, Volvo mm. Som att jämföra flygplan och bananer. Du hinner ha rätt många Duster innan du kommer upp i en BMW.s kostnad.
Citera
2018-11-17, 09:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Tror du gjort ett bra köp. Vad fick du ge för din utrustningsnivå? 150K? Ja det är väl bara värdeminskningen på motsvarande BMW eller liknande under första året. Problemet med alla som kastar skit på Dacia är att de jämför med BMW, Volvo mm. Som att jämföra flygplan och bananer. Du hinner ha rätt många Duster innan du kommer upp i en BMW.s kostnad.

Exakt!
Ja, drygt 150 k fick jag ge för den och då allt vad jag tycker är bra att ha.
Citera
2018-11-17, 11:51
  #19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galon
Förstår inte de många nedlåtande omdömena om Dacia Duster i synnerhet av de som inte har haft en.
Efter en provtur på 10 mil kan man väl inte göra en seriös bedömning
.
Den usla krocksäkerheten är det egen erfarenhet eller vad grundar den sig på?
Jag blev själv nyfiken på en Dacia Duster eftersom bildoktorn gav den ett gott omdöme, så jag köpte en. För att göra en egen bedömning, utan att ens provkört någon innan.
Nu har jag haft den i två år den har fungerat till min fulla belåtenhet än så länge. Det finns ingenting jag kan klaga på. Det är ingen Mercedes det visste jag innan och förväntade mig det inte heller och jag har mycket pengar över till annat roligt.
Jo, det går alldeles utmärkt. Men vi har olika krav helt enkelt och jag antar att du är pragmatisk när det kommer till bilar.
Citera
2018-11-18, 07:24
  #20
Medlem
10 mil det är kört på ungefär en timme.
De flesta negativa komentarern av Dacian är gjorda av sådana som inte en kört någon. Hur kan de då veta?
Nu har även motorjournalisterna upptäckt bilen.
Själv köpte jag en av nyfikenhet för några år sedan, för att bilda mig en uppfattning om bilen.
Hittills har den överträffat mina förväntningar. Endast service, olje och filterbyten.
Har även en Volvo eftersom vi behöver två bilar.
Citera
2018-11-18, 10:50
  #21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galon
10 mil det är kört på ungefär en timme.
De flesta negativa komentarern av Dacian är gjorda av sådana som inte en kört någon. Hur kan de då veta?
Nu har även motorjournalisterna upptäckt bilen.
Själv köpte jag en av nyfikenhet för några år sedan, för att bilda mig en uppfattning om bilen.
Hittills har den överträffat mina förväntningar. Endast service, olje och filterbyten.
Har även en Volvo eftersom vi behöver två bilar.

Ja, du har helt rätt i det du säger, och kommentarerna kring Dacia och även andra vanliga bilar som Toyota m fl, är i en del fall rent löjeväckande. Men de som bara kastar skit på dessa vanliga bilar har säkert själv inte ens ett fordon i sin ägo utan sitter bakom tangentbordet och blåser upp sig. Dock så tycker jag det blivit mindre av detta sista året i bilforumet, dock så kan jag tycka att det är än värre i cykelforumet, säger man Biltema där så får man massa korkade kommentarer direkt.
Citera
2018-11-18, 11:15
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt
Hej!
Jag ska köpa ny bil och har tänkt mig antingen Citroen C3 2018 eller Dacia duster 2018 modell.
Tänkte höra här först om ni har något att säga om nån av dessa bilar och vilken ni hade valt och varför?

Citroen C3 2018 med "Live" utrustning där simplaste sakerna finns ( allt jag kräver, AC,radio elhiss fram)
127.900 kr inklusive moms
http://www.citroen.se/bilar/personbilar/citroen-c3.html

eller Dacia duster 2018 med "Comfort" utrustning
https://www.dacia.se/wp-content/uplo...-prislista.pdf
SUV 1.6 SCe (Bensin) 115 4x2 149 6,5 5-vxl manuell

Jag har redan bestämt mig för en ny och max budget är 130k

Beror på vad dina behov är.
Behöver d lästa mycket du kör en del på dåliga vägar skall du välja dustern, kör du däremot mest landsväg och inte har nåt större lastbehov skulle jag ta C3an.
Har kört bägge sm hyrbil och åkt med bekanta i bägge i lite olika miljöer.
C3an är bekväm för sin storlek och helt ok att köra längre städer på motorväg samt är smidig trånga utrymmen, medan Dustern är direkt obekväm vid längre resor samt känns stor när det blir trångt.
Bägge bilarna är nog OK val för din budget men ganska olika så det är svårt att ge råd då jag inte vet du situation.
Men är du 3barns förälder och behöver ha med dig barnvagn och dessutom bör vid en skogsväg finns bara ett val🙄
Citera
2018-11-18, 21:23
  #23
Medlem
miklons avatar
Som sagt, det är ju två helt olika bilar, så jag skulle utgår från behovet. Bägge bilarna har generellt sett fått bra omdömen i sina senaste generationer och är nog bra köp, men behöver du inte markfrigång och det andra som Duster ger så skulle jag nog välja C3, för den senaste generationen är inte bara bra för sitt pris, utan verkar faktiskt vara en av de bättre i klassen.
Citera
2018-11-20, 19:55
  #24
Medlem
Köp ALDRIG franskt. Du kommer ångra dig, lovar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback