Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Förmodligenhade inga fall av kvinnomisshandel försvunnit. Möjligen hade fall av våld i självförsvar minskat, men nu var det knappast i självförsvar som nitton män dödade sin kvinna . Tror du ävenden enda kvinnan i statistiken som dödat sin man gjort det i självförsvar?
Jag gjorde ett tillägg att det vanligtvis går under det som ofta kallas för individ- och familjeomsorg.
Så du tror inte att något fall där kvinnan slagit först resulterat i att hon har blivit misshandlad?
I så fall så kan jag tala om att du har fel, jag har haft flera fall där kvinnan berättat att hon slagit först för att sedan ha blivit rejält sönderslagen.
När det gäller dom dödade så vet jag inte, det skulle inte förvåna mig om kvinnan som dödat gjort det i självförsvar men jag vet inte.
Skall man göra förändringar i lagar, regler eller starta verksamheter för att förebygga så kan man inte bara kolla på statistik, man måste se vad som orsakat fallen och se om man kan förebygga efter vad man får fram.
Eller tror du att alla dödsfallen har samma orsak och följer samma mönster? (om man bortser från att dom blivit dödade av våld i relationen)
Kan du lösa problemet med en psykiskt sjuk man, ett hederrelaterat mord, eller ett fall av självförsvar där våldet lett till döden på samma sätt?