2020-11-30, 21:38
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jaja. Men ingen statistik som motbevisar den vedertagna?
När jag för sisådär femton år sedan hävdade att kvinnor misshandlar lika mycket som män i nära relationer med hänvisning till att ALL forskning och varenda studie som gjorts i västvärlden sedan 70-talet visade detta, fanns det heller ingen enda svensk studie som jag kunde hänvisa till, vilket de som ville hålla fast vid lögnen att "det är män som slår" lika hånfullt som du tyckte att de kunde hålla fast vid lögnen och inbilla sig att Sverige avvek från resten av världen.

Att ingen enda studie hade gjorts i Sverige berodde – åtminstone delvis – på att aggressiva feminister ägde frågan och hotade att förstöra karriären för var och en som sade sanningen.
Citera
2020-11-30, 21:39
Avstängd
Citat:
Jaja. Men ingen statistik som motbevisar den vedertagna?

Bad du honom på riktigt att motbevsa att den vanligaste dödsorsaken för unga kvinnor, 15år till 44år i europa 2002 var "misshandel" med hänvisning till brås statestik?
Citera
2020-11-30, 21:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det handlar inte om mig och vad jag godtar, utan om sakfrågan, dvs. huruvida BRÅ:s statistik beskriver verkligheten eller inte.
Som sagt, publicerade BRÅ länge siffror med undermålig metod bakom som angav – eller i a f gav sken av att 95% av partnervåldet utövades av män. Det är alltså ingen konspirationsteori att BRÅ publicerar undermålig statistik som inte ger en rättvisande bild av verkliga förhållanden.
"Mina ord" under de åren – som jag kunde bygga med internationella studier och statistik – var att kvinnor utövar minst lika mycket våld mot sin partner som män. Och nu tiotalet år senare är "mina ord" etablerad kunskap även i Sverige. Go figure.

Fokus har legat på kvinnor i Sverige p g a den felaktiga föreställningen att "det är män som slår" och att bara män misshandlar sin partner – nästan. Det är en föreställning som underblåsts av bl a BRÅ:s missvisande statistik om könsfördelningen av partnervåldet, som rådet fått fram med undermålig metod.
När lögnen nu avslöjats och det går att erkänna att kvinnor misshandlar lika mycket – minst – så har feminister retirerat till andra "fakta" för att hålla fast fokus vid kvinnor som offer, vilket bl a är dödstalen och föreställningen att bara kvinnor tar skada av partnervåldet – i a f nästan.

Vi har långt kvar tills vi kan se partnervåldet på ett rättvisande sätt och börja göra något åt det på allvar, vilket är synd – inte minst för de kvinnor som drabbas.

Går du in på BRÅ så finner du detta svårt på vitt och är knappast någon undangömd sak, men det var inte vad som diskuterades i inlägget du svarade på.

"Även om utsattheten för våld i nära relationer under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld som leder till behov av hjälp och stödinsatser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt uppsöka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare." ( https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html )

Det som diskuterades, eller snarare det jag försökte förmedla var att (för tredje gången till dig nu) kvinnor oftare (ca10+ggr) drabbas av såpass grovt våld att de behöver uppsöka läkare, sjuksköterska eller tandläkare (och blir mördade av sina partners i större utsträckning) och att detta förmodligen har lett till att störst fokus har legat på kvinnans situation när det gäller våld i nära relationer.
Citera
2020-11-30, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är okej.

Brås statestik duger utmärkt. vi har ju en nollvision när det kommer till våld i nära relationer, eller mäns våld mot kvinnor som är den svenska översättningen.

Jag ser det mer som ett globalt problem en specefikt svenskt. vill vi på ett efektivt sätt göra något åt det grova våldet i sverige behöver vi blick ut mot världen, majoriteten av det är ju importerat.

Ändå heter det 'våld i nära relationer' på hemsidan och listar bägge delarna... att detta är importerat och inte har funnits sedan långt tillbaka får du komma med belägg för.
Citera
2020-11-30, 21:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
När jag för sisådär femton år sedan hävdade att kvinnor misshandlar lika mycket som män i nära relationer med hänvisning till att ALL forskning och varenda studie som gjorts i västvärlden sedan 70-talet visade detta, fanns det heller ingen enda svensk studie som jag kunde hänvisa till, vilket de som ville hålla fast vid lögnen att "det är män som slår" lika hånfullt som du tyckte att de kunde hålla fast vid lögnen och inbilla sig att Sverige avvek från resten av världen.

Att ingen enda studie hade gjorts i Sverige berodde – åtminstone delvis – på att aggressiva feminister ägde frågan och hotade att förstöra karriären för var och en som sade sanningen.

Men ingen statistik som motbevisar den vedertagna. Dina små anekdoter är just anekdoter.
Citera
2020-11-30, 21:45
Avstängd
Citat:
Går du in på BRÅ så finner du detta svårt på vitt och är knappast någon undangömd sak, men det var inte vad som diskuterades i inlägget du svarade på.

"Även om utsattheten för våld i nära relationer under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld som leder till behov av hjälp och stödinsatser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt uppsöka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare." ( https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html )

Det som diskuterades, eller snarare det jag försökte förmedla var att (för tredje gången till dig nu) kvinnor oftare (ca10+ggr) drabbas av såpass grovt våld att de behöver uppsöka läkare, sjuksköterska eller tandläkare (och blir mördade av sina partners i större utsträckning) och att detta förmodligen har lett till att störst fokus har legat på kvinnans situation när det gäller våld i nära relationer.

Rättelse, de Uppger att de har....

Det fetaste är din slutsats, du får nog hitta stöd för den, kanske vården sitter på den, det rör sig ju om 1000tals kvinnor.
Citera
2020-11-30, 21:45
Avstängd
Citat:
Bad du honom på riktigt att motbevsa att den vanligaste dödsorsaken för unga kvinnor, 15år till 44år i europa 2002 var "misshandel" med hänvisning till brås statestik?

Läs igen. Från början.
Citera
2020-11-30, 21:46
Avstängd
Citat:
Rättelse, de Uppger att de har....

Det fetaste är din slutsats, du får nog hitta stöd för den, kanske vården sitter på den, det rör sig ju om 1000tals kvinnor.

Rättelse: all tillgänglig data visar att... (och det är BRÅ som uppger det. Jag har inte fört någon statistik och det är inte mina slutsatser)
Senast redigerad av enhalvboj 2020-11-30 kl. 21:50.
Citera
2020-11-30, 21:51
Avstängd
Citat:
Rättelse: det man har att gå på visar att

Så om det visade sig att dessa tusentals kvinnor inte behövde vård, eller defakto ens besökte vården gällande (oavsett vad de uppget annonymt) grov misshandel 2012, så slipper du ju 2002 debaclet...

Det man har att gå på är ju andra jämförbara människopaor i den industraliserade västvärlden, märkligt nog så korelerar den siffran (ca 7% har utsatts för Mäns våld mot kvinnor. av bägge könen.. med andra västländer)
Citera
2020-11-30, 21:52
Avstängd
Citat:
Rättelse: all tillgänglig data visar att... (och det är BRÅ som uppger det. Jag har inte fört någon statistik och det är inte mina slutsatser)

samma problem kvarstår.
Citera
2020-11-30, 21:55
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Går du in på BRÅ …

… det jag försökte förmedla var att (för tredje gången till dig nu)…
Så du retirerar till rena härskartekniker nu, där du insinuerar att jag inte läst, fastän du kan utgå ifrån att jag gjort det mycket noggrant. Womansplaining kallas det, va?

Det jag försöker förmedla till dig nu för femtioelfte gången är att BRÅ:s beskrivning inte är i överenstämmelse med etablerad internationell forskning sedan flera decennier. På samma sätt var BRÅ:s statistik över partnervåld per se, som rådet tidigare publicerade årligen, inte i överensstämmelse med etablerad internationell forskning på området, utan gravt missvisande och sett till effekten rent av misandristisk.

Som redan strax ovanför konstaterats så ska i BRÅ:s formuleringar inflikas "enligt vår studie" och "de uppger" för att inte sådana som vill tro att "män är djur" ska luras att tro att mäns våld mot kvinnor är ett allvarligare problem än vice versa och att tro att fokus ska ligga på kvinnor och att det finns fakta som skulle motivera det.
Citera
2020-11-30, 21:56
Avstängd
Citat:
Så om det visade sig att dessa tusentals kvinnor inte behövde vård, eller defakto ens besökte vården gällande (oavsett vad de uppget annonymt) grov misshandel 2012, så slipper du ju 2002 debaclet...

Det man har att gå på är ju andra jämförbara människopaor i den industraliserade västvärlden, märkligt nog så korelerar den siffran (ca 7% har utsatts för Mäns våld mot kvinnor. av bägge könen.. med andra västländer)

Då är det upp till dig att visa att de inte uppsökte läkare, ssk eller tandläkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in