Citat:
Ursprungligen postat av
Grisbrottaren
Det handlar inte om mig och vad jag godtar, utan om sakfrågan, dvs. huruvida BRÅ:s statistik beskriver verkligheten eller inte.
Som sagt, publicerade BRÅ länge siffror med undermålig metod bakom som angav – eller i a f gav sken av att 95% av partnervåldet utövades av män. Det är alltså ingen konspirationsteori att BRÅ publicerar undermålig statistik som inte ger en rättvisande bild av verkliga förhållanden.
"Mina ord" under de åren – som jag kunde bygga med internationella studier och statistik – var att kvinnor utövar minst lika mycket våld mot sin partner som män. Och nu tiotalet år senare är "mina ord" etablerad kunskap även i Sverige. Go figure.
Fokus har legat på kvinnor i Sverige p g a den felaktiga föreställningen att "det är män som slår" och att bara män misshandlar sin partner – nästan. Det är en föreställning som underblåsts av bl a BRÅ:s missvisande statistik om könsfördelningen av partnervåldet, som rådet fått fram med undermålig metod.
När lögnen nu avslöjats och det går att erkänna att kvinnor misshandlar lika mycket – minst – så har feminister retirerat till andra "fakta" för att hålla fast fokus vid kvinnor som offer, vilket bl a är dödstalen och föreställningen att bara kvinnor tar skada av partnervåldet – i a f nästan.
Vi har långt kvar tills vi kan se partnervåldet på ett rättvisande sätt och börja göra något åt det på allvar, vilket är synd – inte minst för de kvinnor som drabbas.
Går du in på BRÅ så finner du detta svårt på vitt och är knappast någon undangömd sak, men det var inte vad som diskuterades i inlägget du svarade på.
"Även om utsattheten för våld i nära relationer under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld som leder till behov av hjälp och stödinsatser, och då framför allt sjukvård. Bland de personer som blev utsatta för grov misshandel uppgav 29,1 procent av kvinnorna och 2,4 procent av männen att de uppsökte, eller hade behövt uppsöka, en läkare, sjuksköterska eller tandläkare." (
https://bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html )
Det som diskuterades, eller snarare det jag försökte förmedla var att (för tredje gången till dig nu) kvinnor oftare (ca10+ggr) drabbas av såpass grovt våld att de behöver uppsöka läkare, sjuksköterska eller tandläkare (och blir mördade av sina partners i större utsträckning) och att detta förmodligen har lett till att störst fokus har legat på kvinnans situation när det gäller våld i nära relationer.