Flashback bygger pepparkakshus!
2018-05-19, 07:28
Medlem
Tror ni att det hamnar tillräckligt av pizzabagarens hud i pizzadegen för att det ska påverka smaken? Och hur ställer ni er till tanken att det kanske förbättrar smaken?

Som det piskas och knådas så måste det ju bli en del hud i pizzan, och alla vet ju hur starkt bränt hår luktar. Hud luktar väl lika starkt kan jag tänka mig, så det behövs nog inte mycket för att sätta lite extra smak på pizzan.

Jag gillar kycklingskinn, det smakar ju gott liksom. Och har alltid tänkt tanken att de mest bizarra saker ju faktiskt kan smaka bra i rätt mängd. Ni vet ju själva hur mycket sjuka ”delikatesser” det finns.

Det är ju ett jävla tjat om att det sitter en massa smak i ljutjärnspannor, är det inte då smak i pizzabagarens handsvett som hamnar i pizzan? Olika bakterier som hamnar i degen innan jäsning lär ju också påverka smaken?

Sorry om någon tappade matlusten nu.
Är genuint nyfiken.
Citera
2018-05-19, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Tror ni att det hamnar tillräckligt av pizzabagarens hud i pizzadegen för att det ska påverka smaken? Och hur ställer ni er till tanken att det kanske förbättrar smaken?

Som det piskas och knådas så måste det ju bli en del hud i pizzan, och alla vet ju hur starkt bränt hår luktar. Hud luktar väl lika starkt kan jag tänka mig, så det behövs nog inte mycket för att sätta lite extra smak på pizzan.

Jag gillar kycklingskinn, det smakar ju gott liksom. Och har alltid tänkt tanken att de mest bizarra saker ju faktiskt kan smaka bra i rätt mängd. Ni vet ju själva hur mycket sjuka ”delikatesser” det finns.

Det är ju ett jävla tjat om att det sitter en massa smak i ljutjärnspannor, är det inte då smak i pizzabagarens handsvett som hamnar i pizzan? Olika bakterier som hamnar i degen innan jäsning lär ju också påverka smaken?

Är genuint nyfiken.

Vill inte förstöra din aptit...men..
Hur vanligt är det att pizzabagare tvättar händerna efter att de vart på toa?
Citera
2018-05-19, 08:32
Medlem
Riddarhusets avatar
Hud per pizza har nog bara homeopatisk effekt på smaken såvida bagaren ej har psoriasis.
Citera
2018-05-19, 08:32
Medlem
Walter_Sobchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Vill inte förstöra din aptit...men..
Hur vanligt är det att pizzabagare tvättar händerna efter att de vart på toa?

VI pizzabagare tvättar alltid händerna! Om ni inte har sett så är det vanligt att man använder gummihandskar!
Citera
2018-05-19, 09:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer

Är genuint nyfiken.

Jämförelsen med kycklingskinn är ju absurd och en tankevurpa utan dess like.

Skulle smaken från en okryddad pizzabagares hud vara märkbar så skulle ju en pizzabagare vara förbrukad och uppdelad i en dags utknådade pizzor hela tiden med daglig nyanställning av pizzabagare som följd.

Dessutom undrar man varför du tar upp just pizzabagare? Handsvett, pannsvett eller hudflagor från kockar och serveringspersonal från en restaurang med tre Michelinstjärnor borde ge mer smak i sammanhanget. Hur många hudflagor, nagelbitar eller än värre skiten under naglarna från tumplaceringen på din tallrik från serveringspersonalen oavsett kvalitet på restaurangen har du inte fått i dig genom åren?

Se bara på hur det ser ut i Sveriges Mästerkock. Svetten pärlar i pannan på kockarna. Allt hamnar definitivt inte utanför tallrikarna.

Vi utsätts dagligen och stundligen för andra människors "avlämnade" delar. Utandningar, handskakningar, dörrhandtag, kundvagnar, sedlar, dokumentöverlämnande, knappar på banko- eller parkeringsautomater, kodlås, etc. Nu genererar inte allt det smaker, men mängden påverkan är detsamma. Pillar du dig i näsan, ögat, örat, munnen eller könsrelaterad kroppsrelaterad öppning får du in det i systemet.

Nej, jag tappar ingen matlust. Fick du bacillskräck nu? Är du okysst?

Ska vi dra det här till ytterligheten så är vi alla kannibaler.
Citera
2018-05-19, 09:50
Medlem
jipeesss avatar
räcker med att prata ovanför/framför mat så blir det läbbigt pga den ofrånkomliga salivduschen,

för att inte tala om att blåsa ut tårtljus etc..
Citera
2018-05-19, 11:59
Medlem
Tror inte att det är tillräckligt för att påverka smaken
Citera
2018-05-19, 12:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walter_Sobchak
VI pizzabagare tvättar alltid händerna! Om ni inte har sett så är det vanligt att man använder gummihandskar!
Får hålla med, de pizzerior jag varit på, står dom ofta och tvättar av händerna.
även när det inte uppenbart behövts.

Frågeställningen dock, den är som den är och självfallet kommer vi få i oss andra människors hudflagor och annat.
DÅ vi inte har den nivån av renlighet som skulle krävas för få bort detta.
Vi pratar nu om luftslussar, heltäckande dräkter, och ingen fysisk kontakt eller närhet med kund osv...osv..

Tillför ingen smak skulle jag säga, inget heller jag bryr mig om.
Kanske om man har någon mani som detta skulle kan bli en sak.
Citera
2018-05-22, 20:16
Medlem
TraXzmans avatar
Allt mellan 200 - 500 grader värme i en ugn dödar nog det mesta ang hand och hud bakterier vad jag hört . Har nog alldrig lyckas få magsjuka från en beställpizza, men om smaken av hudflagor i ost och pålägg bidrar till nån bismak vet jag int

Men tycker egentligen att alla borde ha plast handskar på sig som rutin som pizzabagare, men tydligen tycker konsumentlagar nåt annat om det på många ställen
Citera
2018-05-22, 20:23
Medlem
StigAllans avatar
Trevligast är väl när man ser en pissaturk stå och göra pizzorna med ringar på fingrarna och dessutom är muslim!
Vänstern används för att rengöra rövhålet precis som i verklighetens politik.
Vägra äta något som tillagats av en muslim på grund av den grundläggande ohygieniska religiösa perversa böjelse de bekänner sig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in