• 1
  • 2
2018-05-18, 15:38
Medlem
Hej!

Har en gammal Kayak som ligger och skrotar så blev sugen på att pröva på lite Kayakfiske här norr om Helsingborg. Kayaken är stabil men inte gjord för fiske.

Normalt sett fiskar jag havsöring, så min utrustning är därefter: 10-fotsspö med kastvikt på ca 10-30 gram och en rulle i form av Penn Battle 2500.

Tänkte borde gå att fiska lite torsk och ev makrill om jag drar på en häckla och ett skeddrag på ca 25-30 gram.

Ska sägas att jag inte har något ekolod.

Några funderingar:

Jag har inget ankare, är detta något nödvändigt eller tror ni det går bra utan? (sunt förnuft givetvis att bara ge sig ut i lugnt väder, hålla koll på sin omgivning och inte lägga sig mitt där de stora färjorna går)

Kommer jag klara mig med min havsöringsutrustning, eller krävs det tyngre klassiska torskpilkar på flera hundra gram på grund av strömmarna? (Kanske kan pararera detta genom att inte paddla ut mitt i sundet utan kanske går att få bra med fisk även på 5-10 meters djup där det förhoppningsvis är mindre strömt?

Läst om att mäskning kan vara ett effektivt sätt att locka till sig fisk så överväger att pröva detta.

På förhand tack. Är helt ny inför detta projekt så alla konstruktiva råd och tankar uppskattas!
Senast redigerad av Skogizz 2018-05-18 kl. 15:53.
Citera
2018-05-18, 15:47
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag hade undvikit att fiska från kajak i Öresund. Mitt tips.
Citera
2018-05-18, 16:45
Medlem
Jag skrev sista meningen för att slippa denna typ av kommentarer, läs den gärna igen
Citera
2018-05-18, 18:05
Medlem
Norra Öresund är inte lämpligt för kajak (inte kayak). Alldeles för strömt oavsett djup. Dessutom blir det rätt fort djupt på flesta ställen norr om Landskrona. Vissa ställen blir det direkt djup 30-50 meter ut.

Inte ens i södra Öresund är någon galen nog att ge sig ut och fiska torsk med Kajak. Forrtfarande för mycket vågor och ström även där.

Det går få torsk kring hamnarna efter mörker. Torsken går rätt långt in när det blir mörkt. Då behöver du ingen kajak eller riskera livet.
Citera
2018-05-18, 18:24
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag hade undvikit att fiska från kajak i Öresund. Mitt tips.

Citat:
Ursprungligen postat av Skogizz
Jag skrev sista meningen för att slippa denna typ av kommentarer, läs den gärna igen

Den sista meningen du skrev, var: "Är helt ny inför detta projekt så alla konstruktiva råd och tankar uppskattas!"
Och mitt konstruktiva råd var då att inte fiska från kajak i Öresund. Något fel med det?
Citera
2018-05-18, 18:38
Medlem
Här kommer ett tips från en som fiskat både torsk i sundet och hälleflundra från kajak(fiskekajak).

- flytväst gäller och säkerhetslina fäst i kajaken så den inte driver iväg om du plurrar.

- ström är jävligt att paddla mot.

-kort styvt spö. Ett 7-fots jerkbaitspö funkar bra. 200g jiggar räcker gott. Använder oftast 175g sand eel jiggar i grönt ellr röd/gul

- bered dig på att få paddla långt när strömmen drivit dit till ven:-)
Citera
2018-05-18, 19:04
Medlem
Citat:
Den sista meningen du skrev, var: "Är helt ny inför detta projekt så alla konstruktiva råd och tankar uppskattas!"
Och mitt konstruktiva råd var då att inte fiska från kajak i Öresund. Något fel med det?

Japp. Du verkar inte förstå innebörden av konstruktivt. Har människan tagit sig till månen ska man nog kunna fiska med kajak i Öresund.

http://www.kajakfiskemagasinet.se/ma...akfiskekartan/
Citera
2018-05-18, 20:08
Medlem
Tack för bra info! Får se över min utrustning. Bor i Höganäs där det är hyffsat långgrunt så ska börja med grunt vatten
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Här kommer ett tips från en som fiskat både torsk i sundet och hälleflundra från kajak(fiskekajak).

- flytväst gäller och säkerhetslina fäst i kajaken så den inte driver iväg om du plurrar.

-kort styvt spö. Ett 7-fots jerkbaitspö funkar bra. 200g jiggar räcker gott. Använder oftast 175g sand eel jiggar i grönt ellr röd/gul

Citera
2018-05-18, 20:27
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogizz
Japp. Du verkar inte förstå innebörden av konstruktivt. Har människan tagit sig till månen ska man nog kunna fiska med kajak i Öresund.

http://www.kajakfiskemagasinet.se/ma...akfiskekartan/

Har människan kunnat ha varit så smart så att den har kunnat ta sig till månen, borde människan åtminstonde kunna tänka på att man inte kan fiska från en kajak i Öresund.
Citera
2018-05-18, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen

200 gram jiggar på grunt vatten? Hahahaha. Okej.
Citera
2018-05-18, 20:36
Medlem
Citat:
Har människan kunnat ha varit så smart så att den har kunnat ta sig till månen, borde människan åtminstonde kunna tänka på att man inte kan fiska från en kajak i Öresund.

Jamen du vet. Det finns de som fiskar hälleflundra från kajak.

En hälleflundra på 100 kilo skulle dra ner eller vända hela jävla kajaken på sekunder.

Fiska havsöring från kajak i vikar och strömlugna vatten vet jag många som gör. Men inte fan ger man sig ut i norra öresund med kajak och fiskar torsk. Då får vi snart läsa om det i Sydsvenskan. "Fiskare saknas. Tom kajak funnen".
Citera
2018-05-18, 20:39
Medlem
Citat:

Förra helgen såg vi några galningar som försökte fiska torsk i en portabåt. Du vet de där man kan vika ihop. De kom precis utanför pirarna sen fick de vända. En portabåt är betydligt stabilare än en kajak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in