2018-05-18, 02:22
Medlem
Hej jag råkade lämmna min induktionshäll på max hemma innan jag åkte på semester, kan det börja brinna eller stänger den av sig själv om inget står på den?
Citera
2018-05-18, 02:41
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocinet
Hej jag råkade lämmna min induktionshäll på max hemma innan jag åkte på semester, kan det börja brinna eller stänger den av sig själv om inget står på den?

Lugnt, inget händer. Om det står något på plattan så slår överhettningsskyddet till.
Njut av semestern!
Citera
2018-05-18, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Lugnt, inget händer. Om det står något på plattan så slår överhettningsskyddet till.
Njut av semestern!
Tack! Mycket lättad, trodde det skulle behöva bokas en resa hem igen!
Citera
2018-05-18, 03:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocinet
Tack! Mycket lättad, trodde det skulle behöva bokas en resa hem igen!

Just induktionshällar är väl det "säkraste" att "glömma på" där hemma, men helbra är det givetvis inte. Kolla med någon granne/morsa/farsa/svärmor som har nyckel hem till dig om de kan stänga av "plattan". -Inte för att det egentligen behövs, men ändå..

Tror du kan vara rätt lugn.
Citera
2018-05-18, 08:24
Medlem
Keyzs avatar
My eller gammal häll?

Alla induktionshällar jag hanterat stänger av sig själva om inget står på plattan. Om man kör långkok stänger den ändå av sig själv efter ett par timmar. Överhettningskydd har jag dock ingen koll på.
Citera
2018-05-18, 08:46
Medlem
ps870s avatar
För att värme ska kunna utvecklas på en induktionshäll behövs ett magnetiskt föremål stå på plattan. Så står ingen kastrull eller stekpanna avsedd för induktion på plattan kommer inte något att hända. Du kan lägga handen på plattan och vrida på max, inget kommer hända.

Ha en trevlig semester
Citera
2018-05-18, 17:53
Medlem
Europes avatar
Nästa gång kan det dock vara kaffebryggaren, strykjärnet eller något annat som står på, så det hela är en bra påminnelse om att alltid låta någon man litar på, t.ex. familjemedlem, vän o.s.v., ha en extranyckel till ens bostad. Om TS nu inte redan har lämnat en nyckel hos någon, vill säga. Det kan även vara smidigt i andra situationer än när man råkar resa bort, t.ex. om man har tappat bort sin nyckel.
Citera
2018-05-18, 21:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
My eller gammal häll?

Alla induktionshällar jag hanterat stänger av sig själva om inget står på plattan. Om man kör långkok stänger den ändå av sig själv efter ett par timmar. Överhettningskydd har jag dock ingen koll på.
Jag har en tämligen ny induktion.
Vi glömde en kastrull på powerläget utan vätska, kastrullen började släppa lödtenn eller något liknande.
Inget skydd där.
Men powerläget stänger av sig efter tio minuter eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in