2018-05-18, 01:59
Medlem
Zlaneks avatar
Någon som har erfarenhet av dessa?
Har funderat på att förskaffa mig ett par den senaste tiden men är rädd att det kommer se otroligt töntigt ut.

Känns väldigt passande till just de här varma & soliga dagarna som varit, men är rädd för att de soliga höst dagarna kommer bli mindre roliga om glaset plötsligt blir mörkt efter 10 min sol.

Som sagt, någon med erfarenhet?
Några nackdelar?
Ser man lika bra med ett par fotokromatiska som med vanliga solglasögon?
Senast redigerad av Zlanek 2018-05-18 kl. 02:15.
Citera
2018-05-18, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlanek
Någon som har erfarenhet av dessa?
Har funderat på att förskaffa mig ett par den senaste tiden men är rädd att det kommer se otroligt töntigt ut.

Känns väldigt passande till just de här varma & soliga dagarna som varit, men är rädd för att de soliga höst dagarna kommer bli mindre roliga om glaset plötsligt blir mörkt efter 10 min sol.

Som sagt, någon med erfarenhet?

Inget fel på glaset, men så klart det ser "töntigt" ut med fel bågar, som med alla brillor.
Citera
2018-05-18, 02:38
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialClay
Inget fel på glaset, men så klart det ser "töntigt" ut med fel bågar, som med alla brillor.

Jo ett par bra bågar löser nog det mesta.

Har du erfarenhet av hur lång tid övergången tar från mörka till vita?
Antar att fotokromatiska inte har samma problem med LCD skärmar som polaroid glajjer?
Citera
2018-05-18, 07:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jo ett par bra bågar löser nog det mesta.

Har du erfarenhet av hur lång tid övergången tar från mörka till vita?
Antar att fotokromatiska inte har samma problem med LCD skärmar som polaroid glajjer?

Kan bara säga att de blir aldrig lika ljusa som vanliga glasögon, och aldrig lika mörka (bra) som riktiga solglasögon. Jag tröttnade på mina, såg det som pengar i sjön.
Citera
2018-05-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan bara säga att de blir aldrig lika ljusa som vanliga glasögon, och aldrig lika mörka (bra) som riktiga solglasögon. Jag tröttnade på mina, såg det som pengar i sjön.
Jag har lite samma erfarenheter: Dessutom går det inte att få med de bästa glasen.
Dock jag har ett par glasögon jag använder vid utomhusaktiviteter. Ett par i grunden skydsdsbågar av stål där har jag valt fotokromatiska glas.
Men i de jag använder dagligdags har jag inte valt de då synbarheten är bättre utan
Citera
2018-05-18, 12:11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Mina är inte märkbart mörkare än mitt reservpar som inte är fotokromatiska. Tillräckligt mörka blir dom också. Kanske inte som ett par riktigt bra och dyra solglasögon men i alla fall lika mörka som dom solglasögon jag brukade köpa innan jag blev glasögonbärare.
Citera
2018-05-18, 12:48
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:

Att glasögonen aldrig kan bli riktigt mörka som ett par solglasögon kan jag nöja mig med. Men att inte fullt övergå till helt vita verkar isåfall vara en extrem nackdel.

Tack för input! Tåls att tänka på. Lutar mot att jag beställer helt vanliga.
Citera
2018-05-18, 12:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Att glasögonen aldrig kan bli riktigt mörka som ett par solglasögon kan jag nöja mig med. Men att inte fullt övergå till helt vita verkar isåfall vara en extrem nackdel.

Bättre är att välja ett par riktiga solglasögon (polariserande också) på samma gång man beställer sina vanliga glasögon. Brukar ofta vara sådana där erbjudanden att man får solglasögon i samma styrka på köpet.
Citera
2019-05-25, 19:14
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Mina är inte märkbart mörkare än mitt reservpar som inte är fotokromatiska. Tillräckligt mörka blir dom också. Kanske inte som ett par riktigt bra och dyra solglasögon men i alla fall lika mörka som dom solglasögon jag brukade köpa innan jag blev glasögonbärare.

Står inför att köpa brillor. Tänker mig brown fotokromatiska som förskönar vyerna. Men jag är mer än lovligt ambivalent och kan inte välja. Kommer bara att köpa ett par. Fan skall jag välja??
Jag har fattat att man skall ha rätt kraftiga bågar så att ljuset inte stör i periferin och jag kan leva med att det tar 10 min efter inträdet till inomhus före glasen klarnar.

Räcker ju inte att prova därför frågar jag en erfaren efter nåra snabba för/nackdelar?
Citera
2019-05-26, 10:49
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Står inför att köpa brillor. Tänker mig brown fotokromatiska som förskönar vyerna. Men jag är mer än lovligt ambivalent och kan inte välja. Kommer bara att köpa ett par. Fan skall jag välja??
Jag har fattat att man skall ha rätt kraftiga bågar så att ljuset inte stör i periferin och jag kan leva med att det tar 10 min efter inträdet till inomhus före glasen klarnar.

Räcker ju inte att prova därför frågar jag en erfaren efter nåra snabba för/nackdelar?
Som jag ser det så är det bara fördelar men inga nackdelar.
Citera
2019-05-26, 14:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar

I vissa ljusförhållanden utomhus är du den enda som har solglasögon, det kan se lite töntigt ut.
Men det är väldigt behagligt att använda dessa glasögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in