2020-01-14, 10:39
Medlem
SloppySecondss avatar
Hmm... kan dödandet av LW och tummen höra ihop ?
Konstig tanke men man vet aldrig..
Alltså att han skadat den i samband med något och LW är orsaken till det ?
Citera
2020-01-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag väger helst inte in några tråduppgifter, utan försöker gå endast på sådana uppgifter som de själva har lämnat i polisförhör och sinnesundersökningar.

Den enda vi vet som gett sig på någon fysiskt i relationen mellan SD och LW är ju SD. Vilket han har berättat själv samt att vi har bilincidenten där det finns dokumenterat.
Citera
2020-01-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Han har nog ganska hett temperament som det verkar-
Kanske bröt han tummetott i en skidolycka som Energizer påstår, men enligt Flixa har han dragit handen i en vägg/dörr och skadat den i samband med det.

Skrev haninte själv att han efter en flygtur landade på tummen?
Citera
2020-01-14, 11:03
Medlem
Citat:
Det kanske finns olika typer av misshandlare?

Kanske var din partner inte den kontrollerande typen? Som kände att han behövde styra och ställa runt sin partner, men att i den relationen fanns det något som gjorde att hans tillkortakommanden (att slå när han blev frustrerad) kom fram.

Medan om det handlar om ett förhållande där en person vill försöka styra den andre, då handlar våldet om att försöka upprätthålla den kontrollen eller öka makten över den andre. Det beteendet spiller över i andra beteenden i förhållandet, ett kontrollbeteende som inte bara är våld.

En fundering.
1. Ja, bevisligen finns det olika typer av misshandlare. Alla kan knappas vara stöpta i samma form. Det finns till och med kvinnor som misshandlar män, och barn trots att de är kvinnor.

2. Nej, jag skulle aldrig acceptera att bli dominerad, kontrollerad och styrd av en annan person. När det finns tillit blir kontroll, svartsjuka etc. överflödigt.

3. Jag skulle hellre uttrycka det så: väck inte den Björn som sover. Jag är ingen provokativ igångsättare. Om man vet om att en människa har brister som exp. hett temperament, kort stubin, är lättirriterad eller snarstucken och liknande då ska man inte trigga en sådan person i onödan. Det är ett samspel. Sändare och mottagare. En tvåvägskommunikation. Det betyder att jag själv tar ansvar för mitt eget beteende och visar mig värdig förtroende. Jag behöver vara ärlig, pålitlig, balanserad, sansad och uppvisa tecken på mognad och ansvar. Att visa respekt för varandra är A och O. I en sådan relation existerar ingen misshandel.

Vad gäller L och S och deras relation tycks alla ovan nämnda beteenden lysa med sin frånvaro, kanske är det därför en är död och den andre häktad?
Citera
2020-01-14, 11:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hmm... kan dödandet av LW och tummen höra ihop ?
Konstig tanke men man vet aldrig..
Alltså att han skadat den i samband med något och LW är orsaken till det ?

SD kanske råkade bryta sin egen tumme när han skulle dra och bryta av Lenas naglar. Enligt henne gjorde han så.
Citera
2020-01-14, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag väger helst inte in några tråduppgifter, utan försöker gå endast på sådana uppgifter som de själva har lämnat i polisförhör och sinnesundersökningar.
Nej, det förstår jag. Det vore det bästa. Med den utgångspunkten finns ett knapert material att ösa ur, och risken för papegoja-upprepningar är fundamentalt. Tröttsamt, plågsamt, en repade skiva. Fb är ett forum för spekulation, jag tröstar mig med det.
Citera
2020-01-14, 11:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skrev haninte själv att han efter en flygtur landade på tummen?

Skrev fel, menade att tumskadan kan ha varit efter en skidolycka, men att han också verkar ha dragit in handen i en vägg/dörr.
Citera
2020-01-14, 11:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Den enda vi vet som gett sig på någon fysiskt i relationen mellan SD och LW är ju SD. Vilket han har berättat själv samt att vi har bilincidenten där det finns dokumenterat.
På vilket sätt skall SD ha berättat själv att han gett sig på LW fysiskt i deras relation? Och vad menar du att det finns dokumenterat kring bilincidenten?
Citera
2020-01-14, 11:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
1. Ja, bevisligen finns det olika typer av misshandlare. Alla kan knappas vara stöpta i samma form. Det finns till och med kvinnor som misshandlar män, och barn trots att de är kvinnor.

2. Nej, jag skulle aldrig acceptera att bli dominerad, kontrollerad och styrd av en annan person. När det finns tillit blir kontroll, svartsjuka etc. överflödigt.

3. Jag skulle hellre uttrycka det så: väck inte den Björn som sover. Jag är ingen provokativ igångsättare. Om man vet om att en människa har brister som exp. hett temperament, kort stubin, är lättirriterad eller snarstucken och liknande då ska man inte trigga en sådan person i onödan. Det är ett samspel. Sändare och mottagare. En tvåvägskommunikation. Det betyder att jag själv tar ansvar för mitt eget beteende och visar mig värdig förtroende. Jag behöver vara ärlig, pålitlig, balanserad, sansad och uppvisa tecken på mognad och ansvar. Att visa respekt för varandra är A och O. I en sådan relation existerar ingen misshandel.

Vad gäller L och S och deras relation tycks alla ovan nämnda beteenden lysa med sin frånvaro, kanske är det därför en är död och den andre häktad?

Jag hade kunnat svära på att du var en man , med tanke på ditt nick.

Vad gäller punkt tre, kan jag inte hålla med dig.

Jag anser att i ett respektfullt och balanserat förhållande ska man inte behöva känna att "väck inte den björn som sover".

Den "björn som blir väckt", är en person som gör att andra är rädda för att säga, göra vad den vill.

Nu pratar jag inte om det vanliga gnabb och tjat som kan förekomma i ett förhållande om vardagsbagateller, utan mer allvarliga känslor av rädsla för att väcka björnen.

Man ska helt enkelt inte behöva känna att man inte får vara provokativ i rädsla för att någon ska misshandla dig. För det var ju det din kille verkade ha gjort i det andra förhållandet.

Du däremot verkar "hålla dig på mattan" såsom han tycker att du ska bete sig?

Arg får och ska man bli i ett sunt förhållande. Man behöver snacka om saker och rensa luften. Ibland är det svårt att enas, ibland lättare. Inget är väl så svårt som att ändra sitt eget beteende, men det är där du får börja. Och då menar jag inte att kuva sig för björnen.

Är man t ex som L*ena en kvinna med skinn på näsan, så kan det naturligtvis reta någon. Då handlar det inte om att förtjäna en smocka, bli knoggnuggad eller på annat sätt ofredad, utan att man får ta ett snack. Om man inte kan enas får man väl välja att antingen kompromissa, stå ut eller lämna.

Att tassa på tå är inget bra alternativ i ett förhållande, ellr någon annanstans heller för den delen.
Vem vill bo med en björn (ulv i fårakläder)?
Citera
2020-01-14, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Nu är jag väldigt nyfiken på vad försvaret håller på med.
Har de hittat någon öppning som de vill ha kollad, känner de att de har koll på läget och hur upplever SD situationen?

Försvararen har ju tidigare sagt att SD känt frustration över situationen.
Nu kanske det känns lite mer om allvar?
Inte lika mycket frustration kanske?
Citera
2020-01-14, 12:03
Medlem
Citat:
Jag tror som du.
Han fortsätter med sina lögner.
Precis som han gör nu.

Bara slipar på dom lite, så att de passar lite bättre.
Men L*ena upptäckte till slut lögnerna.
Och konfronterade honom.

Enligt sina vänner städade hon "bordet" för att helt avsluta ärendet, inte "stalkade SD". Även om SD säkert upplevde det sig då han blev pressad i oönskad riktning - ta ansvar/erkänna inte minst för HD. Till slut tog LW tag i det.
Citera
2020-01-14, 12:09
Medlem
Citat:
Han har nog ganska hett temperament som det verkar-
Kanske bröt han tummetott i en skidolycka som Energizer påstår, men enligt Flixa har han dragit handen i en vägg/dörr och skadat den i samband med det.

Mest troligt både och men vid två olika tillfällen. Brottet/sprickan kom sig nog av en kort flygtur i skidbacke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in